Ak sa chce človek dostať do politiky, nemôže zostať nepovšimnutý. A čo si budeme hovoriť - nie každý dokáže zaujať odbornosťou. Internet zvádza k tomu, aby aj politici uspokojili svoju exhibicionistickú stránku a zároveň sa svojimi aktivitami priblížili k ľudu. A tak  najmä v lete na sociálnych sieťach pribúdajú fotografie sporo odetých poslancov i ministrov. "Ak je politik intelektuálne a duševne prázdny a chce to zakryť sexom, ľudia to prekuknú a dajú mu to najavo," reaguje v našom rozhovore PAVOL MINÁR, zakladateľ marketingového a konzultačného butiku Inspirations Minar. 

Prečo majú niektorí politici potrebu vystavovať na obdiv svoje telo?

Žijeme v dobe sociálnych médií a tie fungujú ako „veľký vyrovnávač,“ teda stierajú sociálne a hierarchické hranice medzi ľuďmi - zrovnoprávňujú ich. Politici a politici preto sociálne médiá využívajú na to, aby ukázali svoju ľudskú, osobnú stránku a to, že nepatria len do limuzín a vládnych budov, ale že sú predovšetkým ľudia, presne takí ako my všetci. A k tomu patrí aj ukazovanie vlastného tela. Vlastné telo je veľmi častou súčasťou feedovania profilov celej populácie na Zemeguli. Sociálne médiá nás totiž učia, že správy o nás samých, o tom, kde práve obedujeme, čo robí naša mačka a ako sme opálení alebo vyšportovaní, je presne to, čo svet potrebuje - lebo naši priatelia na to reagujú a chvália nás. A preto je prirodzené, že sa takto správajú aj politici a političky. V ich prípade si však myslím, že to je prostriedok na to, ako zakryť, že o svojom živote nemajú čo povedať, tak aspoň ukážu, ako sú vyšportovaní.

Aký majú z reklamného hľadiska fotografie politikov v sexi pózach či s odhaleným telom účinok na voliča? Môže to na neho zabrať?

Dnes už ikonické obrázky ruského prezidenta Vladimíra Putina, ako sa do pol pása nahý venuje na Sibíri rybolovu, alebo jazdí na koni mali v dobe svojho vzniku veľké strategické opodstatnenie a rácio: dával nimi najavo, že po takmer dekáde vlády chorého a opileckého prezidenta Jeľcina, ktorý dohnal Rusko ku krachu a na okraj rozpadu, prichádza silný vládca, archetypálny kráľ, ktorý má dostatok sily zachrániť krajinu. A Rusi tejto správe presne takto porozumeli. Príklad ruského prezidenta Putina je dôkazom, že aj toto patrí do politickej marketingovej komunikácie. Ale je to rovnaké ako so sexom v reklame, vo filme alebo v literatúre. Ak má sexuálna téma svoju zrozumiteľnú úlohu v reklame, tak sex predáva. Ak ale sex použijeme v domnení, že čokoľvek spojené so sexom predáva, je to omyl a ľudia to odmietnu. Ak je politik mentálne, intelektuálne a duševne prázdny a nemá čo povedať a preto to chce zakryť sexom, ľudia to prekuknú a dajú mu to alebo jej najavo. Títo politici by sa nemali nechať oklamať tým, že ľudia z ich sociálnej bubliny ich za to chvália. 

Psychológ hovorí, že ide o hru s telesnom a erotikou, ktorá má silný vplyv na rozhodovanie ľudí.  Súhlasíte?

Ako som už povedal, v reklame platí - a to na základe dát o predajoch a aj na základe spotrebiteľských výskumov - že sex a erotika predávajú vtedy, ak sú v jasnom spojení s produktom alebo témou reklamy. A naopak, samoúčelné použitie sexu a erotiky má potenciál byť bariérou - ľudia to odmietajú. Politický marketing je špecifický v tom, že síce vyžadujeme od politikov a političiek, aby boli „ľuďmi ako my,“ ale súčasne od nich chceme, aby spravovali našu krajinu zodpovedne a kompetentne. Sexuálna téma nie je až tak úplne spojená s kompetenciou. A treba si pamätať jednu vec: čo sa dostalo na internet, už tam zostane. A pri prvom probléme, chybe, škandále alebo zlyhaní daného politika alebo političky sa ľudia vrátia k jeho alebo jej „telesnej“ komunikácii a začnú sa pýtať: „Na toto máš čas, ale pre nás čo robíš?“ 

V čom robia politici pri zverejňovaní fotografií súkromia najväčšiu chybu a čo najviac zaberá?

 Povedzme si to na príklade premiéra Matoviča - išiel do Bruselu na, ako to sám nazval „najdôležitejší summit v dejinách slovenského členstva v Európskej únii, ale jeho vlastná komunikácia na sociálnych sieťach prezradila, že sa tam nesprával ako štátnik a zástupca Slovenska, ale ako turista na predĺženom víkende - fotil sa na policajných motorkách, s hrncom mušlí, alebo so svojím kufrom, keď riešil počet svojich spodných nohavíc. Sami si dajte otázku, či sa takto má správať premiér. Toto je ukážka toho, že keď politik zabudne na to, že je hlavne politik a tak sa má aj správať, správa sa veľmi neprofesionálne. U nás profesionálnu a súkromnú stránku vo svojej komunikácii veľmi dobre vyvažuje pani prezidentka. 

Pôsobí na ľudí inak zverejňovanie sexi fotografií mužov a žien, teda politikov a političiek?

Myslím, že nie. Sú to predovšetkým  politici a političky. A sú nimi preto, lebo majú od nás mandát spravovať krajinu. Nemajú mandát ukazovať nám svoje telo. Nie sú to celebrity, sú to politici a političky.

O tom, kto zo slovenských politikov najviac predvádza svoje telo a čo si o erotike v politike myslia ďalší odborníci sa dočítate v najnovšom vydaní PLUS 7 DNÍ.