Pri vstupe do ministerskej kancelárie nás zaujal bežecký pás. „Využívam ho hlavne, keď je stres v politike,“ vyhlásil šéf rezortu školstvaBranislav Gröhling , ktorý zachytil náš pohľad. Aktuálne však dôvod na jeho využitie nevidí. Školy podľa neho prežijú tretiu vlnu pandémie bez lockdownu. S BRANISLAVOM GRÖHLINGOM (SaS) sa aj o tom, čo si preskákal s ministerkou Kolíkovou a prečo nerieši Matoviča, rozprávala LENKA DALE.
Máme tu nový školský rok, s ním súvisiaci očakávaný začínajúci sa chaos. Otrasy sú aj na politickej scéne - takže teraz ten pás asi využívate dosť, či nie?
Ani nie. Nemyslím si, že prichádza chaos. Urobili sme maximum pre to, aby boli školy otvorené, čo sa nám aj podarilo. Máme otvorené všetky školy, pre všetky deti, vo všetkých okresoch, bez ohľadu na ich farbu. To je veľké plus. Navyše ich už nebudeme plošne zatvárať, čo ma teší tiež. Politické zmeny sa dejú stále, človek si na ne časom už zvykne. Takže by som povedal, že teraz je miera stresu, ktorý zažívame v práci, štandardná. Taká ako vždy.
Ste tvrdým zástancom toho, by sa školy nezatvárali, že musia ostať otvorené. Napriek tomu už podľa správ zatvorili všetky školy v Rožňave. Čo na to hovoríte?
Ak sa nemýlim, nemali by byť zatvorené všetky školy. Máme informácie, že v okrese Rožňava bolo zatvorených zatiaľ 18 tried, ale toto číslo môže narásť. Takýto vývoj sme aj očakávali v okresoch, kde je nízka zaočkovanosť. Predpovedali nám ho aj analytici a matematici v analýze, ktorú sme si dali spraviť. V okresoch, kde je nižšia zaočkovanosť, sa vírus ľahšie šíri. Podstatné však je, že už sa nezatvárajú celé školy, ale iba individuálne triedy. Zároveň my ako ministerstvo školy už plošne nezatvoríme.
Mapa Slovenska sa zafarbuje, od pondelka 13. septembra je 10 červených okresov, zelených len 22, odborníci varujú, že Slovensko bude tmavnúť veľmi rýchlo. Počítali ste aj s takýmto vývojom?
Školy musia ostať otvorené. Už si nemôžeme dovoliť druhý školský lockdown, ktorý sme mali, pretože učitelia a školy nemali potrebnú digitálnu techniku. Napriek tomu, že sme tu mali „digitálneho lídra“. To je ten balvan, ktorý so sebou ťaháme, a problém, ktorý začíname riešiť. Treba si uvedomiť, že rodič nemôže byť učiteľ, kuchár, družinár, upratovačka a všetko ostatné… Takže je dobré, že covid automat je pozitívne nastavený na školstvo a školy sú otvorené vo všetkých fázach. Znamená to, že pre všetky deti, všetky školy, vo všetkých okresoch budú otvorené a bude prerušované vyučovanie iba v triedach na základe pozitívnych prípadov. A s kratšou karanténou.
Nebude to v praxi tak, že minister školstva síce školy nezavrie, ale zavrie ich riaditeľ alebo úrad verejného zdravotníctva?
V praxi môže riaditeľ zatvoriť iba triedu, kde sa objaví pozitívny žiak alebo učiteľ. Áno, je možné, že časom bude týchto tried viac, ale bude zrejme menej časté, žeby bola zavretá celá škola. Skôr bude časť tried na prezenčnom vzdelávaní a časť na dištančnom.
Problém je aj s testami. Školy ich objednali, nie všetky ich dostali. Ukazuje sa, že ich skutočne treba. Čo s tým?
Snažili sme sa nastaviť všetky podmienky, aby prostredie bolo bezpečné. Jedna možnosť boli kloktacie testy, tam bol záujem rodičov vyše 80-tisíc a pokryli sme celú požiadavku. Druhá možnosť sú antigénové samotesty a záujem o samotesty zo strany rodičov bol obrovský - požiadalo o ne vyše 400-tisíc ľudí, čo ma milo prekvapilo. Žiaľ, kapacita okresných úradov nie je taká veľká. Na nasledujúce týždne pokryjeme záujem kompletne všetkých.
Na sociálnych sieťach vás dosť hejtujú v súvislosti s očkovaním detí. Aký je to pocit? Čítate to, dotýka sa vás to?
Na sociálnych sieťach sa zdá, že všetci sú proti všetkému, aj proti očkovaniu. Vyzerá to, že nikto pomaly nechce byť súčinný v rámci opatrení. Ale reálne čísla ukazujú, že tí, ktorí sa snažia o nejaké protesty alebo nejaké to zlo, neprezentujú túto krajinu, a to ma teší.
Očkovanie detí je mimoriadne citlivá téma. Aké sú najaktuálnejšie čísla zaočkovanosti?
Som vďačný za každého jedného človeka, ktorý sa zaočkuje, za každé jedno percento zvýšenia. V auguste sme začínali na 19 percentách zaočkovanosti, september sa začal už na 22 percentách zaočkovaných detí od 12 do 17 rokov. Tu treba zdôrazniť, že očkovanie detí je vyslovene na dobrovoľnom rozhodnutí rodiča, nesmie sa udiať bez jeho prítomnosti, musí byť prítomný zákonný zástupca aj pediater a zvažujú sa všetky faktory. Ale máme nasledujúce obdobie inú možnosť, ako byť zaočkovaný alebo dostať covid a prekonať ho? Samozrejme, očkovanie detí môže byť pre niekoho citlivá záležitosť, ale o to viac by sme to mali zvažovať my dospelí, aby sme im predpripravili bezpečné prostredie a mohli chodiť do školy.
Očkovanie detí môže byť pre niekoho citlivá záležitosť, ale o to viac by sme to mali zvažovať my dospelí, aby sme im predpripravili bezpečné prostredie a mohli chodiť do školy.
Môžete zaručiť, že nebude žiadne dieťa diskriminované, ak nebude zaočkované? Nebude tým trpieť a mať v rámci školy menej práv na niečo?
Momentálne vyhlášky platia pre všetkých. Karanténa je pri pozitívnom človeku a jeho úzkych kontaktoch, kde sa ráta trieda, nastavená na 10 dní, pričom na piaty deň môžete ísť na PCR test a po negatívnom výsledku karanténu ukončí. Skrátila sa prakticky na polovicu oproti pôvodným 14 dňom. Vyhlášky platia pre všetkých, sú tam výnimky pre zaočkovaných a prekonaných. Tí môžu prísť aj do školy, a ak má škola technické a personálne vybavenie, výučba môže prebiehať aj v škole a ostatným žiakom bude vysielaná dištančným online spôsobom. Diskutujeme aj s ministerstvom zdravotníctva, aby sa ovplyvnila karanténa.
Ako ju chcete zmeniť?
Už sa nám podarilo skrátiť karanténu zo 14 dní na 10. Ak navyše pôjdete na PCR test, karanténa bude v praxi trvať asi sedem dní, čo je veľmi dobré. Naša ďalšia požiadavka je, že pri niektorých okresoch, kde vidíme vysoký počet zaočkovaných medzi staršími ľuďmi, zamestnancami škôl a žiakmi, by mala byť individuálna karanténa. To by znamenalo, že iba pozitívny žiak by išiel do karantény a vyučovanie by prebiehalo v triede ďalej.
Môžu rodičia nejako reagovať? Napríklad ak by prešla vaša možnosť a do karantény by šiel len žiak s covidom, oni by mali obavy z prípadného infikovania dieťaťa v kolektíve a nechceli by ho preventívne do tohto prostredia pustiť.
Bola tá možnosť v minulosti, teraz ju nedávame. Otvorili sme školy, žiaci a študenti začali prezenčne. My ako dospelí sme mali dosť možností ovplyvniť bezpečnosť detí. Výučba bude pokračovať, ak sa niekde vyskytujú pozitívni, pokračuje sa podľa jednotlivých podmienok.
Učitelia sa sťažujú, že veľa energie investujú do rodičov, ktorí nesúhlasia s danými pravidlami. Ak príde dieťa, ktoré nemá rúško, lebo podľa rodičov z neho odpadáva alebo kašle, či ho dusí, má právo ísť do školy alebo nie?
Čo nás trošku ťaží, je, že rodičia nie sú spokojní s niektorými opatreniami úradu verejného zdravotníctva, najmä čo sa týka rúšok, dokladovania bezpríznakovosti a jednotlivých opatrení. Vydávali sme k tomu manuál jednotlivých opatrení pre riaditeľov. Počas predchádzajúcej vlny bolo aj niekoľko žalôb. Tieto žaloby už boli na súde, bolo rozhodnuté pozitívne smerom k riaditeľom a opatreniam. Oslovili sme aj ministerstvo vnútra, aby dali podporu, ak o to riaditelia škôl požiadajú.
Takže je to na riaditeľoch, či dieťa vpustia alebo nie, s tým, že majú rozhodnutie súdu, že nemusia. Áno?
Riaditelia si nerobia vlastné podmienky. Plnia vyhlášky úradu verejného zdravotníctva. Ani my ako ministerstvo školstva neurčujeme jednotlivé podmienky, ani počet dní v karanténe. Všetko to robí úrad verejného zdravotníctva, ktorého pokynmi sa musíme všetci riadiť.
Takže nedá mi nespýtať - čo so žiakmi, kde asi hlavne rodičia majú naozaj problém s pravidlami, či už s rúškami, alebo testami alebo potvrdením o bezpríznakovosti? To sú asi hlavné veci.
Rodič môže dať na päť dní ospravedlnenie. Vzápätí dieťa buď pôjde k doktorovi a bude mať ospravedlnenku od lekára, alebo sa to bude evidovať ako neospravedlnené hodiny a potom prichádzajú ďalšie a ďalšie sankcie.
Čo sa stane, ak päť nahnevaných rodičov zaútočí na učiteľa?
Požiadali sme pána ministra vnútra o súčinnosť, ak sa riaditelia škôl obrátia na Policajný zbor. Zatiaľ neevidujeme väčšie problémy, väčšina rodičov opatrenia rešpektuje a akceptuje, aj keď nemusia byť nikomu príjemné, sú potrebné.
V tejto chvíli je zaočkovanosť učiteľov 68-percentná. Ste spokojný s týmto číslom?
Som hrdý na učiteľov, je zrejmé, že väčšina z nich nedá na konšpiračné médiá. Myslím si, že 68 percent je naozaj slušná a výrazná zaočkovanosť. V niektorých okresoch sa hýbeme nad 70 alebo 75 percent a to je ten signál, že riaditelia a učitelia škôl veria vedcom, veria jednotlivým argumentom. Slovensko dokonca aj Európu predbehlo v tom, že sa učitelia majú očkovať prioritne. Kým iné štáty v tomto priestore to zaviedli teraz, my sme to spravili o sedem mesiacov skôr.
V lete ste trávili čas v teréne a s riaditeľmi škôl ste riešili práve očkovanie, ako to spätne hodnotíte?
Ja som v tom lete naozaj niekedy s obliatou košeľou a jednou kravatou bol niekoľko dní v teréne a stretol som sa buď osobne, alebo online so stovkami riaditeľov. Áno, boli medzi nimi aj takí, ktorým sa to nepáčilo a mali iné názory. Keď sme však argumentovali, aby oni mohli argumentovať ďalším kolegom, tak to zabralo a máme informácie o tom, že zmenili názor. Viacerí mi poslali aj fotky, že aha - nakoniec sme sa zaočkovali.
Povedzte základný argument, ktorým učiteľov presviedčate.
Je to ochrana každého jedného z nich a potom aj ochrana rodín učiteľov a ich okolia. To by malo byť najdôležitejšie pre každého jedného z nás.
Očkovanie spoločnosť silno polarizuje, neprenesie sa to aj medzi učiteľov, nenaštrbí to ich komunikáciu a vzťahy? Nevytvoria skupinky očkovaní verzus neočkovaní?
Všetko sa prenáša. To, ako je prerozdelená spoločnosť, je čiastočne podľa čísel aj znakom prerozdelenia inde vrátane učiteľských zborov, ale aj rodín. Ja však stále hovorím: doba sa posúva a tak, ako používame mobilné telefóny, zohrievame jedlo v mikrovlnnej rúre, skypujeme s rodičmi a nemáme s tým problém, veríme vede, tak aj v prípade vakcín by to malo byť rovnako. Nevidím dôvod neveriť vedcom pri očkovaní. Na jednej strane im dávame mieru dôležitosti a na druhej strane spochybňujeme ich názory.
Nespochybňujete však právo učiteľov, aby sami rozhodli o tom, či sa dajú alebo nedajú zaočkovať? Motivácie môžu byť asi rôzne…
Môžu, samozrejme, môžu.
Môžete garantovať, že neočkovaní učitelia budú nejakým spôsobom diskriminovaní očkovaným vedením?
Nemáme také informácie. Po diskusiách s riaditeľmi nemáme ani informácie, že by niečo také niekde nastalo. Úprimne, o tom som ani neuvažoval. Nikto nič také ani nenaznačil.
Covid značne ovplyvnil vzdelávanie, spomalil aj chystané reformy v školstve, ktoré sú nevyhnutné. Ako to aktuálne vyzerá?
Pred pandémiou sme všetci chceli online vyučovanie a nové spôsoby. Počas pandémie sme prišli na to, že aj prejsť úplne na online nie je dobré, musí to byť kombinácia. S tým pracujeme aj pri reforme vzdelávania. Momentálne je založených niekoľko desiatok skupín, okolo 300 odborníkov, medzi ktorými sú rôzni ľudia. Riaditelia zo škôl pre mimoriadne nadané deti aj riaditelia z marginalizovaných skupín a oni tvoria obsah vzdelávania, učivo, to, ako bude nasledovať po ročníkoch, aké učivo má byť a akým spôsobom prepojené medzi predmetmi, čo je zbytočné a čo je nutné, robia všetko pre to, aby obsah vzdelávania bol prispôsobený 21. storočiu, v ktorom žijeme. Predkladáme do parlamentu tri legislatívne návrhy, ktoré považujeme za základ reformy. Dbáme nielen o obsahové posuny vo vzdelávaní, ale aj o prostredie. Vyhlásili sme výzvu na modernizáciu priestorov škôl a 144 škôl má k dnešnému dňu zmenené vnútorné priestory. Dbali sme o to, aby bol v nových triedach iný spôsob rozloženia lavíc, nové typy lavíc, oddychové zóny v každej triede. Žiak trávi v škole takmer celý deň a je dôležité, aby sa v nej cítil dobre.
Zatiaľ asi dosť škôl funguje na takom princípe, že majú, obrazne povedané, múry a lavice a zvyšok je hlavne o tom, čo dali rodičia - od kobercov na hranie až po interaktívne tabule… To asi nie je v poriadku, však?
To je veľký signál na modernizáciu školstva a jeho posunutie do 21. storočia. S tým je spojený aj takzvaný digitálny skok, ktorý sme ohlásili. Ide o desiatky miliónov eur z eurofondov, Reactu alebo plánu obnovy. Už v najbližších mesiacoch chceme prvé sumy investovať do digitalizácie. Nebude to tak, že študent dostane počítač, ale budeme vytvárať napríklad učebne, kde budú môcť chodiť žiaci, ktorí doma nemajú tablet či počítač, a vzdelávať sa tam. Vyhlásili sme aj výzvu na šesť miliónov eur na personál do škôl, ktorý budú vzdelávať v školách, ako sa má digitálne učiť.
Požiadali sme pána ministra vnútra o súčinnosť, ak sa riaditelia škôl obrátia na Policajný zbor. Zatiaľ neevidujeme väčšie problémy.
Mladí ľudia odchádzajú študovať do zahraničia, podľa údajov za rok 2020 v cudzine študuje 17 percent vysokoškolákov, je to až osemnásobne viac ľudí, ako je priemer OECD. Ako zvrátiť tento trend?
To nie je iba problém ministerstva školstva, ale celej spoločnosti. Mladým ľuďom vadí skôr, ako bola riadená krajina, a preto odchádzajú preč aj študovať. My na túto situáciu máme vplyv iba čiastočný, preto robíme spomínanú reformu.
Pozrime sa aj na dianie v politike, ste členom vlády, neriešite len školstvo. Aktuálne sa váš poslanecký klub rozšíril o ďalších poslancov zo strany Za ľudí z frakcie ministerky Márie Kolíkovej - ako vnímate, že ich ideologické vnímanie nie je určite také liberálne ako u poslancov SaS?
Nemyslím si to. Viacerí sú v mnohých otázkach liberálni, ale zároveň my v strane SaS sme boli vždy otvorení k iným názorom a rešpektovali sme ich. Nie som fanúšik kultúrnych vojen a rozdeľovania na liberálov či konzervatívcov. Každý v spoločnosti je odlišný a máme rôzne názory. Dôležité je, aby sme vedeli spolu slušne komunikovať a spolupracovať. Spoluprácu s poslancami okolo Márie Kolíkovej máme mimoriadne dobrú a ja sa teším, že posilnili naše rady.
Aký je váš vzťah s Máriou Kolíkovou a aký s Veronikou Remišovou?
Samozrejme, že s Máriou Kolíkovou úzko spolupracujeme a komunikujeme, veľa sme toho spolu preskákali aj v rámci koaličnej krízy. Povedal, by som, že máme priateľský vzťah. Obidve dámy sú moje kolegyne, spolupracujeme spolu už viac ako rok vo vláde a myslím si, že s obidvomi máme dobrý vzťah.
Expremiér a predseda najsilnejšej strany OĽaNO Igor Matovič nesúhlasí s takýmto prechodom poslancov a ponechaní si rezortov. Váš názor?
Myslím si, že všetci vnímajú, ako často sa pán Matovič vyjadruje k SaS a môžu si utvoriť názor. Ja som minister školstva, nie som minister škriepok. Nemám čas venovať sa hádkam. V prvom chcem venovať svoju energiu práci a všetkým plánom, ktoré v školstve máme.
V súčasnosti sa skloňujú predčasné voľby aj pre generálneho prokurátora Maroša Žilinku. Vás osobne presvedčil argumentáciou o rozhodovaní alebo nie? Čo si myslíte o paragrafe 363 a sporoch v koalícii v súvislosti s ním, a teda hlavne právomociam pre generálnu prokuratúru?
Chápem, že to vzbudilo pozornosť verejnosti aj politikov. Je to veľmi odborná a komplexná téma. Som rád, že vznikla expertná skupina, v ktorej sa odborníci venujú tomu, ako pristúpiť k tomuto paragrafu, a počkám si na ich zhodnotenie.
FOTO v GALÉRII
Ako vidíte budúcnosť vlády SR? Pokračuje štvorkoalícia, bude sa otvárať koaličná zmluva alebo nie, čo čakáte?
Verím, že budeme pokračovať. Dostali sme silný mandát, naštartovali sme viaceré reformy a potrebné zmeny a je dôležité, aby sme svoju prácu dokončili.