Začiatkom 20. storočia to vyzeralo tak, že benzínové vozidlá nikdy nepredbehnú tie na baterky. Boli hlučné, páchli a mali zložitú obsluhu.

Princíp elektrického motoru objavil člen Uhorskej akadémie vied Štefan Anián Jedlík. Tento kňaz s koreňmi na Slovensku v roku 1828 predstavil prvý koncept malého vozidla.

Elektromobily však mali svoje rýchlostné aj dojazdné limity. Autá na benzínový a naftový pohon sa zväčšili, zjednodušili a zlacneli. Prelomovým bol v tomto smere legendárny Model T z dielne Henryho Forda, ktorý chcel autá sprístupniť širokým masám, čo sa mu spomínaným modelom aj podarilo.

Jedlíkov mobil auta na elektrický pohon. Foto: wikipedia.org

Priekopníci z General Motors

Postupne zlacneli aj pohonné hmoty a elektromobily upadli takmer do zabudnutia. Iba takmer, pretože v 70-tych rokoch uvalili arabské krajiny embargo na export ropy do USA a Západ musel opäť siahnuť po alternatíve. Okrem nedostatku pohonných hmôt aj pre znečistenie životného prostredia, píše magazín Profit.

Od roku 1985 sa začali písať dejiny pretekov solárnych áut Tour de Sol vo Švajčiersku. Autá pokryté solárnymi panelmi sa pohybovali iba za pomoci slnečnej energie.

Na vývoji elektrického automobilu si dala záležať firma General Motors, ktorá predstavila Impact a predávala ho pod označením GM EV1. Postupne predstavili elektrické modely aj ďalšie automobilky – Ford, Nissan, Honda, Toyota. Autá boli však drahé a stále menej využívané.

Pekné môže byť aj elektrické

V roku 2003 založili Američania Martin Eberhard a Marc Tarpening elektronickú automobilku Tesla Motors, ktorí uvideli na trh model Tesla Roadster s dojazdom 393 kilometrov. Išlo o psychologický zlom, píše magazín Profit, pretože napriek cene 109 tisíc dolárov (80 tisíc eur) bolo v predaji úspešné – aj kvôli peknému dizajnu.

V roku 2012 začali predávať elektronickú limuzínu Model S za 70 tisíc dolárov (52 tisíc eur). Stal sa jedným z najpopulárnejším elektromobilom na svete a firma by zrejme na jeho popularite dlho ťažila, keby v októbri nedošlo k viacerým prípadom vzplanutia batérie. Vyšetruje to Americký úrad pre bezpečnosť cestnej dopravy.

Tesla Motors však aj tak chystá v budúcom roku ďalší model. Tentoraz by mal byť určený pre masový trh, čomu zodpovedá cena 35 tisíc dolárov (25 tisíc eur). Éra elektromobilov môže pokračovať ďalej.

Pozrite si video: