Tip na článok
Ivo Nesrovnal: „Aj ja som naštvaný, ale keď idem po opravenej Bajkalskej, tak sa teším.“

"Už nech prestanú s týmto hejtovaním, veď Bratislava patrí medzi najzelenšie mestá," tvrdí Ivo Nesrovnal

„Bratislava je mesto budúcnosti a nie lacnej zábavy,“ hovorí primátor Ivo Nesrovnal

Povestné bratislavské zápchy, nevyhovujúca dopravná infraštruktúra, bezdomovci, nedoriešené byty po re­štituentoch, frustrovaní Bratislavčania. Na druhej strane opravené cesty, obnovené podchody, nové cyklotrasy. Pomenovanie Pártyslava či slovné spojenie „Hlavná šťanica“ - to všetko sa skloňuje v súvislosti s hlavným mestom. Kandidátov na primátora postupne pribúda a už dnes je jasné, že na jeseň sa o kreslo pobijú Václav Mika, Matúš Vallo, Ján Mrva, Caroline Líšková a návrat zvažuje tiež bývalý primátor Milan Ftáčnik.

Aj o tom, či plánuje obhájiť post šéfa magistrátu, sa s primátorom Bratislavy IVOM NESROVNALOM (54) rozprávala KATARÍNA ŠELESTIAKOVÁ.

Po útoku na mladého Filipínca sa núka otázka - cítite sa v starom meste bezpečne?

Bratislava musí zostať tolerantným a bezpečným mestom. Mňa tiež znepokojuje vlna agresivity, ktorá je nielen vonku, ale aj na sociálnych sieťach. Okamžite po incidente som preto kontaktoval ministerku vnútra, stretli sme sa so štátnou políciou a s náčelníkom mestskej polície a prijali opatrenia na posilnenie predovšetkým pochôdzkarov, lebo tí sú najviditeľnejší.

Takže súhlasíte, že v meste je málo viditeľných policajtov?

Od začiatku môjho primátorovania posilňujeme mestskú políciu, dostávajú nové autá, techniku, uniformy aj motivačné. Ale treba povedať, že mestská polícia je poriadková polícia, a toto bol kriminálny čin.

Áno, ale už roky sa o centre hovorí ako o Pártyslave. Pre ľudí, ktorí v centre bývajú, sú víkendy neznesiteľné. Dá sa s tým niečo robiť?

Ani ja nie som šťastný z pomenovania Pártyslava, ktoré niekto už pred iks rokmi vymyslel ako reklamný slogan, aby dostal Bratislavu na mapu sveta. Posilňujeme kamerové systémy a marketujeme mesto ako dynamické, mladé a plné športovo založených ľudí, ako mesto budúcnosti a nie ako mesto lacnej zábavy. Preto zjednocujeme kamerové systémy, ktorých bolo niekoľko a nikto sa o ne nestaral. Ja som s tým začal a všetko to bude mať pod patronátom mestská polícia.

Pred rokmi ste v kampani vraveli, že prejsť sa Bratislavou je nebezpečné. Všade bezdomovci či zlodejské gangy, ktoré ohrozujú aj turistov. Kritizuje sa ľahko, ale čo ste ako primátor urobili?

Samozrejme, nie všetko ide ideálne a hladko, ale vo všetkom sme sa významným spôsobom pohli, aj pri naozaj ťažkých veciach. Ešte raz opakujem, posilňujeme mestskú políciu, máme nové technické prostriedky, služobné autá, bicykle, kolobežky, počítače, posilňujeme pochôdzkarov. Bezdomovectvo je iná téma. Predtým sa to neriešilo a za môjho pôsobenia podporujeme asi osem občianskych združení, ktoré s týmito ľuďmi pracujú. Pomáhajú im, aby sa mali kde osprchovať, najesť, vyspať a pomáhajú im aj s návratom do bežného života. Prvýkrát sme robili sčítanie týchto ľudí, aby sme vedeli, koľko ich je a aké sú príčiny. Je to však problém každého veľkomesta.

Bratislava je špinavá, kolabuje doprava, Bratislavčania sú frustrovaní. Opäť vaše predvolebné slová. Čo poviete dnes?

Bratislava sa skokovo pohla vo všetkých oblastiach, investuje sa ako nikdy a najviac do opravy komunikácií. Bratislava je pod mojím vedením v najlepšej finančnej kondícii, dobrým manažmentom a dobrým riadením vecí sme dostali do mesta peniaze. My teraz riešime, kam tie peniaze dať, a nie to, prečo na to nemáme. Doprava je kľúčový problém, je to mobilita mesta. Pozrite si viedenské ranné správy a uvidíte, aké problémy s rannými kolónami majú tam. Bratislava nie je výnimka. Aj preto to riešime systémovo. Vláda podporila mestské vlaky, staviame nové električkové trate, mesto nakupuje nové električky a autobusy, opravujeme komunikácie. Historicky najviac sa v Bratislave opravuje, asi dvesto kilometrov ciest. Opravili sme všetky podchody v správe mesta.

Srší z vás optimizmus, ale predsa len tie opravy ciest vodiči až tak neprijali, najmä keď sa naraz upchali hlavné ťahy do mesta. Nedalo sa to riešiť inak ako ranným kolapsom?

Áno, ale najviac ľudia frflali na rozbité cesty. Chronicky sa sťažovali, ako vyzerajú cesty v hlavnom meste, a to nás všetkých trápilo. A, áno, bolo tu isté obmedzenie v doprave, ale neviem, či ste niekedy maľovali byt. Chvíľu musíte bývať len v kuchyni, potom sa musíte nasťahovať do obývačky či len do spálne, ale za tri týždne máte vymaľovaný byt. Preto prosíme ľudí, aby to vydržali, dopredu ich informujeme, kde budú opravy, kadiaľ sú obchádzky. Aj ja som naštvaný, ale keď idem po opravenej Bajkalskej, tak sa teším.

Kedy bude gro opráv?

To sme naplánovali na leto, keď bude na cestách v meste najmenej ľudí. Máme plán, ako opraviť všetky radiály do roku 2021. Bratislava ich má deväť.

Povestné bratislavské zápchy poukazujú i na zlú dopravnú infra­štruktúru. Tunel Sitina, ale aj mosty boli zjavne poddimenzované, je vôbec v najbližších rokoch možné riešenie tejto situácie?

Áut pribúda a väčšina je v Bratislave. Mojím riešením je rezidenčné parkovanie, aby do mesta autá vôbec nešli. Ale ak sa dá v meste zadarmo parkovať, tak ľudí ťažko prinútite používať MHD alebo prímestské vlaky. Návrh je predložený, žiaľ, skupina mestských poslancov ho odmieta prijať a paralyzujú tak Bratislavu.

Dobre, ale potom by mal fungovať systém záchytných parkovísk.

Áno, ale vždy musíte zapriahnuť koňa pred voz. Nikto nepôjde parkovať na záchytné parkovisko, ak môže parkovať na ulici zadarmo. Na to potrebujeme rezidenčné parkovanie a je veľmi nezodpovedné, ak ho poslanci blokujú. Okrem iného pripravujú Bratislavu o desiatky miliónov eur na daniach od štátu, ktoré by sme získali prihlásením iných rezidentov, a tak by sme mali na opravu svetelných signalizácií, križovatiek a podobne.

Pred rokmi ste hovorili o tom, že parkovanie je zásadný problém hlavného mesta. Po štyroch rokoch sme sa nikam neposunuli.

Vytvorili sme autonómny systém. Mestské zastupiteľstvo ho schválilo. Mestské časti si môžu povedať, ako chcú systém nastaviť, lebo niektoré majú problém s denným a iné s nočným parkovaním. Či to bude spoplatnené, alebo nie, koľko bude stáť rezidenčné a koľko abonentské parkovanie. Pričom platí, že všetky poplatky za parkovanie budú príjmom mesta, nie nejakých súkromníkov. Jednoznačne treba verejný priestor regulovať, lebo parkovanie je alfa a omega.

Bilbordy - koľko sa odstránilo, toľko pribudlo. Dá sa to riešiť komplexne?

Spravili sme passport týchto zariadení a na pozemkoch mesta je ich okolo tritisíc, z nich asi 1 500 sme už vyriešili. To je obrovský pokrok, tie trojnožky, ktoré špatili mesto, sú už preč. Ostatné sú na pozemkoch mestských častí, treba sa spýtať ich starostov, ako postupujú. Niektoré sa snažia, niektoré spia, ba dokonca vznikajú nové bilbordy, ktoré, a to podotýkam, môžu vzniknúť iba so súhlasom stavebného úradu. A potom zhruba 6-tisíc zariadení je na súkromných pozemkoch. Na to nemáme kompetenciu ani nebola politická vôľa prijať zákon, ktorý by nám ju dal. Navrhol som ho už dvakrát.

Experti na dopravu vás kritizovali, že pri veľkých plánoch opráv ciest ste nemysleli na cyklistov a že ignorujete rozbité chodníky.

Chodníky sa opravujú tiež, asi desať kilometrov sme už opravili. Problém je technologický - veľké mechanizmy sa nám tam nezmestia, takže je to komplikovanejšie. A druhý je vlastnícky - niektoré sú v súkromných rukách alebo vo vlastníctve mestských častí. Robíme aj priechody, len v minulom roku sme opravili dvesto bezbariérových priechodov, používame reflexné nátery, nové zastávky, nové osvetlenia, takže aj na toto myslíme.

Hlavná stanica bola a stále je problém a hanba mesta. Pred štyrmi rokmi ste kandidovali s plánom na obnovu filiálky. Prečo sa vám ju nepodarilo obnoviť?

Hlavná stanica patrí štátu a je to zodpovednosť štátu. Mestu patrí Predstaničné námestie, to sme vyriešili, je opravené - nové parkovisko, lavičky - a vidieť to. Minulý rok vláda prijala uznesenie, aby v meste jazdilo viac vlakov. Stanica nám robí hanbu, ktorú pripisujú mne, ale, opakujem, je vo vlastníctve štátu. Aj v súvislosti s blížiacimi sa majstrovstvami sveta v hokeji som pritlačil na predsedu vlády a som rád, že to pochopil a sľúbil, že s tým niečo urobíme.

A filiálka?

Opäť, je to železničná stanica vo vlastníctve štátu, zahustila sa železničná doprava a momentálne si Železnice SR robia prieskum a ja pevne verím, že filiálka bude fungovať. My sme po dvadsiatich rokoch opravili Trnavské mýto, aby tam bol dôstojný priestor, keďže je to dôležitý dopravný, ale aj kultúrny uzol.

Súhlasím, ale bola to vaša agenda pred voľbami...

Áno, veď ju aktívne riešim. Vláda sa uzniesla, že železnice musia predložiť štúdiu. Bolo tam asi 30 bodov týkajúcich sa Bratislavy.

Vo vašom programe pred štyrmi rokmi boli aj herne. Zrušiť ich nemôžete, ale môžete obmedziť hazard v meste, ktorý presiahol kritickú mieru. Nič sa nezmenilo.

Prehral verejný záujem. Vyše 136-tisíc Bratislavčanov dostalo facku.

Neberiete to aj ako osobnú prehru? Nehlasovali za to aj vaši ľudia.

Neviem, kto sú moji ľudia. Petícia bola bezprecedentná akcia. Začali sme petičnú akciu, ja sám som ju predložil poslancom na schválenie. Mnohí nás verejne napádali, útočili na nás, kriminalizovali, ale nezastavili ma. Predložili sme to poslancom, tí ju na druhýkrát jednomyseľne prijali a schválili, ale hazardná loby, ktorej ide o obrovské prachy, tá bojuje ďalej.

Ak niektorí poslanci v prvom hlasovaní boli proti, môžeme hovoriť o tom, že sa nechali kúpiť?

To sú len podozrenia a každý z nich má zodpovednosť voči Bratislavčanom.

Ako chcete vyriešiť problém bývania pre 580 ľudí z reštitučných bytov? Vaši predchodcovia to ignorovali a pripravili im nočnú moru. Ani vy ste to však nevyriešili.

Pod mojím vedením chce mesto stavať nájomné byty. Potrebujeme ich, sme si vedomí sociálnej zodpovednosti, chceme pomôcť mladým rodinám, ale i seniorom, aby mali dostupné bývanie. To všetko chceme, žiaľ, narážame na mestské časti, ktoré sú stavebnými úradmi, a tie nám to nechcú povoliť. Robia mestu problémy, hoci súkromníkom povolenia na tých istých miestach dajú, mestu nie.

Tak si skúste priznať, že na to nemáte dosah.

Urobili sme veľmi veľa, ale toto je zlý zákon, ktorý nám dala Národná rada, a v hlavnom meste je to systémový problém.

Primátor Ďurkovský rozdeľoval mestské byty svojim ľuďom. Podali ste v tomto smere trestné oznámenie pre porušovanie povinnosti pri správe cudzieho majetku?

Aby sme zabránili takémuto rozdeľovaniu mestských bytov, posilnili sme reguláciu a v máji 2018 dobudovali ďalšie nájomné byty. Existuje poradovník žiadateľov o obecný byt nezverený do správy mestskej časti. Poradovník predstavuje zoznam žiadateľov, spomedzi ktorých odborná komisia následne odporúča primátorovi uzavrieť nájomnú zmluvu k bytu s konkrétnym žiadateľom.

Bratislava roky dopláca na to, že tu žije a pracuje výrazne viac ľudí, ako je prihlásených na trvalý pobyt. A unikajú jej tak dane.

Oficiálne žije v hlavom meste 430-tisíc ľudí, pričom ich tu žije a pracuje 700- až 800-tisíc.

To je raz toľko...

Áno, a to je voči Bratislavčanom nespravodlivé. Chceme, aby sa prihlásili všetci, aby ich dane pomáhali Bratislave. Je to asi 300 eur na človeka, ktoré takto môžeme získať. Nástroj na to je opäť rezidenčné parkovanie. Poslanci, ktorí to blokujú, škodia Bratislave a paralyzujú ju.

Mnohí vám tiež vytýkajú, že si nevšímate výrub mestských lesov.

S tým absolútne nesúhlasím. Už nech prestanú s týmto hejtovaním, veď Bratislava patrí medzi najzelenšie mestá na svete. Máme zelené parky dostupné mestskou hromadnou dopravou a ja to chcem chrániť. My vykrývame mestským lesom ťažbu, aby sme nemali plantáže. Počas voľných dní tam chodieva masa ľudí, aj stotisíc za víkend. Ale ťaží sa hlavne v štátnych lesoch, nie mestských. A z našej iniciatívy rokujeme s príslušnými ministerstvami o zvýšení stupňa ochrany lesov v celom území Malých Karpát na národný park.

Hovoríte o veciach, ktoré sa vám darí robiť. Sumárne - hlavná stanica, byty po reštituentoch, parkovacia politika, hazard - sľubovali ste to, na čo ste možno ani nemali objektívne dosah. Neprecenili ste sa?

Bratislave sa darí ako nikdy predtým. V každej oblasti sa mesto skokovo pohlo dopredu, či už je to doprava, čistota všetkých podchodov, budujeme verejnoprospešnú stavbu planetárium a mesto je finančne v prebytku - darí sa mu najlepšie za posledných dvadsať rokov.

Uvažujete o opätovnej kandidatúre?

Na stole je kopa roboty, svoje rozhodnutie, samozrejme, oznámim včas.

Kedy to je včas?

Pred koncom leta.

Na margo vášho optimizmu by som očakávala, že kandidovať budete.

Opakujem, že rozhodnutie v tejto veci včas oznámim.

Peter Pellegrini povedal, že Smer ešte nemá kandidáta na post primátora. Ak by vám Smer dal ponuku, prijali by ste ju?

Určite by som kandidoval ako nezávislý kandidát.

Prečo pár mesiacov pred voľbami premiér ponúka mestu peniaze a spoluprácu? Nie je to kampaň Smeru?

Je to pomýlená optika. Bratislava konečne spolupracuje s vládou, tá zmenila svoj postoj k hlavnému mestu už v roku 2015, takže to vôbec ne­vnímam takto. Celá moja aktivita voči vláde je zameraná na to, aby štát venoval svojmu hlavnému mestu primeranú pozornosť a mesto bolo spravodlivo financované.

VIDEO Plus 7 Dní