Čiže dovtedy sme menej zarábali a viac makali?

A na základe toho sme rýchlo rástli. Česko sme dobiehali. V roku 2014 sa to otočilo a pomyselné nožnice medzi nami sa opäť začali roztvárať. Prestali sme ich dobiehať, keď začali doznievať reformy Dzurindových vlád. Vinou neporiadku, aký tu máme, sme začali zaostávať vo všetkých štyroch oblastiach, ktorých dôležitosť neustále zdôrazňujem: zdravé a udržateľné verejné financie, zlepšujúce sa podnikateľské prostredie, fungujúca verejná správa a verejný sektor, vzdelanie, veda a výskum. Absencia reforiem vedie k tomu, že zaostávame. Keďže jediné, čo vedeli robiť Ficove vlády, je kupovať si popularitu, či už cez rast minimálnej mzdy, alebo cez sociálne balíčky, došli sme do stavu, aký máme.

PRÍDU ŤAŽKÉ ČASY Najviac teraz trpia gastronomické  služby, cestovný ruch, eventové agentúry, hovorí ekonóm a exminister Mikloš
PRÍDU ŤAŽKÉ ČASY Najviac teraz trpia gastronomické služby, cestovný ruch, eventové agentúry, hovorí ekonóm a exminister Mikloš
Zdroj: MICHAL SMRČOK

Kritizujete vlády Smeru za populizmus, v programe OĽaNO je akási daň z luxusu. Keď sledujete jeho slovník v ekonomike aj opatrenia, ktoré navrhuje, nezdajú sa vám tiež trochu populistické?

Nemám naštudované jeho programy tak, aby som vám vedel povedať, čo považujem za populistické, čo nie. Fakt je, že v programoch dvoch najsilnejších koaličných strán - OĽaNO a Sme rodina -, teda aspoň to, čo o nich viem, sú aj také veci, ktoré nebude možné zafinancovať. Bude takmer nemožné dostať verejné financie do udržateľného stavu bez zvyšovania daní. Potom bude legitímne hovoriť o tom, ktoré dane by sa mali zvyšovať. Keď je reč o dani z luxusu, je evidentné, že máme veľmi nízke zdanenie majetku. Napríklad dane z nehnuteľností sú nízke. Vo vyspelých krajinách tvoria okolo jedného percenta z celkových daňových príjmov. U nás to bolo pred časom tuším len jedno promile.

Tie sa teraz zvyšovali aj o sto percent…

Viem, že sa zvyšovali, ale tam je možno ešte stále priestor. Medzi ekonómami je v zásade zhoda na tom, že by sa nemali zvyšovať priame dane. Ak dane zvyšovať, tak skôr zdanenie spotreby ako tvorby. Zároveň je zhoda, že by sa mali znižovať odvody. Máme veľmi vysoké zaťaženie práce. Jedným z dôvodov vysokého daňového a odvodového zaťaženia práce je aj to, že vlády Smeru nevalorizovali nezdaniteľný základ dane z príjmov fyzických osôb, ktorý sme výrazne zvýšili v daňovej reforme v roku 2004. Ako rástli mzdy, váha nezdaniteľnej položky výrazne klesala, čím sa vlastne zvyšovalo daňové zaťaženie práce. Vysoké dane však nechceme, lebo nimi sa k ekonomickému rastu nedostaneme. Čo nám treba, je výkonná štátna správa a kvalitné verejné služby. Aby sme to, čo vyberieme na daniach, efektívne minuli. Aby nebola korupcia a daňové úniky.

Veríte, že reformy v školstve, zdravotníctve, justícii a nakopnutie slovenskej ekonomiky sa vláde Igora Matoviča podaria?

Z krátkodobého hľadiska lepšie nebude. Lebo bude treba splácať daň a dedičstvo rokov vlád Smeru, navyše tu máme prichádzajúcu krízu. Ale verím, že časom sa to podarí prekonať, inak by som nevolil tak, ako som volil, a inak by som sa netešil, že konečne došlo k zmene.

Prečítajte si tiež: