Predseda Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Miroslav Hlivák bije na poplach. Nové podmienky na verejné nákupy z dielne vicepremiéra Štefana Holého zo Sme rodina a ministerky spravodlivosti Márie Kolíkovej zo strany Za ľudí vytvárajú možnosti na kšeftovanie. Ak nové pravidlá prejdú, ÚVO stratí svoj význam a padnúť môže aj koalícia, pretože viacero koaličných poslancov s návrhmi vlády nesúhlasí.

Vysvetlenia okolo jedného z najväčších prekvapení nového roka si od MIROSLAVA HLIVÁKA (42) pýtala VERONIKA COSCULLUELA.

Národ sledoval, ako sa premiér a minister hospodárstva handrkovali o spôsobe obstarania antigénových testov. Kto mal vtedy pravdu?

Keďže po nástupe novej vlády nie som ako predseda úradu pozývaný na rokovania vlády, informácie o tomto spore som teda čerpal len z médií. Minister hospodárstva    pán Sulík sa na náš úrad obrátil, aby sme ho metodicky usmernili. To sme urobili a poukázali sme na spôsob, akým možno postupovať. Nepoznám však detaily tohto verejného obstarávania.

Keď ste teda pána Sulíka usmernili, postupoval správne?

Nepoviem vám, kto pravdu mal a kto nie, na to nech si každý názor urobí. Súčasný zákon však dáva odpovede, ako postupovať v krízovej situácii. Navyše mnohé iné členské štáty EÚ stáli pred podobnými dilemami, takže odpovede na technické otázky tu boli a zas opakujem, obsahuje ich aj naša novela, ktorú nám vicepremiér Štefan Holý nedovolil predložiť.

Keď sa pozeráte na manažment krízy z pohľadu vašej špecializácie - verejných nákupov -, čo vidíte?

Úrad vypracoval zásadnú novelu obstarávania, ktorá reaguje aj na situáciu s pandémiou. Pán vicepremiér Holý aj vláda ju majú na stole. Je mi ľúto, že sa na ňu nepozerá ako na odborný materiál, lebo práve z neho by vláda mohla čerpať návody a metódy na rôzne situácie, pred ktoré ju vírus stavia. Mimochodom, novela, ktorú pripravil pán Holý a pani Kolíková, práveže vôbec nereaguje na covid.

Čo zásadné je v tej vašej novele zákona?

Verejné obstarávanie je európske právo, takže našu novelu sme pripravovali v spolupráci s EÚ a tému profesionalizácie s OECD. Reaguje na nákupy systémovými opatreniami, to je kľúčové. Aj my chceme nákupy zrýchliť, ako to chce vláda. Chceme uvoľniť pravidlá, lebo si uvedomujeme, že spoločnosť je postihnutá covidom a máme tu podnikateľov, ktorí majú problém prežiť. Podporujeme súťaž, vylepšujeme podmienky, aby boli férové, aby sa nesúťažilo len o cene, ale aj o iných kritériách.

Ak sa podmienky uvoľnia, je prirodzené, že niekde musíte pridať. To treba urobiť na poli nekalých praktík: predefinovanie trestných činov machinácií vo verejnom obstarávaní, zavádzame nové skutkové podstaty, chceme, aby bola trestnoprávna zodpovednosť aj za veci, ktoré sú mimo zákona o verejnom obstarávaní, prehlbujeme spoluprácu úradu a orgánov činných v trestnom konaní.

Aj Štefan Holý hovorí, že jeho novela nákupy zrýchli.

Áno, ale nemá to ísť na úkor férovosti a vymožiteľnosti práva. Musíme si pamätať, akú máme na Slovensku kultúru nakupovania. To je ako prirovnanie k neobmedzenej jazde, v niektorých krajinách je iná kultúra už len v premávke na cestách... Tým, čo za posledné mesiace vidíme v rámci zatýkania NAKA, myslím, že len dobiehame zameškané. Aby sa nám situácia neopakovala, do budúcna treba mať jasné pravidlá, ktoré musia byť v zákone, nie ich zo zákona vymazať. Zároveň treba mať presah aj na postihovanie nekalých praktík. To nie je ani v zákone pána Holého, ani v nadväzujúcej novele pani Kolíkovej.

Čo hovoríte na zvýšenie limitov na priame nákupy - do 5,3 milióna pri stavebných prácach, do 139-tisíc pre štátnych obstarávateľov, do 214-tisíc na tovary a služby pre samosprávy?

Limit až do 5,3 milióna eur pri stavebných prácach bez pravidiel verejného obstarávania nie je v žiadnej z krajín EÚ. Je to v rozpore so všetkými pravidlami, na ktorých stojí otvorený trh EÚ. Ďalšia vec je, že v týchto limitoch je vylúčené, aby sa podnikatelia sťažovali. Nie všetci budú mať možnosť uchádzať sa o zákazky a nie všetci budú mať možnosť sťažovať sa. Odstránením pravidiel sa vlastne legitimizuje konflikt záujmov, tak­že ak doteraz nebolo možné, aby ste zákazku dali rodinnému príslušníkovi, nový zákon vylučuje uplatňovanie princípu zákazu konfliktu záujmov. Vyňali to. Zákon na to nepamätá. Za tri roky tieto zákazky predstavujú 3,2 miliardy eur. To, myslím si, je dosť na to, aby sme ich dali úplne mimo pravidiel. Ako problém vidím aj to, že tieto zákazky nebude možné postihnúť trestným právom. Podľa súčasného znenia machinácie pri verejnom obstarávaní možno postihnúť len vtedy, ak boli porušené pravidlá verejného obstarávania. Ak v zákone pravidlá nie sú, sú vylúčené z trestnoprávnej roviny.

Vytvára vicepremiérov návrh podmienky na kšeftovanie?

Ak bude návrh zákona prijatý v tejto podobe, tak neumožňuje to, pred čím nás vystríha európske právo, a teda, že je povinnosťou členského štátu vylúčiť riziko uprednostňovania a svojvoľnosti zo strany verejného obstarávateľa. Takže ak prijmeme nové pravidlá v tejto podobe, môže sa stať to, na čo ste sa v otázke pýtali.

Je to vicepremiér, ktorý má na starosti legislatívu, a generálna prokuratúra skonštatuje, že predložením zákona prekročil svoje právomoci?! Myslím, že je každému jasné, že tu niečo nie je v poriadku.
Miroslav Hlivák

Čo vás na návrhoch vicepremiéra Holého najviac rozčuľuje?

V prvom rade si treba uvedomiť, že jeho materiál bol robený za zatvorenými dverami. Mne nie je jasné, prečo sa ide robiť reforma verejného obstarávania týmto spôsobom. Tieto zákony, lebo mne prekáža nielen reforma pána Holého, ale aj na ňu nadväzujúca novela pani Kolíkovej, de facto demontujú ÚVO ako nezávislý kontrolný orgán. Návrh ide aj proti tým, ktorí ho denne používajú. Svedčí o tom množstvo a najmä obsah pripomienok. Je ich 484! Jedna zo zásadných je od generálnej prokuratúry. Tá hovorí, že vicepremiér Štefan Holý nemal zákonné právo predložiť zmeny zákona o verejnom obstarávaní. Preto som ho požiadal, aby zákon stiahol. Rovnako som sa listom obrátil na ministerku spravodlivosti.

Ako je možné, že niekto predloží novelu, ktorú nemá právo predkladať?

Ako je to možné a prečo, musí zodpovedať Štefan Holý. O chaose, ktorý do obstarávania prinesie jeho novela, nehovorím len ja, ale aj pani expremiérka Iveta Radičová. Dokonca vyzvala Igora Matoviča, aby ju na rokovanie vlády nepredložil. Europoslanec Ivan Štefanec dal podnet na Európsku komisiu. Máme tu hlasy tretieho sektora, ktoré poukazujú na škodlivosť týchto návrhov. Toto bude musieť vláda vyriešiť.

Novelu Štefana Holého zo Sme rodina vnímate ako demontáž vášho úradu. Myslíte, že sa to vláde podarí?

Nejde o rozobratie „môjho“ úradu, lebo o mňa nejde, ja tu o pár rokov nebudem. Ich zámer odoberá aj vám, občanom, právo obrátiť sa na úrad, aby prešetril súťaž, ktorá sa vám nezdá v poriadku.

Kritizujete ho aj za to, že s vami nekomunikuje. To sa naozaj ani raz s vami nestretol kvôli novele?

Jediný raz nám odpísal ohľadom našej zásadnej novely, že nám ju neumožňuje predložiť. Snažil som sa s ním komunikovať, no neúspešne. Považujem za neúctu voči občanom, aby verejný funkcionár, ktorý je platený z daní, nekomunikoval ani s orgánom štátnej správy. Nevysvetľuje dôležité zmeny vo svojom zákone, nekomunikuje s Európskou komisiou. Navyše je to vicepremiér, ktorý má na starosti legislatívu, a generálna prokuratúra skonštatuje, že predložením zákona prekročil svoje právomoci?! Myslím, že je každému jasné, že tu niečo nie je v poriadku.

Hovoríte, že nielen s ním je ťažká reč, ale aj s viacerými z vlády.

Vo funkcii som v minulosti zažíval špecifické situácie, ktoré neboli príjemné, a skutočne ich zažívam aj teraz. Sú síce iného charakteru, ale nesvedčia o profesionálnom výkone verejnej funkcie. Len zopakujem, neviem, čo sa stalo za zatvorenými dverami politikov.

Keď chcete mať spoločnosť za sebou, aby ste uchránili ÚVO pred novelou vicepremiéra, povedzte, v ktorých prípadoch ste pokutovali zlé súťaže?

Aby aj čitatelia videli rozdiel, poviem to tak, že keby prešli zmeny, ktoré sa navrhujú, nemohli by sme kontrolovať žiadnu zákazku. Ani zákazku nad 5,3 milióna eur, ak je financovaná z rozpočtu štátu či obcí. Vy by ste nemohli dať podnet na prešetrenie, úrad nebude môcť vstúpiť ex offo do kontroly. Takže by sa neprišlo na nezákonné obstarávanie kamier ministerstva vnútra, súťaže MH manažmentu, utajované zmluvy na Finančnom riaditeľstve, nákup stíhačiek F16, nákup cétečiek za župana pána Blanára alebo v Správe štátnych hmotných rezerv nákup zdravotníckych pomôcok za pána Kičuru, či pri tuneli Višňové so spoločnosťou napojenou podľa médií na pána Makóa. Pri všetkých veciach, ktoré som vymenoval, uložil úrad pokuty a skonštatoval viacnásobné porušenie zákona. Ak by novely prešli, žiadne z týchto vecí by sme ako ÚVO nemohli kontrolovať.

Viac FOTO predsedu Úradu pre verejné obstarávanie Miroslava Hliváka v GALÉRII

Rétoricky sa pýtate, komu prekáža ÚVO. Poviete nám komu? Lebo asi máte odpoveď.

Naozaj som si dal otázku, čo sa stalo za zatvorenými dverami politikov, keď vymysleli zákony, ktoré sú v úplnom rozpore s programovým vyhlásením vlády. Čo sa stalo, keď im zrazu úrad prekáža? Mnohí členovia vlády sa s dôverou obracali so svojimi podnetmi na ÚVO, keď boli opozičnými poslancami. Poukazovali na porušenie pravidiel, ktoré chcú teraz zo zákona vymazať. A úrad im dal vo viacerých prípadoch za pravdu. Čo také sa stalo, že stratili pamäť? Nezávislý orgán, ktorý má dozerať na nakladanie s verejnými peniazmi, je dnes o to viac potrebný, že očakávame finančné prostriedky z plánu obnovy. Čo sa stalo, neviem. Opýtajte sa pani Kolíkovej a pána Holého.