Tip na článok
Najprv vyrábal repliky áut pre Hollywood, potom vlastné autá, ktoré posielal ako skladačku do Ameriky. A skonštruoval napríklad aj pretekársky špeciál s pohonom na sójový olej.

Dick Kvetňanský otvára novú éru spaľovacích motorov

Katarína Wagnerová

Slovák môže prepísať dejiny. Najprv vyrábal repliky áut pre Hollywood, potom vlastné autá, ktoré posielal ako skladačku do Ameriky, skonštruoval pretekársky špeciál s pohonom na sójový olej a teraz môže otvoriť novú éru spaľovacích motorov. Dick Kvetňanský (42).

Motor, ktorý má Dick v showroome, považujú odborníci za zázrak. „Motor je agregát, ktorý vytvára pracovnú energiu a teplo. Reálne až sedemdesiatpäť percent energie vyletí výfukom von a nevyužije sa,“ vysvetľuje Kvetňanský, držiac v rukách technický zázrak, „u nás sa tento pomer výrazne otáča, a tak dokážeme využiť až sedemdesiat percent energie! Z jednej kvapky benzínu alebo nafty tak vieme dostať viac energie, v praxi to znamená, že za menej peňazí auto prejde viac kilometrov.“

V Pentagone

Gény v jeho prípade nepustia. Dickov otec Richard Kvetňanský pracoval vo vesmírnom programe, v deväťdesiatom šiestom sa stal Mužom roka Ameriky a synovi tvrdil, že vyhrávať automobilové preteky je fajn, len treba urobiť aj niečo zmysluplné pre ľudstvo a ďalšie generácie. „Teraz je už otec oveľa spokojnejší,“ usmieva sa Dick, vďaka ktorému Slovensko čoskoro môže dať svetu liek na ekonomickú a palivovú krízu.

„Presadiť malé Slovensko vďaka výkonu nášho motora, to je veľká vec. Bolo by škoda, keby sme motor využívali len na pretekárske účely, môže mať totiž pre ľudstvo obrovský význam. Má nízku spotrebu, vyššiu životnosť a trvanlivosť. Bežné motory sa vo výfuku zohrievajú na tisícdvesto stupňov Celzia, my sme dosiahli hodnotu tristopäťdesiatjeden stupňov! Preto sa tak skoro neopotrebuje,“ dodáva hrdo Kvetňanský.

Významný objav vznikol viac-menej náhodou. Pretekársky tím okolo Dicka hľadal spôsob, ako dostať z motora čo najsilnejší výkon, spotreba či teplota pritom nehrali významnú rolu. Prioritou bolo, aby ich konštrukcia vydržala náročné vytrvalostné preteky. Napokon objavili nielen lepší výkon, ale aj efektívnejšiu termodynamiku. A vzbudili záujem vo viacerých kruhoch.

„Keďže až deväťdesiatosem percent motorov na svete je spaľovacích, môže ten náš ovplyvniť vývoj v tomto segmente. Už si nás pozvali aj do Pentagonu, kde hľadajú spôsob, ako využiť našu technológiu.“

Koncerny si poradia

Pri revolučných zmenách v spotrebe sa, samozrejme, natíska otázka, ako zareagujú veľké koncerny, ktoré určujú smerovanie svetovej ekonomiky vďaka obchodu s ropou. „V prvom rade si treba uvedomiť, že náš svet tu nie je preto, aby pár vyvolených zarábalo na tom, že im v záhrade vyteká ropa,“ uvažuje Dick Kvetňanský. „Životnosť ropných zdrojov je okolo štyridsať rokov a dopyt je čoraz väčší. Takže arabskí magnáti by nám vlastne mali prísť poďakovať, že sme ich biznisu predĺžili život. Keďže dokážeme získať výkon aj z menšieho množstva paliva, môžeme spomaliť odber ropy a výsledných produktov, benzínu a nafty.“ Dick si okrem toho myslí, že koncerny si poradia, pretože ceny pohonných hmôt budú stále stúpať.

Práca je život

Inak, keď sme pri benzínke, práve tam sa začala Kvetňanského profesionálna kariéra. Ako brigádnik na čerpačke vo Washingtone sa totiž stretol s chlapíkom, ktorý mal krásne Ferrari, ale zvuk jeho motora prezradil, že ide o repliku. „Vrčal bublavo, nie ako Ferrari, ale ako typické americké autá. Nakoniec vysvitlo, že to nebol originál, ale len replika Testarossy. Jedna spoločnosť z Kalifornie robila repliky na podvozku amerických áut,“ spomína Dick, ktorého to natoľko zaujalo, že sa zamestnal v kalifornskej firme, kde sa vyrábali repliky talianskych športových áut pre filmový priemysel.

Žlté Ferrari, ktoré Dick zhotovil, vybuchlo napríklad aj v kinohite Skala s Nicolasom Cageom a so Seanom Connerym. Už vtedy mal s partiou navrhnutý dizajn nového športového auta Attack, ktoré začali vyrábať najskôr ako skladačku. Stačil návod a zo súčiastok zo škatule si mohol záujemca poskladať nádherný športiak.

Nasledovali roky pretekania, nečakané víťazstvá, ale aj ťažké a nebezpečné havárie. Dnes sa Dick venuje najmä revolučnému motoru a svoje pracovné odskočenie hodnotí s nadhľadom. „S novou prácou je to asi také ako s novou partnerkou. V živote každého chlapa sa v nejakom okamihu skrátka objaví iná žena a až čas ukáže, či sme prešli skutočne k tej mladšej, krajšej a šikovnejšej,“ usmieva sa.

Sám však tvrdí, že práve pre svoje záľuby zatiaľ nemá čas na vlastný rodinný život. „Nie je to klišé, som naozaj šťastný, keď postavím pretekárske auto, vylepším motor a keď sa to prejaví na dráhe, ale aj na celkom obyčajnej ceste. Tento fenomén ma zatiaľ dostatočne napĺňa, preto som ešte nemal čas venovať sa rodine,“ potvrdzuje konštruktér, ktorý možno o pár mesiacov zásadne zmení históriu.

VIDEO Plus 7 Dní