O letných dovolenkách, ktoré sú za rohom, a o kondícii cestoviek sa s prezidentom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA) ROMANOM BERKESOM rozprávala VERONIKA COSCULLUELA.
Cestovanie sa v pandémii stalo výsadou známych tvárí alebo ľudí, ktorí boli ochotní ísť do rizika. Máte údaje, koľko Slovákov cestovalo do exotiky v mesiacoch, keď sme mali zákaz vychádzania?
O tejto téme sme sa snažili urobiť prieskum. Prišli sme k číslu tridsaťtisíc ľudí, ktorí mohli od decembra 2020 do marca 2021 vycestovať. Chcel by som poukázať na to, že z tohto počtu veľmi málo ľudí využilo ponuky cestovať cez cestovné kancelárie, pretože tie zareagovali na pandemickú situáciu a ponuku zájazdov znížili na minimum. Väčšinou išlo o ľudí, ktorí cestovali individuálne. Je, bolo aj bude dôležité, aby sme cestovali bezpečne a aby štát a kompetentné orgány vedeli, kam kto cestoval. Tieto informácie cestovné kancelárie majú a môžu ich poskytnúť autoritám. Stávalo sa, žiaľ, že ľudia individuálne vycestovali a po návrate sa vyhli karanténe.
Ponuky dovoleniek na Zanzibare či na Maldivách mali viaceré agentúry. V tomto prípade však boli podľa vás čiernou ovcou skôr jednotlivci ako cestovky?
Veľmi upozorňujem na to, aby sme nezačali pranierovať ľudí, ktorí cestujú. V tomto príbehu by som teda čiernou ovcou ja nikoho nenazval. Najdôležitejšie je správať sa zodpovedne a obozretne. Ak niekto cestuje za oddychom, pripravuje sa na to vopred. Ak investujem nemalé peniaze do svojej dovolenky, logicky sa budem asi správať zodpovedne. Nechcem sa predsa nakaziť, chcem si to užiť, oddýchnuť si. Ak prídem do nejakej destinácie, čas ma netlačí. Ak vidím, že je niekde dlhý rad ľudí, nemusím sa zúčastniť. Počkám, kým sa uvoľní. Dnes nikde vo svete nie sú pláže preplnené. Ležadlá majú rozostupy.
Takže v celoslovenskej polemike o cestovaní, ktorú sme pred časom riešili aj pre Maldivy Dominiky Cibulkovej, ste na ktorej strane?
Som na strane ľudí, ktorí cestujú zodpovedne. Ak sa vrátim z dovolenky, idem hneď do karantény a na ôsmy deň si urobím test, tak nikoho neohrozujem. Problém by bol, keby som sa vrátil, oklamal štátne orgány, že som nikde nebol, a tak ohrozil spoluobčanov. Videli ste vlani v lete dlhé rady na tatranských chodníkoch, plné kúpalisko v Štúrove. Vtedy bolo odporúčanie dovolenkovať doma, pláže boli prázdne, hotely poloprázdne. Tak si porovnajte, čo je zodpovednejšie. Môžeme sa správať nezodpovedne doma a zodpovedne v zahraničí. Bol by som nerád, keby vyzeral ten, kto je v zahraničí na dovolenke, ako nezodpovedný, a ten, kto zostal doma, ako zodpovedný, lebo to môže byť naopak.
Ako to máte u vás doma? Cestovať alebo necestovať?
Pevne verím, že toto leto pocestujem. V podstate je jedno kam. Osobne uprednostňujem destinácie, s ktorými spolupracujem. Okrem toho, že som prezidentom SACKA, prevádzkujem vlastnú cestovku. Takže spojím svoju dovolenku so stretnutím s lokálnymi partnermi.
Slovenské cestovky neponúkajú len dovolenky pri mori, ale aj zájazdy a pobyty doma. Odporúčate uprednostniť istotu a zostať v našej krajine?
Na to sa mi ťažko odpovedá. Cestovanie je najväčšia vymoženosť novembra 1989. Ľudia si na cestovanie zvykli a teraz vidíme, že po dlhom čase, keď veľmi cestovať nemohli, im chýba. Slovensko sa nachádza v strede Európy, nemáme more. Našinci potrebujú zmeniť prostredie, možno zájsť aj k tomu moru, už len kvôli oddychu, psychohygiene. Preto vlastne cestovné kancelárie vznikli, aby sme poskytli pobyty hlavne pri mori, kde si človek oddýchne a nemusí si zaťažovať hlavu organizáciou a ďalšími vecami spojenými s cestovaním.
Podľa katalógov na leto to nevyzerá, že by v ponuke či v nastavení cestoviek nastala v covidovom roku nejaká revolúcia. Nebola potrebná?
Čo sa týka domáceho cestovného ruchu, tak už pred covidom sme sledovali stúpajúce tendencie. Vezmite si, že pred desiatimi a viac rokmi si mohol priemerný slovenský dovolenkár dovoliť jednu hlavnú dovolenku v roku, dnes je to inak. Čísla rastú vo všetkých troch ukazovateľoch. Do prepuknutia pandémie sme registrovali väčší dopyt po organizovaných dovolenkách cestovnými kanceláriami v zahraničí. Rástli dovolenky na Slovensku a zvyšoval sa aj počet individuálnych turistov.
Na čo všetko myslieť, aby sme si nekúpili pobyt od takej, ktorá skrachuje, kým vycestujeme?
S krachom cestovných kancelárií to nebude také tragické. Keď sa začala pandemická situácia, verejnosť očakávala masový krach cestovných kancelárií. Priznajme si, že sme boli kritickí. Prešiel rok, cestovky majú stále obmedzenú činnosť svojho podnikania, ale zatiaľ skončili len dve známejšie. To vypovedá o tom, že segment je zdravý a dokáže sa vyrovnať aj s ťažkými situáciami. Na obdobia, keď klesla chuť cestovať alebo cestovať nebolo možné z rôznych dôvodov, sme vlastne už zvyknutí. Bolo to tak aj pred pandémiou.
Čo máte na mysli?
Mali sme tu problém s gréckou krízou, neskôr s teroristickými útokmi. Museli sme sa s tým ako cestovné kancelárie vyrovnať. Prešli sme cez to a myslím, že sme vyšli ešte silnejší. Takže sa nebojte, že vás cestovná kancelária nedopraví domov, ak vás raz na dovolenku odvezie.
Aké otázky by som mala klásť cestovnej kancelárii, ak nechcem kúpiť mačku vo vreci? Ako sa vyhnúť tomu, že nakoniec nebudem spokojná s výberom letoviska?
Veľkou výhodou cestovania cez cestovku je to, že dokážu veľmi efektívne kontrolovať priebeh poskytovania služieb. To sa ukázalo ako výhoda oproti individuálnym dovolenkám aj teraz v pandémii. Cestovné kancelárie si prenajímajú charterové lety určené len pre svojich klientov. Viete teda, že sa v nich nestretnete s cestovateľmi z iných krajín, ale len s klientmi cestovnej kancelárie, ktorí splnili podmienky na vstup na palubu. To isté potom platí pre transfer z letiska do letoviska. Klientov preberajú zamestnanci cestovných kancelárií, delegáti, s najnovšími informáciami a pokynmi. No a v neposlednom rade cestovné kancelárie kontrolujú aj hotely. My presne vieme, aké opatrenia majú hotely prijaté, akým spôsobom sú manažované. Ak chcete odo mňa počuť rady, ako sa nepopáliť, veľa a pozorne čítajte. O ponuke cestovnej kancelárie si pozrite všetky dostupné informácie. Na ďalšie informácie sa pýtajte zamestnanca cestovnej kancelárie alebo agentúry.
Koľko ľudí zrušilo zimné pobyty vo vašej kancelárii Happy Travel? Koľkým ste preplatili dovolenku a koľko ešte čaká na svoje peniaze, prípadne na použitie vouchera ako náhrady.
Sú to viac-menej jednoduché počty. Či hovorím za moju, alebo za väčšinu cestovných kancelárií, pokles počtu predaja zájazdov a pokles tržieb bol niekde medzi 90 až 95 percentami, čo je obrovské číslo. Pokles záujmu o cestovanie bol markantný a stále je. Čo sa týka počtu odložených zájazdov, ide o uhol pohľadu. Na jednej strane je ich veľa, na druhej nie, a to preto, že cestovné kancelárie v rámci ponuky first moment dokážu predať klientom asi 20 až 30 percent z plánovanej ponuky v danom roku. Takže aj pri poklese záujmu o cestovanie, za predpokladu, že cestovanie bude bez obmedzení, dokážeme odložené zájazdy uskutočniť bez väčších problémov.
Prepúšťalo sa vo vašom segmente vo veľkom?
V marci, keď pandémia vypukla, sa nevedelo, ako dlho to všetko bude trvať. Takto pred rokom na začiatku marca sme v dobrej viere uvažovali, že letná sezóna sa môže uskutočniť. Ukázalo sa, že nejaké lety mohli skutočne prebehnúť, ale išlo o veľmi malé čísla, až o promile z toho, čo sme plánovali. To bol problém. Vyčkávali sme ďalej, kým sa situácia zlepší a budeme môcť prevádzkovať cestovné kancelárie naplno. K tomu, samozrejme, do dnešného dňa nedošlo. Počas tohto obdobia cestovky pristupovali k zamestnanosti rôzne. Treba povedať, že aj sami zamestnanci si hľadali a našli iné zamestnanie, keď videli, že cesta von v dohľadnom čase nie je. Samozrejme, v niektorých cestovných kanceláriách sa aj prepúšťalo.
Ako to bolo s delegátmi? Teda s tými, ktorí sú v letoviskách. Sťahovali ste ich pre bezpečnosť alebo niektorí zostali a na mieste si hľadali inú prácu?
To je rôzne, vo väčšine prípadov sú delegáti sezónni pracovníci. Väčšina z nich sa po letnej sezóne vrátila do vlasti. Záleží aj na tom, v akom pracovnom vzťahu boli. Samozrejme, kríza sa dotkla aj ich, zostali bez práce.
Koľkokrát ste sa vlastne stretli s predstaviteľmi vlády.
Koľko bolo stretnutí, by som nedokázal spočítať. Bolo ich neúrekom, za čo som vďačný ministerstvám, pod ktoré patríme. Patríme pod rezort hospodárstva a dopravy. Momentálne sme už v kontakte aj s ministerstvom zahraničných vecí. To, že rokujeme, stretávame sa, je obojstranne prospešné, lebo najprv ide o klienta a o občana, až potom o súkromné spoločnosti. Riešili sme celú škálu problémov. Na začiatku bol možno ten najzásadnejší - ako vyriešiť stav, do ktorého sa cestovné kancelárie dostali tak, že klienti na základe situácie vo svete chceli okamžite zrušiť všetky zájazdy, ktoré si v cestovkách zakúpili. Žiadali o vrátenie peňazí.
Bol by som nerád, keby vyzeral ten, kto je v zahraničí na dovolenke, ako nezodpovedný, a ten, kto zostal doma, ako zodpovedný, lebo to môže byť naopak.
Je preplácanie zrušených dovoleniek stále problém?
Na túto situáciu zákon myslí. Hovorí, že ak cestovná kancelária nie je schopná svoju službu poskytnúť, v takom prípade musí klienta o tejto skutočnosti informovať a do štrnástich dní vrátiť peniaze. Problém bol, že klientov, ktorí žiadali vrátenie peňazí, bolo veľa. Nedokázali by sme im peniaze vrátiť z jednoduchého dôvodu. Splnili sme si svoju povinnosť a poslali sme ich ďalej, svojim dodávateľom služieb - do letovísk, do hotelov, dopravcom. Hotely s peniazmi už ďalej narábali, ani ony ich už na svojich účtoch nemali. Kontaktovali sme teda vládne orgány a prijal sa zákon, ktorý nám umožnil posunúť poskytovanie služieb na obdobie priaznivé pre cestovanie. Prijatie zákona ochránilo cestovné kancelárie aj peniaze klientov. Pretože ak by nemohli vrátiť peniaze klientom, museli by vyhlásiť insolventnosť a na rad by prišli poisťovne. Otázka by bola, či by poisťovne plnili záväzky v plnej výške.
Takto sa to riešilo všade v Európskej únii?
Podobný zákon bol prijatý v Česku a v ďalších dvanástich krajinách EÚ. Inde štát pomohol tak, že cestovným kanceláriám poskytol buď bezúročné úvery, alebo priame dotácie, ktorými vyplatili klientov.
Na Slovensku teda dnes nie je ani jeden nespokojný klient cestovky, ktorý by náhrady za svoj zrušený zájazd nevidel?
Nespokojný, spokojný, to neviem, ale určite neexistuje alebo teda nemal by existovať taký klient, ktorý nevie, na čom je. Cestovná kancelária sa môže s klientom dohodnúť na náhradnom zájazde, najneskôr však do 31. augusta 2021. Ak sa nedohodne, cestovná kancelária musí klientovi do 14. septembra preplatiť všetky peniaze, ktoré jej klient zaplatil.
Chorvátsko prednostne očkuje pracovníkov cestovného ruchu, aby sa dovolenkári nebáli cestovať k nim. Sú takéto snahy aj v iných krajinách?
To sú otázky, ktorými teraz žijeme. Nemáme čarovnú guľu a nevieme teda, ako bude letná sezóna vyzerať. Očkovanie však vidíme naozaj ako kľúč k otváraniu cestovania nielen smerom do zahraničia, ale aj smerom sem, na Slovensko. Áno, podobne ako v Chorvátsku, aj v iných krajinách ako Grécko, Taliansko, Turecko a ďalších je trend, že k očkovaniu pristupujú týmto spôsobom. Personál, ktorý bude v akomkoľvek styku s cestujúcimi, bude zaočkovaný. Bude to jedna z podmienok návratu trhu do normálu.
Horúcou témou je aktuálne takzvaný covidový pas, teda priepustky na cesty pre zaočkovaných. Viete už, ako budú tieto pasy fungovať?
Chceli by sme, aby mal covidový pas jednotnú podobu a prijímali ho všade, ale v skutočnosti to tak asi nebude. Ako hovoríte, o tejto téme sa horúčkovito rokuje a konečná podoba je už vo finálnej fáze. Ale nepredstavujte si to tak, že máte covidový pas, čo je nejaká VIP vstupenka všade na svete. Pôjde skôr o digitálny nosič informácií, ktorý môže mať aj papierovú formu s QR kódom, kde budú uložené všetky informácie o jeho držiteľovi, ako sú testovania, informácia o prípadnom prekonaní COVID-19 alebo o vakcinácii. Malo by ísť o relevantné a overiteľné informácie. Pri vstupe do krajiny ukážeme covidový pas, colník si QR kód načíta. Podmienky vstupu budú však na rozhodnutí vlád jednotlivých krajín.
Máme sa pripraviť na prax v duchu porekadla iný kraj, iný mrav, čo sa podmienok týka? V Taliansku sme museli vypisovať v reštaurácii dotazník, aby nás vedeli dohľadať, ak sa tam zistí pozitivita.
Áno, aj v minulosti to tak bolo, že štáty upravovali nariadenia a obmedzenia tak, aby v prvom rade ochránili svojich občanov. My však budeme vždy v komunikácii s lokálnymi autoritami v krajinách, kde ponúkame zájazdy, a klientom budeme môcť vždy poskytnúť najaktuálnejšie informácie, aby nedošlo k žiadnemu prekvapeniu či už na hraniciach, alebo v letovisku. Stretávame sa aj s tým, že hoci krajina má určené nejaké podmienky vstupu, hotel môže mať vlastné. Otvorenie veľkých hotelových rezortov je veľmi nákladné a manažment si môže vyhradiť právo vpustiť do hotela len zaočkovaných klientov a tak zvýšiť bezpečnosť všetkých hostí. Znížia tým riziko uzatvorenia hotela s dôvodu šírenia COVID-19.
Znamená to, že klienti si za tohtoročnú dovolenku priplatia?
Dovolím si povedať, že ceny sa nebudú zásadne zvyšovať ani znižovať. Cenová politika dopravných služieb alebo ubytovacích kapacít už bola na takej nízkej úrovni, že už nižšie ísť nemôže. Dá sa očakávať, že počas letnej sezóny prídu aj ponuky last minute. Ak hotely vidia, že nemajú naplnené kapacity, môžu ich predaj posilniť lepšími cenami, ktoré sa premietnu aj v cenách cestovných kancelárií. Cestovné kancelárie plánujú aj toto leto skôr menšie počty kontrahovaných kapacít. Takže pri prípadnom väčšom záujme o cestovanie môže byť problém nájsť si zájazd na poslednú chvíľu. Kvalitnejšie a lepšie rezorty sa vypredajú skôr. Veľa lacných ponúk sa očakávať nedá.
Už roky sa hovorí o tom, že cestovanie, ako sme ho poznali, ničí prírodu, mestá. Ako si vy predstavujete zodpovedné dovolenkovanie s čo najmenšou „uhlíkovou stopou“ a zároveň s čo najväčšou spokojnosťou?
To je otázka osvety. Vnímam, že sa čoraz viac o tom hovorí a ľudia si to začínajú uvedomovať. Vidíme to aj vo veľkých rezortoch, s ktorými spolupracujeme. Snažia sa zavádzať rôzne drobnosti - menej prať uteráky, menej plastov. Zmeny vidieť. Kedysi dávali pri bazénoch slamky a dáždniky do kokteilov, dnes už to nerobia. Seriózne hotelové siete opatrenia na zmiernenie environmentálnej záťaže už zavádzajú. Je aj na nás, aby sme sa správali zodpovedne, verejný tlak je čoraz vyšší. Na druhej strane si myslím, že cestovania sa ľudia nebudú chcieť vzdať. Ide o to, aby sme sa zamysleli, ako to cestovanie čo najviac ozeleniť.