Anketa Najväčší Slovák dospela do finále, no ešte do poslednej chvíle bombardovali RTVS televízni diváci protestnými mailami. Podľa niektorých nič dobré nepriniesla, podľa iných sa zabudlo na oveľa významnejšie osobnosti, než sa nakoniec dostali do prvej desiatky. Verejnoprávna televízia rozhádala národ, ale tvorcovia ankety s tým rátali. Podstatné je vraj to, že najvýznamejších Slovákov dostali do hlavného vysielacieho času. O kontroverznej diskusii, o nedokončenom filme o Štefánikovi, ktorého premiéra sa stále odsúva, ale aj o bývalých redaktoroch spravodajstva, ktorí vlani dali výpoveď, sa s generálnym riaditeľom RTVS JAROSLAVOM REZNÍKOM (52) zhovárala KRISTÍNA DUGOVIČOVÁ.

Sedíme vo vašej kancelárii v budove televízie. Zmenilo sa tu niečo, odkedy ste vystriedali Václava Miku?

Mám tu svoje knihy a keďže veľké kvety sa bujne rozrástli, jeden z nich tu už nie je. Zaobstaral som si ešte jednu kvalitnú audiosústavu.

Ste zaťažený na zvuk?

Nielen na zvuk, ale aj na obraz. Pracoval som ako riaditeľ rozhlasu, preto som chcel mať kvalitný príjem všetkých rozhlasových staníc. Cez nový aparát ho mám aj prostredníctvom internetu.

Rozprávame sa pred finále ankety Najväčší Slovák. Už viete, kto to vyhrá?

Vyhrá ten, za koho zahlasujú diváci. Podľa toho, ako dopadla prvá fáza, je tam silná trojica Štefánik, Štúr a Hlinka.

Komu ste poslali esemesku vy?

Nikomu, lebo som zamestnancom RTVS. Priznám sa, že hneď na úvod som skúšobne zo svojho mobilu poslal jednu esemesku Štúrovi a vrátilo sa mi, že porušujem štatút súťaže.

Asi najťažšie bolo uchopiť postavy moderných politických dejín, teda Dubčeka s Husákom. Je pravda, že Alexandra Dubčeka mal obhajovať spisovateľ Jozef Banáš, ktorého ste nakoniec zamietli?

Neviem o tom. Viem, že pri každej osobnosti náš interný dramaturg s producentom Petrom Núñezom vyberali z niekoľkých mien. Je možné, že tam bolo aj meno Jozefa Banáša. Vôbec by som sa nečudoval, veď napísal román Zastavte Dubčeka!

Ktoré osobnosti na jeho obhajobu ste mali vytipované?

V širšom výbere bol pán profesor Laluha, Dubčekov syn Pavol, Dubčekov priateľ a historik Pavel Polák, manželka ekonóma Hvezdoňa Kočtúcha a televízna hlásateľka Blažena Kočtúchová, režisér Juraj Jakubisko či Jozef Golonka.

Husáka vraj nikto nechcel v televízii hájiť, nakoniec ste sa „uspokojili“ so šéfom komunistov na Slovensku. Bolo to správne rozhodnutie?

Je to vec dramaturgie, ale v prvom rade treba povedať, že Gustáva Husáka do prvej desiatky svojimi hlasmi posunuli ľudia. Je to nesporne kontroverzná osobnosť, ktorá aj po rokoch vyvoláva polemiky. V danej debate sa zúčastnil aj František Mikloško a Michal Macháček a, áno, bola to kontroverzná debata. Za dôležité považujem to, že bola slobodná, a aj následné polemiky boli slobodné. To, do akej miery boli infantilné, je už druhá vec.

Košariská: Milan Rastislav Štefánik (1880 - 1919).
Košariská: Milan Rastislav Štefánik (1880 - 1919).
Zdroj: Archív

Po maratóne diskusií o osobnostiach, ktoré vysielala RTVS, zmenili ste na nejakého finalistu názor? Dozvedeli ste sa niečo, čo ste predtým nevedeli?

Dozvedel som sa nové veci o pátrovi Srholcovi aj Jozefovi Gabčíkovi. A obdivoval som obhajcovský výkon Cyrila Vasiľa v časti o solúnskych bratoch. Bol som príjemne prekvapený hĺbkou znalostí Pavla Kanisa v diskusii o Štefánikovi, zdal sa mi historicky mimoriadne zorientovaný.

Práve táto diskusia vyvolala veľký rozruch. Z vášho pohľadu bola v poriadku?

Bola jedna z najlepších.

Význam Štefánika hostia v štúdiu spochybňovali a keď ho mali začať vyzdvihovať, relácia sa skončila. Nemyslíte si, že diskusie si zaslúžili oveľa väčší priestor?

Čaro tohto formátu má niekoľko vrstiev. Doteraz dostávam listy s názormi, kto všetko tam mal byť a nebol, a naopak. Naposledy mi prišlo, prečo sme vynechali kráľa Svätopluka alebo prečo sme obišli profesora Pavlendu, hlavného ekonomického radcu Alexandra Dubčeka. Odpoveď je jednoduchá - nedostali dostatočný počet hlasov od ľudí. To isté sa týka debát. Podľa niektorých mohli trvať dlhšie, aj do druhej v noci s otvoreným koncom. Na druhej strane píšu ľudia, načo tá anketa vôbec je. Nikdy neulahodíte všetkým. Čo je dôležité, anketa ukázala, že sme štandardný moderný národ, tak ako všetci ostatní máme osobnosti, na ktoré sa môžeme odvolať a oprieť sa o ne. V princípe aj čas, aj formát boli zvolené a rozvrhnuté optimálne.

Čakali ste, že národ takto rozhádate?

Jasné, vždy boli polemiky, ale veď o to ide. Znakom vyspelého národného spoločenstva je, že dokáže o jednej téme polemizovať na noblesnej kultúrnej úrovni. Nemyslím si, že akákoľvek debata k akejkoľvek osobnosti nejakým spôsobom prekročila civilizovanú hranicu. Navyše posunuli sme debatu o tvorcoch našich základných národných hodnôt do hlavného vysielacieho času. To za posledných dvadsať rokov, myslím, neurobil nikto.

Historici predpovedali, že Slováci nepoznajú svoje dejiny a Sagan to prevalcuje.

Historici sa mýlili. Neprevalcoval.

Kladne hodnotené boli dokumenty o osobnostiach, ktoré predchádzali televíznym debatám o Najväčšom Slovákovi. Neľutujete, že ste ich neurobili výpravnejšie?

Druhá séria hlbších a ambicióznejších dokumentov pôjde na jeseň. Tie už budú detailnejšie a rozsiahlejšie. Dokumenty, ktoré sme odvysielali teraz, išli podľa manuálu BBC.

Ako sa to posunulo od roku 2002, keď v Spojenom kráľovstve volili Najväčšieho Brita?

Vtedy boli sociálne siete v plienkach, dnes sa hlavný zápas o názor odporcu alebo zástancu vedie tam. Briti vybrali Churchilla a Česi kráľa Karola IV., ktorý pôvodom nebol Čech, Portugalci si zvolili fašistického diktátora Salazara a Holanďania politika krajnej pravice Pima Fortuyna. V Rusku to tiež malo pomerne dramatický priebeh. Každý národ má svojich anjelov a démonov. Uvedomil som si, že najpozitívnejšie sú vnímaní dejatelia, ktorí zomreli mladí a ktorých si každá nastupujúca generácia mohla zidealizovať a privlastniť. Ako napríklad Štúra alebo Štefánika. V prípade Štefánika historici v rozhlasovej debate dokonca tvrdili, že mal veľké šťastie, že zomrel v takom mladom veku. Lebo po­dľa nich by sa neskôr určite dostal do obrovského sporu s Masarykom. Navyše špekulovali nad tým, že rodina jeho talianskej snúbenice mala v nasledujúcich desaťročiach mimoriadne blízko k Mussolinimu. Čo znamená, že keby bol Štefánik prežil, je predpoklad, že by sa stal talianskym fašistom. Niekedy vám zostával rozum stáť, ale aj toto bola súčasť ankety.

Keď spomínate Štefánika, asi ste zaregistrovali, že bude mať sté výročie úmrtia.

Máme vyrobených kopu špeciálnych programov. V premiére napríklad uvedieme dvojdielny dokumentárny film, v ktorom sú skombinované hrané alebo animované prvky. Odvysielame množstvo odborných televíznych a rozhlasových diskusií. Pre detského diváka sme pripravili dobrodružný seriál Mohyla, nakrútený novými technológiami. Deti v ňom „pocestujú“ cez časovú slučku do čias, v ktorých mladý Štefánik žil.

RTVS je tiež koproducentom filmu Generál s Milanom Ondríkom v hlavnej úlohe, ale termín premiéry sa odsúva. Dokončí sa ešte počas vášho funkčného obdobia?

Verím tomu, že áno.

Nebude to nový Jánošík?

Nebude. Naozaj, len sme potrebovali nanovo nastaviť vzťahy. Stalo sa, čo sa občas stáva. Z roztočeného príbehu odstúpila režisérka, producent hľadal nového režiséra, čo znamená, že sa vymenil aj hlavný kameraman a ďalší ľudia v štábe. Mám informácie, že v najbližších dňoch sa idú nakrúcať veľké letecké scény vo vzduchu v okolí Prievidze. Zhruba o rok a dva mesiace sa máme na čo tešiť.

Mohol len snívať: Andrej Hlinka vyrastal v oveľa chudobnejších podmienkach, ako dnes v Černovej ukazujú turistom.
Mohol len snívať: Andrej Hlinka vyrastal v oveľa chudobnejších podmienkach, ako dnes v Černovej ukazujú turistom.
Zdroj: Ľubo Vojtek

Koľko peňazí do filmu RTVS zatiaľ investovala?

Finančný koprodukčný vklad RTVS doteraz predstavuje 540-tisíc eur. Ale producent pod tlakom situácie získal oveľa viac finančných zdrojov zo zahraničia. Pôvodne to bola slovensko-česko-francúzska koprodukcia. Teraz tam má koproducentov z Talianska,  Ruska, Maroka. To len niektorí ľudia šíria katastrofické scenáre.

Žiadne sankcie ste producentovi za zdržanie nedali?

Aký by to malo zmysel?

Keď sledujete Českú televíziu a porovnávate ju s našou RTVS, aké rozdiely vidíte?

(Chvíľa ticha.)

Okrem toho, že Česi majú o dosť väčší rozpočet a pravdepodobne aj väčšiu konkurenciu medzi tvorcami. Iba tak, sedliackym rozumom...

Sedliackym rozumom ste si práve odpovedali. Máme zhruba o 25 percent menší rozpočet, ako má len samostatný Český rozhlas. O Českej televízii ani nehovorím. RTVS sa dnes skladá z deviatich rozhlasových staníc, dvoch televíznych okruhov, symfonického orchestra, vlastného vydavateľstva a ďalších zložiek. Sme národnou kultúrnou inštitúciou. Z času na čas je RTVS konfrontovaná s tým, aké je to príšerne drahé. V skutočnosti je to príšerne lacné. Sme inštitúcia, kde mesačný poplatok 4,64 eura sa nezmenil pätnásť rokov. Ukážte mi iný poplatok za hocičo, ktorý je pätnásť rokov rovnaký.

Hovorilo sa, že niektoré relácie sú predražené. Skresali ste im rozpočet?

Áno, niektoré sme zlacnili.

Ktoré napríklad?

Nebudem hovoriť konkrétne.

Či nie talkshow Petra Marcina...

Kľúčové je, že sme dokázali znížiť náklady na minútu vysielacieho času všeobecne. Dnes teda vyrábame viac programu za menej peňazí. Každý riaditeľ, každý manažment robil to, čo vládal a dokázal. Veď my sme tu našli štúdiá, do ktorých v zime cez deravé strechy doslova padal sneh, našli sme tu prehnité konštrukcie v havarijnom stave. To sa nám za uplynulý rok podarilo vyriešiť. To nikto nevidel. Zhruba o rok bude vidieť ďalšie zmeny aj v programe.

V akom stave je nový projekt Jarmily Lajčákovej-Hargašovej?

Už sa to nakrúca. Bude to noblesná relácia.

Ako dlho sa poznáte s Mariannou Ďurianovou?

Od októbra 2017.

Myslíte, že bude niekedy moderovať hlavné správy na RTVS?

Máte niečo proti nej v športe?

Nič, len som si vo VIP-ke na OTO-vi všimla, že ste si celkom rozumeli.

Moderovanie hlavnej spravodajskej relácie RTVS nezávisí od toho, kto si ako rozumie s generálnym riaditeľom. Marianna Ďurianová zostáva v športe, kde je jej podľa mňa dobre. A je tam aj hviezda. Musím povedať, že muži si ju veľmi chvália.

Ale vraj dievčatá veľmi nie.

Otázka je, či dievčatá sú dominantnou cieľovou skupinou relácie Góly-Body-Sekundy.

Uhrovec: Ľudovít Štúr (1815 - 1856)
Uhrovec: Ľudovít Štúr (1815 - 1856)
Zdroj: Archív

Asi pred rokom zo spravodajstva RTVS odišlo niekoľko vzbúrencov. Je medzi nimi niekto, čí odchod ste zvlášť ľutovali? Napríklad Gabriela Kajtárová teraz hviezdi v jednej z komerčných televízií.

(Úsmev.) Nie, nie je mi to ľúto.

Ako vnímate útoky bývalých redaktorov na úroveň spravodajstva RTVS?

Sme verejnoprávna inštitúcia a všimnite si, že sa stalo módou hodnotiť ju na dennej báze. Bolo by vhodné, keby tieto hodnotenia boli podložené aj argumentmi, nielen pocitmi. A úplne najlepšie by bolo, keby to bolo podložené aj kvalitou práce, ktorá by vysoko prečnievala nad ostatnými. Ale ten pocit nemám.

Podaktorí, ktorí neodišli, sa nedávno verejne ospravedlnili za rozhlasovú reláciu, kde dostal neobvyklý priestor šéf parlamentu Andrej Danko. Komunikovali ste to aj interne?

Nie, keďže som ani nevedel, že sa niečo také dialo, tak som to neriešil.

To, že sa diala relácia alebo reakcia?

Jedno aj druhé. Na druhej strane si myslím, že ešte máme čo robiť, aby sme trpezlivo vysvetľovali našim zamestnancom, čo a akým spôsobom možno vnímať pod elementárnou lojalitou k zamestnávateľovi.

To je dôsledok, ale poďme k príčine. Urobili ste opatrenia, aby sa už nezopakovalo, že nejaký politik na RTVS dostane nadštandarný PR priestor?

Opatrenia existujú. Viete, stane sa havária a potom sa zistí, že niekto nedodržal predpis. Je jedno, či úmyselne alebo z nedbanlivosti. Také havárie sa dejú bežne. Toto je podobný prípad. Nejde o to, že by pravidlá neboli, len sa nekonalo v súlade s nimi.

Petra Stano Maťašovská ako šéfka rozhlasového spravodajstva vlani rozoslala redaktorom kontroverzne vnímané pravidlá. Je ešte stále zamestnankyňou RTVS?

Je a pracuje v sekcii generálneho riaditeľa ako projektová manažérka. Momentálne sa teší na najkrajšiu úlohu ženy.

Ako sa podľa vás darí Reportérom?

Veľmi dobre. Tak, ako sme si naplánovali. Dokonca ešte lepšie, ako sme si naplánovali.

Až príliš? (Úsmev.)

(Úsmev.) To som nepovedal. Lepšie, ako sme si naplánovali.

Ktorú reportáž ste ako divák ocenili?

Odpoveď na túto otázku odo mňa nemôžete chcieť. Poviem jednu a…

… autor bude chcieť vyšší honorár.

Skôr mu budú ostatní hovoriť, že je šéfov líbling.

Natáčanie relácie Najväčší
Natáčanie relácie Najväčší
Zdroj: EMIL VAŠKO

Váš predchodca sa rád chválil, že mu politici nevolajú. Kto volá najčastejšie vám, ak vôbec niekto?

Z politikov nikto. Už som to aj niekde povedal, že sa teraz cítim taký opustený... (Smiech.) Inak každé štyri mesiace chodím na parlamentný výbor pre kultúru a médiá predkladať správu o činnosti RTVS. To som robieval, aj keď som šéfoval TASR a predtým rozhlasu. Potom je kopa spoločenských a protokolárnych podujatí, na ktorých sa zúčastňujem z titulu toho, čo robím.

Najhorší sú podľa mňa kamaráti z golfu a plesov.

Golf nehrám a každý rok absolvujem dva plesy. Ale napríklad teraz 4. mája budú všetci na Bradle, od prezidenta až po šéfa Ústavného súdu. Budem tam aj ja a čo sa mám tváriť, že sa nepoznáme? Myslíte si, že lídri súkromných televízií sa nepoznajú s politikmi? Keď k nim prídu na predvolebné diskusie, myslíte si, že ich pred televíziou nečaká šéf spravodajstva? V rámci spoločenského bontónu je to normálne. Verím, že to nebudete dávať ako titulok, ale je nezmysel, aby sme boli tlačení do toho, že sa nesmieme pozdraviť s politikom, podať si s ním ruku alebo prehodiť s ním nejaké tri vety.

Dobre. Ale keď teraz pôjdete na Bradlo, nebude vám tam niekto vyčítať, že má málo priestoru v relácii O 5 minút 12? Nestáva sa to?

Ani nie. Kvôli tomu sa nám väčšinou ozývajú diváci, píšu maily, občas sa dovolajú. Ale pokým nás chvália a súčasne nám nadávajú rovnomerne, je to v poriadku.

SNS chce dôchodcom odpustiť koncesionárske poplatky, hoci RTVS sledujú najmä oni. Nemyslíte si, že politici do toho až príliš mudrujú?

Nemyslím si, že nás sledujú len dôchodcovia. Pravda je, že sú najpoctivejšou platiacou skupinou koncesionárov. Odborníci robia analýzy, ale v konečnom dôsledku, keďže sme parlamentná demokracia, zmeny tohto typu schvaľuje parlament. A tak je to aj v tomto prípade. Aj keby to prešlo, malo by to byť sanované zo štátneho rozpočtu. Mimoriadne znepokojujúce je skôr to, čo sa deje v Spojenom kráľovstve. Briti boli vždy vnímaní ako etalón poctivého koncesionára. A v tejto chvíli je to tak, že BBC za uplynulý rok prišla o 800-tisíc koncesionárov, ktorí prešli k Netflixu. A ja vravím - čo na BBC vidíš, o pár rokov na sebe čakaj. Musíme sa na to pripraviť.