Tip na článok
Má čo povedať: Úspešná tínedžerka mala v jedenástich rokoch prejav na samite žien v Kongresovom centre vo Washingtone

Mikaila sa stala úspešnou podnikateľkou: V trinástich je generálnou riaditeľkou vlastnej spoločnosti a prednáša na prestížnych konferenciách

Stala sa úspešnou podnikateľkou skôr než tínedžerkou. V trinástich je generálnou riaditeľkou vlastnej spoločnosti a prednáša na prestížnych konferenciách

Galéria k článku (5 fotografií )
Rodinný podnik: Malá podnikateľka s rodinou, ktorá ju od počiatkov podporuje.
Mikaila, dievčatko z Austinu: Namiesto hrania s kamarátkami podniká, prednáša na konferenciách a zachraňuje včely.
Mikaila, dievčatko z Austinu: Namiesto hrania s kamarátkami podniká, prednáša na konferenciách a zachraňuje včely.

Hoci Mikaila Ulmerová je školopovinné afroamerické dievčatko, podnikateľskému svetu dávno známe, stále dokáže prekvapiť. Naposledy, vo svojich trinástich (!), vyhlásila, že mať len jednu, hoci prosperujúcu spoločnosť ju nudí. Chce sa posunúť ďalej a vrhnúť sa do iných oblastí biznisu. Nedávno ju reportéri britskej stanice BBC znovu postavili pred televízne kamery. Tentoraz v programe The Boss Series ako zakladateľku a generálnu riaditeľku limonádového impéria. Oprávnene. Veď jej spoločnosť Me & The Bees Lemonade pred pár rokmi uzavrela jedenásťmiliónový kontrakt so sieťou obchodov s najzdravšími potravinami v Amerike Whole Foods Market a ročne produkuje 360-tisíc fliaš „naturálnej malinovky“ do viac než päťsto obchodov po celých Spojených štátoch. Nie div, že Mikaila nemá kedy v škole excelovať a neraz prinesie domov horšiu známku. Medzi domácimi úlohami sa musí starať o chod podniku, pripravovať sa na prednášky na podnikateľských konferenciách či interview pre médiá.

Má čo povedať: Úspešná tínedžerka mala v jedenástich rokoch prejav na samite žien v Kongresovom centre vo Washingtone
Má čo povedať: Úspešná tínedžerka mala v jedenástich rokoch prejav na samite žien v Kongresovom centre vo Washingtone
profimedia.sk

Ako z rozprávky

Mikaila bola do svojich štyroch rokov bežné milé, hravé dievča. Až kým ju nepoštípali včely. V priebehu týždňa hneď dvakrát. Mala z nich takú hrôzu, že rodičia museli niečo urobiť. Mama prišla s geniálnym nápadom. Navrhla dcére, aby urobila o včelách výskum. Prekoná tak svoj strach a dozvie sa viac o tom, aké sú tieto drobné zvieratká dôležité pre ekosystém. Malá Mikaila sa teda vrhla do pozorovania, spoznávania. Jej výskum prerástol najprv do záujmu, neskôr do fascinácie týmto užitočným hmyzom. Začala sledovať televízne programy zamerané na túto tému a uvedomila si, že včely sú ohrozený druh, ktorého z roka na rok ubúda. Vtedy si do pamäti vštepila slová Alberta Einsteina: „Ak včely zmiznú zo zemského povrchu, človeku zostanú štyri roky života.“

Práve v tomto období dostala od svojej prababičky Helen kuchársku knihu z roku 1940, kde objavila recept na prírodnú limonádu z ľanového semienka. Predpoklady na podnikanie, zrejme zdedené po rodičoch, a prirodzený detský idealizmus jej vnukli myšlienku spojiť malý biznis so záchranou včiel. Podľa starého receptu pripravila „zabudnutý“ nápoj, ale namiesto cukru či umelých sladidiel použila med od miestnych včelárov. Potom si postavila stolík pred rodičovský dom v texaskom Austine a svoju limonádu s názvom BeeSweet začala predávať. Najprv susedom, potom na rôznych lokálnych podujatiach a keď vyhrala cenu o najkreatívnejšiu limonádu v meste, aj prostredníctvom jedného miestneho obchodu s potravinami. Práve vtedy sa začal ohromujúci príbeh jednej z najmladších podnikateliek Ameriky, ktorá svoj panický strach dokázala prekonať a vytvoriť prosperujúcu spoločnosť a venovať sa ekologickým aktivitám.

Slávna tínedžerka

Jej cesta k úspechu nebola priamočiara a trvalo pár rokov, než sa o ňu začal zaujímať svet i médiá. S neutíchajúcou podporou rodičov pomaly napredovala. Matka ju zasväcovala do tajov marketingu, otec do sveta financií. Ona sama striedala školu s vylepšovaním svojho produktu, hľadaním nových esencií, uzatváraním obchodov.

Rodinný podnik: Malá podnikateľka s rodinou, ktorá ju od počiatkov podporuje.
Rodinný podnik: Malá podnikateľka s rodinou, ktorá ju od počiatkov podporuje.
profimedia.sk

„Robila som biznis po príchode zo školy, po tom, ako som si spravila domáce úlohy. Cez víkendy, cez letné prázdniny,“povedala v jednom z rozhovorov pre televíziu NBC. „Určite to nebolo jednoduché.“

Od počiatkov nezabúdala na lajtmotív, ktorým bola pomoc včelám. Časť zisku vždy venovala organizáciám, ktoré sa zameriavali na ich záchranu.

Drobné krôčiky sa premenili doslova na mamutie, keď sa v roku 2015 objavila v populárnej šou pre nových podnikateľov Shark Tank. Jej koncepcia presvedčila jedného z investorov, šéfa odevnej firmy Daymonda Johna, ktorý ju podporil sumou 60-tisíc dolárov. Slušná finančná injekcia Mikailu povzbudila ešte väčšmi, zviditeľnenie v televízii jej otvorilo bránu do sveta. Nová popularita ju doviedla až k uzatvoreniu jedenásťmiliónového kontraktu so sieťou obchodov Whole Foods Market. „Mikaila mala unikátny produkt, ktorý chutil dobre,“ povedala novinárom Jenna Gelgandová, v tom čase zástupkyňa tejto siete. „Na čele Me & The Bees Lemonade stála silná, nadšená zakladateľka so sociálnym posolstvom. Boli sme ňou očarení ako podnikateľkou a páčila sa nám aj jej vízia zvyšovania všeobecného povedomia o dôležitosti včiel.“

Mikaila, dievčatko z Austinu: Namiesto hrania s kamarátkami podniká, prednáša na konferenciách a zachraňuje včely.
Mikaila, dievčatko z Austinu: Namiesto hrania s kamarátkami podniká, prednáša na konferenciách a zachraňuje včely.
profimedia.sk

Tam sa začala jej cesta na vrchol. Černošské dievčatko si získalo srdcia zákazníkov i televíznych divákov, jej tvár sa objavovala na televíznych obrazovkách, v novinách, časopisoch, priestor dostala aj v populárnej šou Good Morning America, stala sa tvárou kampane Google - Dare to be Digital, dostala viacero ocenení a na pozvanie bývalého amerického prezidenta navštívila Biely dom, kde podávala svoju limonádu.

Nové výzvy

Školáčka nezaspáva na vavrínoch a zo svojho úspechu dopraje aj dnes už milovaným včelám. Prednáša o nich na workshopoch, založila neziskovú organizáciu Nadácia pre zdravý úľ. Popri tom neustále expanduje do ďalších štátov a pripravuje knihu, ako si vybudovať vlastný biznis. „V počiatkoch mi tvrdili, že som na to príliš mladá, príliš čierna, že treba veľa peňazí, že to jednoducho nejde len tak,“ vysvetľuje Mikaila svoje spisovateľské ambície. Rozhodla sa vyrozprávať svetu, ako to ísť môže. „Než som založila limonádovú spoločnosť, skúsila som rozbehnúť niekoľko projektov, ktoré nevyšli. Všetky mali jeden cieľ - zarobiť peniaze, aby som si mohla kúpiť, čo chcem. Za desať rokov podnikania som sa naučila, že musíte robiť to, čo je zároveň vašou vášňou. Na prvom mieste nemá byť zisk, ale hľadanie toho, čo svetu chýba. Myslela som si tiež, že si budem musieť vybrať medzi zarábaním peňazí a záchranou včiel. Ukázalo sa, že to môžem robiť súčasne a stať sa sociálnym podnikateľom. Bola to pre mňa cenná lekcia, snažím sa vysvetľovať ju ľuďom, s ktorými sa stretávam.“

Dnes Mikaila uvažuje o nových možnostiach, nových výzvach. V podnikateľskom prostredí je už doma, nebojí sa ho. Čo ju však stresuje, je výber strednej školy a rozhodovanie, akou životnou dráhou sa uberať. Túži totiž pomáhať všetkým, nielen včelám a milovníkom limonád.    

VIDEO Plus 7 Dní