Mnohí verejní činitelia ťažko znášajú kritiku na sociálnych sieťach a dokážu svojim oponentom odpovedať rovnako štipľavo. O spôsoboch ich komunikácie na sociálnych sieťach sme sa zhovárali so známym marketérom PAVLOM MINÁROM.

Je z vášho pohľadu odborníka na reklamu a marketing dôležité, ako politik na sociálnej sieti reaguje na kritiku bežných ľudí?

Sú súčasťou života a je teda prirodzené, že sú aj súčasťou komunikácie politikov, političiek a politických strán. Práve na sieťach sa však môže stať, že politik upadne do „pasce svojej bubliny“, teda získa mylný alebo vychýlený obraz o svojej relevancii.

Reakcie na kritikov sú dôležité - ani nie tak preto, aby politik vysvetlil niečo kritikovi, ale preto, lebo kritické reakcie sa dajú pekne využiť na aktivizáciu svojho voličského kmeňa, jeho stmeľovanie a odlíšenie sa od „tých druhých,“ ktorí nás kritizujú.

Nepôsobí malicherne a nedôstojne, ak politik urážky a kritiku vracia rovnako urážlivými odpoveďami?

Vždy je dôležité mať komunikačný cieľ. Ak je cieľom šírenie vlastnej agendy a aktivizácia prívržencov, takto je treba nazerať aj na kritiku alebo urážky. Politik by to teda nemal brať osobne, ale ako súčasť svojej práce a vždy vnímať kritiku alebo urážky ako možnosť upevniť si vzťah so svojimi fanúšikmi. Preto je dobré mať svoj komunikačný tím, ktorý vie, akú má politik alebo strana stratégiu a títo ľudia sa môžu postarať o reakcie. Rovnako je dobré mať skupinu fanúšikov, ktorí sa v prípade potreby môžu pustiť do polemiky s kritikmi namiesto politika. Politik by nemal byť agresívny alebo útočný, ale mal by kritiku využiť na komunikáciu nie s kritikom, ale s vlastnými prívržencami.

Aká by bola ideálna reakcia žien v politike, ktoré možno viac než muži čelia urážkam kvôli vizáži?

V zásade platí, že urazená reakcia na urážky dáva urážateľom silu a nabíja ich energiou - ich cieľom je preto to, že sa urazíte. Treba ostať nad vecou a použiť intelektuálny nadhľad. A aktivizovať svojich prívržencov, ktorí a ktoré, ak ich politička má, sa dokážu sami efektívne „postarať“ o urážateľa.

Ktorý politik podľa vás dokáže na úrovni komunikovať s oponentami, a ktorý v tomto smere pôsobí amatérsky a príliš vzťahovačne?

Igor Matovič je najinfantilenší. Najarogantnejší je minister Jaroslav Naď. Najhračkárskejší a najneohrabanejší je minister Milan Krajniak. Zaujímavé je, že ak Facebook veľmi pomohol Borisovi Kollárovi pred voľbami, aktuálne je jeho využívanie sociálnych sietí veľmi slabé.

Z hľadiska svojich cieľov a komunikačnej stratégie robí svoju prácu dobre strana Smer a jej reprezentanti - momentálne je to najaktívnejšia strana na sociálnych sieťach. Vyberajú si agendu, ktorá v istej časti slovenskej populácie dobre rezonuje. Tu si treba ale pripomenúť, že každá populistická rétorika to má v politickej komunikácii o čosi ľahšie ako nepopulistická - je výraznejšia, púta viac pozornosti a je energetickejšia ako striktne nepopulistická rétorika. Zdôrazňujem, že populizmus tu uvádzam ako spôsob politickej komunikácie, nie ako negatívne označenie.

Čo sa týka pozitívnych príkladov na úrovni, dalo by sa povedať, že ostatní politici a političky skôr nerobia vážne chyby, než že by tu bol nejaký výrazne svetlý príklad.

Viac si o komunikácii politikov na sociálnych sieťach prečítate v najnovšom vydaní týždenníka PLUS 7 DNÍ