Pred dieťaťom by podľa mňa rodič a učiteľ mali vždy ťahať za rovnaký povraz, myslí si učiteľka prváčikov. Kým začala pracovať na súkromnej škole v Petržalke, „odslúžila si“ pár rokov v takej, ktorá fungovala na výkon a prísnu disciplínu.  Čo má vedieť dieťa, keď nastupuje do školy? Aký šport je preň vhodný? Je nedostatok učebníc ešte stále problém? S učiteľkou na prvom stupni MARTOU PÁLENÍKOVOU (58) sa rozprávala VERONIKA COSCULLUELA.

Koľkýkrát prežívate začiatok školského roka ako učiteľka?

Ako učiteľka prežívam školský rok štrnástykrát. Tento rok mám prváčikov ako štyrikrát predtým.

Je to každý rok rovnaký pocit?

Áno. Som nadšená učiteľka, práca ma stále napĺňa. Deti sú zlaté, takže sa vždy teším.

Čo robíte pre to, aby ste boli každý september motivovaná?

Po prázdninách som oddýchnutá a jednoducho sa mám na čo tešiť.

Spomínate si, keď ste boli prváčka vy? S akými pocitmi ste išli na prvé vyučovanie?

Áno, presne si na to spomínam, lebo som nebola s maminkou. Bola vtedy vážne chorá. Do školy som nastúpila v Třebíči, aj keď som žila v Ostrave. Pamätám sa, že to bolo náročné, ale mala som veľmi dobrú pani učiteľku. Veľmi rada na ňu spomínam.

Čo sa očakáva od prváka? Čo má vedieť? Držať pero? Čítať?

Pre pani učiteľku je najlepšie, ak dieťa ešte nevie čítať. Existuje totiž niekoľko metód, ako sa čítanie učí, a keď sú počiatočné návyky nesprávne, vznikajú problémy. Písmená deti väčšinou čítať vedia, na to sa pýtajú a je to prirodzené. Ideál prváčika je, aby sa nebál chýb, aby vedel počúvať, prispôsobiť sa. Zo zručností je veľmi dôležitý úchop pera, lebo sa ťažko odnaúča, ak ho drží zle. Deti by mali vedieť geometrické tvary, farby, zaviazať si šnúrky, pozdraviť, mali by byť samostatné.

Ako sa na školský rok pripravujete?

Počas prázdnin si potrebuje učiteľka oddýchnuť. Rada športujem, chodím do hôr, čítam a čas trávim hlavne s rodinou. Vzdelávam sa tak, že čítam odborné knihy a vždy si zaradím do programu aj nejaké školenie.

Ako majú byť pripravené deti do školy?

Príprava a motivácia sú veľmi dôležité, aby sa deti do školy tešili. Netreba sa im vyhrážať „no počkaj, veď v škole ti dajú, tam ťa vychovajú“. Ideálne by bolo ukázať deťom priestory školy ešte pred začiatkom školského roka, aby nešlo do úplne cudzieho prostredia. Dôležitá je aj spolupráca rodičov budúcich prváčikov so škôlkou, čo sa týka prípravy do školy.

Marta Páleníková: „Vyučovanie je výchovno- -vzdelávací proces a myslíme si, že presne v tomto poradí.“
Marta Páleníková: „Vyučovanie je výchovno- -vzdelávací proces a myslíme si, že presne v tomto poradí.“
Zdroj: MATEJ KALINA

Prečo?

Dieťa sa musí cítiť v triede bezpečne. Pre mňa je priorita, aby sa deti nebáli chýb. Lebo sú prirodzené - ak sa dieťa učí chodiť, spadne stokrát. Vždy ho postavíme, posmelíme a ide ďalej. To isté, keď sa učí chodiť na nočník či bicyklovať. Keď však nastúpi do prvej triedy, kde sa známkuje, jedna chyba dvojka, dve chyby trojka a tak ďalej. Už sa chyby stanú postrachom a začnú sa ich báť. Myslím, že deti by mali vedieť, že chybami sa učia. Ako my dospelí v živote.

Pokračovanie na ďalšej strane.