Tip na článok
Popiera Way Industries: Podľa Andreja Danka SNS nemá so zbrojárskou spoločnosťou nič spoločné.

Andrej Danko EXKLUZÍVNE o biznise s transportérmi: Vytvárate fetiš netransparentnosti

„Keď hovoríte o značke Tatra, je to otázka komunikácie českého predsedu vlády so slovenským predsedom vlády. Ja sa na týchto veciach nepodieľam,“ tvrdí o vojenskom biznise za stámilióny eur Andrej Danko

Obrnené transportéry pre slovenskú armádu za 1,2 miliardy eur sú najväčší obchod, aký za posledné roky ministerstvo obrany zažilo. Vojsko má dostať 81 kusov transportérov 8x8 za 417 miliónov eur a 404 kusov vozidiel 4x4 za 783 miliónov eur. Výrobu osemkolesových strojov má zabezpečiť fínska Patria, potom má na ne pribudnúť slovenská veža Turra. Otázky vyvoláva fakt, či sa na megakšeft „nepricucnú“ ďalšie spoločnosti. Proces nákupu a vývoja transportérov pobúril opozíciu, ktorá ministrovi nominovanému Slovenskou národnou stranou vyčíta zahmlievanie procesu.

S predsedom SNS ANDREJOM DANKOM sa o biz­nise s transportérmi zhováral KAROL BUSTIN.

Obrnené transportéry za 1,2 miliardy eur sú najväčší obchod, ktorý má pod svojou gesciou SNS. Vynorili sa podozrenia z nejasnosti procesu a z netransparentnosti. Ako to chcete napraviť?

Nie je to pre gesciu politickej strany, je to v gescii ministerstva obrany. Slovenská národná strana politicky neovplyvňuje nákupy z hľadiska výberu a technických parametrov. Je pravda, že politické zadanie, ktoré som ministrovi povedal, bolo, že ak možno čokoľvek vyrábať na Slovensku pre dodávku do našej armády, aby na to dbali. Robí to tak každý štát. Minister mal v sále Národnej rady SR hodinový prejav, kde všetky okolnosti prípadu vysvetlil. Nezaznela jedna konkrétna výhrada o porušení smerníc a zákona. Ako predseda SNS som vybral za ministra človeka, ktorý je charakterovo a morálne zdatný. Rok som u neho slúžil a myslím si, že partnerstvo s Fínmi je dôkazom jasnej transparentnosti tohto procesu.

Prečo minister nezverejní sporný utajovaný materiál? Možno by sa predišlo výčitkám z netransparentnosti a náznakom prepojenia firiem.

Vy vytvárate fetiš netransparentnosti. Všetko je transparentné a v súlade so zákonom. To nie je kontrakt štátu s nejakým súkromným sektorom. Žiadna armáda na svete nezverejňuje všetky technické špecifikácie a minister obrany šiel ďaleko nad rámec. Jasne deklaroval, že je tu možnosť nákupu najlacnejšieho a najkvalitnejšieho vozidla, ktoré možno vybrať. To nie je kúpa transportérov. To je medzištátna spolupráca na vývoji vozidla. Nepodsúvajme si, že niekto ide niečo kúpiť draho. V okolitých štátoch predmetné vozidlo kupovali od päť do sedem miliónov eur. Vláda stanovila rámec na štyri milióny aj s DPH. Na kvalitnom podvozku s využitím všetkých možných kapacít na Slovensku. Ak niekto rozpráva o podnikoch, ktoré už niečo majú vyrábať, klame.

Stále môže prísť k predraženiu pri subdodávkach od štátnych akcioviek KONŠTRUKTA-Defence a EVPÚ.

Zajtra môže byť koniec sveta. Môžem neprísť do roboty. Ak sa to stane, vtedy to riešte. Existuje uznesenie vlády, ktoré je pre ministra záväzné. Myslíte si, že minister môže prekročiť stanovený rámec?

Podľa našich informácií ste mali v októbri na Úrade vlády stretnutie s Robertom Ficom a Robertom Kaliňákom o obrnených vozidlách. Na čom ste sa dohodli?

Vy ste tam boli? Neviem, o čom hovoríte. Už týždeň odolávam konšpiračným otázkam, čo mi povedal pán prezident, či ide kandidovať, či nie… Hádam nebudeme tento rozhovor viesť v takom duchu.

Skúsim vám to stretnutie pripomenúť. Zúčastnil sa na ňom aj Miroslav Výboh a Jaroslav Strnad.

Ja hovorím, že sú to konšpiračné otázky. Nemám vám k tomu viac čo povedať.

Čiže podľa vás sa takéto stretnutie vôbec neuskutočnilo?

Hovorím vám, že znova podsúvate veci a umelo spájate možné s nemožným. Ja som takéto stretnutie neabsolvoval.

Medzi ľuďmi na ministerstvách i v zbrojárskej brandži nie je tajomstvom, že Martin Kvietik sa zaujímal o nákup obrnených transportérov. Priznali ste, že je to váš priateľ. Bavili ste sa spolu o tejto téme?

Ako ste dospeli k tomu, že pán Kvietik sa zaujíma o nákup obrnených transportérov, to neviem. So svojimi priateľmi sa rozprávam o témach, ktoré nás spájajú. Nebol som s ním dlhší čas. O takýchto fínskych a ďalších partnerstvách som sa s ním nikdy nerozprával.

Majitelia zbrojárskej firmy Way Industries sú ľudia blízki SNS.

Neviem, kde ste nabrali Way Industries, ale jediný zdroj, ktorý o tom písal, a bolo to klamstvo, bol Denník N. Predbiehate vývoj. Vozidlo sa má vyrábať z podstatnej časti v štátnych podnikoch. Nikto nevylučuje, že môžu byť oslovené niektoré spoločnosti, ale tak ďaleko nikto nebol. Celý problém je v tom, že niekto nemôže nakúpiť francúzske a nemecké vozidlá.

Ale ľudia, ktorí sú momentálne majiteľmi Way Industries, sú ľudia blízki SNS.

Vidíte, idete ďalej. Klamstvo. Ja nepoznám Way Industries. Počul som, že je to nejaký pán zo Sniny.

Pýtame sa veci, ktoré sa vás týkajú.

Ako sa ma týka Way Industries?

Jej spolumajiteľ bol Martin Kvietik. Ste blízki priatelia.

Ešte raz, viete, koľko ľudí poznám v tejto republike, s koľkými sa ako predseda Národnej rady SR stretávam? Minulý týždeň som tu mal pracovný obed s najväčšími zamestnávateľmi z celého Slovenska. Teraz ma idete spájať s každým, s kým som obedoval? Chcem jasne povedať - Neorganizujem, nenakupujem, nezúčastňujem sa na žiadnych stretnutiach. Zaujíma ma, aby vojaci mali kompletný výstroj a výzbroj, a keď ich budú mať, aby boli v maximálnej miere zo Slovenska. Čo sa týka výroby transportérov, opozícia vykrikovala o netransparentnosti a neefektívnosti. Strašila a vyhrážala sa. Minister mi povedal - So súkromným podnikom z Nemecka nemožno robiť spoločný vývoj a výskum podľa ustanovenia, ktoré sme prijali. Jediným partnerom je Fínsko. Pomenujte mi, v čom ministerstvo porušilo zákon. To, že nie je zverejnená niektorá časť technických špecifikácií, neznamená, že je porušený zákon.

Stále sú dohady, aké firmy sa spomínajú v tom utajovanom materiáli.

To mám povedať ja ako predseda Národnej rady? Spýtam sa takto - Je Way Industries schránková spoločnosť? Vyrába? Robí?

Spolumajiteľom Way Industries je vraj zubný lekár z Prahy.

To je otázka na mňa? Ja mám skúmať pozadie nejakej súkromnej spoločnosti?

Protežuje nejaká strana českého zbrojára Jaroslava Strnada s jeho Tatrou?

Keď hovoríte o značke Tatra, je to otázka komunikácie českého predsedu vlády so slovenským predsedom vlády. Ja sa na týchto veciach nepodieľam. Spolupráca česko-slovenského zbrojárskeho priemyslu má veľkú budúcnosť. Neviem, ako rozhodne armáda pri štvorkolkách. Ak to bude aktuálne, nech sa o tom rozprávajú na Úrade vlády. Ak to bude rozhodnuté, budem sa pýtať ministra na zdôvodnenie. V rámci česko-slovenských vzťahov a výroby je len pár osôb, ktoré musia komunikovať. Ja sa s nimi nestretávam.

Vylučujete, že by 8x8 mohli byť vybavené guľometmi a protitankovými strelami z ruskej strany?

To vyzeráme takí hlupáci? To si myslíte, že toto by chcela SNS pri prozápadnej orientácii Slovenska, pri štruktúrach a povinnostiach v Európskej únii? Samozrejme, že ruské zariadenia majú svoju kvalitu, ale sme členmi NATO, musíme myslieť na kompatibilitu. Svoju otázku nemôžete myslieť vážne.

VIDEO Plus 7 Dní