Kreslo u zubára našincom rozhodne nevonia. Vyplýva to z prieskumu, ktorý prebehol vo viac ako tristo lekárňach Dr. Max na Slovensku pod záštitou Slovenskej komory zubných lekárov. Síce voči inovatívnym spôsobom starostlivosti o svoj chrup sú Slováci stále konzervatívni, prieskum zaznamenal zlepšenie napríklad pri frekvencii výmeny zubnej kefky.

Najčastejšia "preventívka"

Presne 22 820 ľudí využilo príležitosť dozvedieť sa viac o tom, ako sa správne starať o zuby a ústnu dutinu, prečo je dôležitá starostlivosť o medzizubné priestory či ako si vybrať správnu zubnú kefku. Prieskum prebehol v rámci týždennej edukačnej kampane vo viac ako 300 lekárňach Dr. Max.

Medzi pozitívne zistenia patrí, že 93 % opýtaných používa pri starostlivosti o ústnu hygienu zubnú kefku. Menej uspokojivé už však je, že iba tretina návštevníkov – 33 % využíva na čistenie medzizubnú kefku a ešte nižší je podiel Slovákov 30 % , ktorí využívajú v starostlivosti o ústnu dutinu dentálnu niť. Keďže ani najlepšia technika čistenia zubov zubnou kefkou nedokáže odstrániť všetky nánosy zubného povlaku, na čistenie medzizubných priestorov odborníci odporúčajú používať práve špeciálne pomôcky, ako sú medzizubná kefka a dentálna niť.

Najčastejšími dôvodmi návštevy zubného lekára za posledné dva roky patrí podľa účastníkov kampane preventívna prehliadka (81 %), dentálna hygiena (21 %) a bolesť zuba (26 %). Negatívnym javom, ktorý odhalil prieskum je skutočnosť, že až 3 % opýtaných za posledné dva roky zubára vôbec nenavštívili.

Nedostatkom v starostlivosti o zuby a hygienu ústnej dutiny je ďalej nepravidelná výmena zubnej kefky. Tú by sme si mali podľa odporúčania zubných lekárov zmeniť minimálne každé dva až tri mesiace a vždy po prekonaní infekčnej choroby. V opačnom prípade riskujeme návrat ochorenia či choroboplodných zárodkov v ústnej dutine. Tento prístup však podľa zistení z odbornej kampane nedodržiava ani pätina opýtaných.

Pozitívny je nárast tých, ktorí si menia kefku každé 3 mesiace. Podľa aktuálneho zistenia je to 63 %. Len 17 % účastníkov preventívnej akcie si vymieňa zubnú kefku pravidelne každé tri mesiace a vždy po prekonaní infekčnej choroby. Nepravidelne si zubnú kefku mení rovnako 17 % opýtaných a raz za pol roka bez ohľadu na prekonané infekčné ochorenie si zubnú kefku mení 13 % návštevníkov.

Krvácanie ďasien? V pohode...

Medzi rovnako nelichotivé výsledky tohtoročného prieskumu možno zaradiť aj nízku vedomosť účastníkov kampane, z ktorých pätina (20 %) nevie alebo sa mylne domnieva, ako vzniká zubný kaz. V medziročnom porovnaní môžeme hovoriť o zlepšení vedomosti pacientov, keďže v roku 2018 na rovnakú otázku nepoznalo odpoveď až 23 % opýtaných. A takmer 4 500 všetkých účastníkov odbornej kampane (20 %) nevedelo, že neošetrený zubný kaz alebo zápal ďasna môže mať priamy vplyv na poškodenie obličiek, srdca, ciev a iných orgánov.

„Výsledky tohtoročnej dentálnej kampane potvrdzujú, že prevencia a poradenstvo pre pacientov majú zmysel a prinášajú pozitívne výsledky. Hoci Slováci nemajú podľa prieskumu stále ideálne vedomosti a dokonalé návyky v starostlivosti o zuby a ústnu hygienu, v medziročnom porovnaní vybraných ukazovateľov môžeme hovoriť o miernom zlepšení. V starostlivosti a edukácii pacientov vidíme zmysel, preto v aktivitách spojených s odbornými kampaňami budeme aj ďalej pokračovať,“ vysvetľuje Jana Varsová, farmaceutka a špecialistka na odborné kampane z lekární Dr.Max.

Lekárne Dr. Max sú súčasťou skupiny Penta Investment, ktorá je akcionárom holdingu NMH.