Tip na článok
Romantika podľa Rusov: Takto si spoločnosť StartRocket predstavuje „vesmírnu reklamu“ vytvorenú pomocou malých satelitov.

Ešte nám len toto chýbalo: Meteory na zákazku a reklama namiesto hviezd

Ruský startup by chcel využiť nanosatelity ako zobrazovacie zariadenia pre reklamu viditeľnú zo Zeme, Japonci plánujú umelý meteorický roj a Američania nafukovací vesmírny hotel.

Ovesmíre, presnejšie o jeho možnom ekonomickom využití, sa v poslednom čase hovorí čoraz viac. V hre sú v prvom rade zdroje nerastných surovín, ale zďaleka nielen tie. Niektoré nápady na využitie blízkeho či vzdialenejšieho vesmíru sú pomerne bizarné. Ale pekne poporiadku.

Dobré, zlé a šialené

Zdroje na Zemi už dochádzajú a treba sa poobzerať po náhradných - do úvahy prichádza Mesiac alebo asteroidy. Základňa na Mesiaci alebo na Marse už začína vyzerať ako pomerne zaujímavý biznisový plán. A nesmieme zabúdať ani na aktivity na našej obežnej dráhe, kam sa dostáva čoraz viac súkromných satelitov, ktoré sú navyše čoraz lacnejšie. Niet sa preto čo diviť, že najmä v súvislosti s nimi sa objavuje čoraz viac divných nápadov na ich komerčné využitie. Nechceme byť zlými prorokmi, ale niektoré z nich sú dostatočne šialené na to, aby sa napokon zrealizovali.

Meteory na zákazku

Patrí k nim napríklad meteorický roj na želanie. Japonský startup ALE.co chce na začiatok poslať na obežnú dráhu satelity, z ktorých bude vypúšťať umelé meteory, dokonca budú môcť mať rôznu farbu. Inými slovami - dokáže vám „odpáliť“ hviezdny ohňostroj zo satelitu priamo nad hlavou a presne v čase, keď si to budete priať.  Prvých osem testovacích satelitov sa na obežnú dráhu dostalo pred pár dňami. Každý z nich má náklad približne 400 malých guľôčok s patentovo chránenou chemickou látkou. Vypúšťať ich budú z heliosynchrónnej dráhy približne 500 kilometrov nad zemským povrchom. Následne klesnú do výšky 60 kilometrov, kde začnú horieť, čo bude trvať približne 15 minút. Horieť budú tak jasne, že ich bude možné pozorovať v okruhu približne 200 kilometrov od zvoleného miesta. Satelity sa budú dať naprogramovať tak, aby meteorický dážď dokázali spustiť presne na vytypovanom mieste v žiadanom čase a pod uhlom, v ktorom budú umelé padajúce hviezdy pozorovateľné aj v silne presvetlených oblastiach nad mestami.Celý systém by mal byť plne funkčný vo februári 2020, ostré testy priamo na obežnej dráhe by sa mali začať v tom istom roku na jar. Ako miesto pre prvý test bola zvolená Hirošima.

Nanosatelity: Satelity s priemerom rádovo v centimetroch by mali byť vypustené na obežnú dráhu a sformovať sa do podoby reklamného loga svietiaceho vďaka svetlu odrazenému zo Slnka.
Startrocket

Reklama namiesto hviezd

Umelý meteorický roj sa však dá „prehryznúť“, je to aspoň imitácia prírodného javu. Ale predstavte si, že sa vydáte do hôr, kde sa večer pri ohni ďaleko od akejkoľvek civilizácie rozhodnete pozorovať hviezdne nebo nad hlavou a skúmať mravný zákon v sebe. A v tom sa vám uprostred Mliečnej cesty objaví megareklama na KFC. Alebo Coca-Colu. Alebo na niečo iné. Znie to dostatočne nechutne?  Všetkým asi nie, pretože práve to má v pláne ruský startup StartRocket s konceptom „vesmírnej reklamy“ nazvaným Orbital Display. Ako reklamné nosiče by mali poslúžiť nanosatelity.
Sú totiž veľmi lacné aj preto, že ich jadrom môže byť obyčajný smartfón. Využiť mobily ako základ minisatelitov, zväčša v tvare kocky s priemerom niekoľkých centimetrov, napadlo inžinierom v Národnom úrade pre letectvo a vesmír ešte v roku 2009. Vtedy sa rozhodli zostrojiť miniatúrny satelit, ktorého základom bol sériový smart­fón a voľne dostupná open source platforma Arduino.

Pomocou nej možno vytvoriť čokoľvek - od jednoduchého robota až po systém na kontrolované zavlažovanie skleníkov. Tento nápad vyzerá asi čudne, no treba si uvedomiť, že v roku 2009 mal priemerný smartfón výkonnejší procesor a viac pamäte než priemerný satelit, jednu alebo dve kamery, sériu pohybových senzorov, kompas, satelitnú navigáciu, možnosť rádiovej komunikácie a pomerne účinnú li-ion batériu. Všetko to potrebujú aj satelity. Tak prečo to vyvíjať nanovo?

Divadlo na objednávku: Japonský startup ALE.co už má na obežnej dráhe prvých sedem satelitov, ktoré dokážu vypúšťať umelé meteory presne tam, kde si ich objednáte.
Shutterstock

Vývoj pokračoval a dnes sa už experimentuje s nanosatelitnými sieťami, respektíve konfigurovateľnými rojmi. A práve schopnosť koordinovaného pohybu a aktivity stojí aj za myšlienkou využiť ich ako nosiče reklamy. Keď sa už vedia spojiť a koordinovať svoj pohyb, prečo by sa nemali spojiť do tvaru pripomínajúceho logo nejakej známej firmy, čím by vznikol obrovský vesmírny bilbord. Ak budú satelity vďaka rozvinuteľným reflexným mylarovým plachtám odrážať svetlo, na oblohe môžu navyše pekne žiariť pri minimálnej spotrebe energie.  Šéfom spoločnosti StartRocket je Vladilen Sitnikov. Ten bez uvedenia detailov vyhlásil, že prvý test „vesmírnej reklamy“ naplánovali už na leto tohto roku a celý systém by mal byť spôsobilý na komerčné využitie v roku 2021. Pravda, ak sa na projekt podarí vyzbierať dostatok financií.

Drobné chybičky

Spolu s mnohými vedcami dúfajme, že nie. Tí už upozornili na niekoľko nedostatkov projektu. V prvom rade na obmedzenú viditeľnosť. Astronóm a profesor na Michiganskej univerzite Patrick Seitzer pre portál Astronomy.com vyhlásil, že tento typ reklamy by bol viditeľný iba ráno a večer, keď nanosatelity zachytávajú slnečné svetlo a pozorovateľ zostáva v tme. Navyše by taká reklama bola - v závislosti od zvolenej orbity - viditeľná napríklad pár dní po sebe a potom by sa na týždeň alebo dva opäť stratila.  Problém je zároveň svetelné znečistenie a hlavne preplnená obežná dráha, kde sa už teraz nachádza vyše 20-tisíc objektov. Približne 10 percent z nich sú funkčné satelity, zvyšok je vesmírny odpad v podobe častí rakiet, nefunkčných satelitov a častí ves­mírnych lodí. Reklamné satelity sú naozaj posledná vec, ktorú tam potrebujeme.

Vesmírny hotel: Takto by mal vyzerať podľa spoločnosti Bigellow Aerospace, bude to skladačka z nafukovacích modulov.
Bigellow Aerospace

A to sme ešte nespomenuli plány na komerčné využitie nízkej obežnej dráhy. Napríklad spoločnosť Bigelow Aerospace by chcela z nafukovacích habitatov (jeden je už v súčasnosti pripojený k Medzinárodnej vesmírnej stanici a slúži ako sklad) vybudovať prvý ves­mírny hotel. Turisti v ňom by teoreticky mohli obdivovať prvú montážnu linku na výrobu satelitov na obežnej dráhe, ktorú by chcela vybudovať spoločnosť NanoRack.

VIDEO Plus 7 Dní