Práca za počítačom sa stala neodmysliteľnou súčasťou bežného pracovného procesu a prakticky bez počítača si prácu nemožno ani predstaviť. Síce v súčasnosti viacerí zamestnávatelia nariadili zamestnancom prácu z pohodlí svojich domovov, nezaobíde sa to bez vysedávania pred počítačom. Odborník však varuje pred značnými problémami a zároveň ponúka cenné rady aké sedenie je úplne najhoršie, ako aj to v akej polohe by ste mali sedieť.

Nepriateľ menom fixované postavenie

Lekári hovoria jasnou rečou: najhoršie postavenie pre chrbticu je takzvané fixované postavenie. „To znamená, že sa stále pozeráme na jedno miesto, preto musíme mať jedným smerom natočenú hlavu a v súvislosti s tým aj vystretý alebo natočený chrbát. Toto postavenie sa dá docieliť iba zafixovaním svalov. Tie sú, aby dlhodobo udržali hlavu a krk v postavení, ktoré potrebujeme pri práci za počítačom, ale napríklad aj pri dlhom šoférovaní, stále v napätí. Keď sa toto navyše deje v chladnom prostredí, môže sa sedenie prejaviť rôznymi bolesťami, tuhnutím svalov a ďalšími nepríjemnosťami,“ hovorí ortopéd Tomáš Jakubík z Clinica Orthopedica.

Preto ak vás bolieva hlava, šija, chrbát, prípadne cítite pichanie pri dýchaní, jednou z možných príčin môže byť aj dlhé strnulé sedenie za počítačom. Ortopéd potvrdzuje, že ľudí, ktorí majú problémy s krčnou chrbticou, pribúda. Môže za to niekoľko faktorov. Tým hlavným dôvodom je skutočnosť, že počítače sú dnes bežnou súčasťou takmer každého odvetvia, ale aj to, že v dôsledku globálneho otepľovania sa v kanceláriách a iných pracovných priestoroch paradoxne ochladzuje. Kombinácia studený vzduch a obnažený, dlhodobo fixovaný krk je pritom podľa odborníka ako časovaná bomba.

„Ťažkosti spôsobené dlhodobým fixovaním krčnej chrbtice môžu mať mnoho podôb, od bolestí hlavy cez vystreľovanie bolesti do ramien a rúk až po ďalšie komplikácie. Všetky však majú spoločné to, že zhoršujú komfort pri práci, znižujú sústredenie a človek trpí,“uviedol ortopéd Jakubík.

Lepšie než tabletka

Keď sa pre bolesť nevieme sústrediť na prácu, zvyčajne siahneme po tabletke. Tá síce na chvíľu uľaví, ale rieši dôsledok, nie príčinu. Oveľa efektívnejšia je preto prevencia. Ako odporúča odborník, počas dňa treba za počítačom častejšie meniť polohy a uhly pohľadu. Samozrejme to nie je jednoduché, keďže každý z nás zvyčajne preferuje jednu ruku, a preto má počítačovú myš stále na tej istej strane. Avšak do nejakej miery sa poloha meniť dá. „Ešte lepšie je, keď sa v pravidelných časových intervaloch od stola postavíme a chrbticu trochu precvičíme. Výbornou zmenou býva krátka prechádzka a zabúdať by sme nemali ani na pitný režim. Krk treba udržiavať v teple, kým ešte nemáme problémy. Prievan nebol nikdy dobrý pán,“dodal.

Ak sa problémy s krčnou chrbticou vyskytli je podľa Jakubíka potrebné si krk, teda časť tela, ktorá je zvyčajne najmenej zahalená, počas sedenia za počítačom chrániť šatkou alebo rolákom. Svalstvu prinesie úľavu aj masáž hrejivými masťami.

Pravidelná športová aktivita, najmä taká, ktorá posilňuje vnútorné svaly okolo chrbtice, tiež pomáha predchádzať bolestivým dôsledkom práce za počítačom. Prospešné je napríklad plávanie, ale nie hocijaké. Lekár upozorňuje, že pomáha také, pri ktorom ponárame aj hlavu. Ak plávame s hlavou nad hladinou, len aby sme si nezamočili vlasy, nepomôžeme si, práve naopak, pretože šija musí zvládať ďalšiu dávku fixovaného postavenia.

„Pri pretrvávajúcich bolestiach hlavy, vtedy, keď bolesti vystreľujú aj do končatín a samozrejme vtedy, keď človeku tŕpnu prsty, treba čo najskôr vyhľadať lekára, pretože tu už nepomôžu ani masti, ani roláky, ani tabletky, iba lekár. Podceniť to by mohlo mať ďalekosiahlejšie následky než jeden deň vynechaný v práci,“povedal ortopéd na záver.