Astronómovia si najprv všimli, že na oblohe sa deje čosi zvláštne. Dvojica hviezd v sústave HR 6819 sa pohybovala v rozpore s očakávaniami.

Táto sústava sa nachádza v súhvezdí Ďalekohľad na oblohe južnej pologule. Leží tak blízko, že jej hviezdy možno za tmavej bezoblačnej noci sledovať aj voľným okom.

Neviditeľný spoločník

Analýza pozorovaní, ktoré vedci vykonali na observatóriu La Silla v Čile, napokon ukázala, že jedna z hviezd systému v skutočnosti obieha okolo neviditeľného objektu, zatiaľ čo druhá hviezda sa nachádza vo veľkej vzdialenosti od tohto centrálneho páru.

Pomocou obežných dráh dvojice hviezd systému HR 6819 astronómovia vypočítali, že neviditeľný objekt dosahuje hmotnosť prinajmenšom štvornásobku Slnka. Podľa výskumníkov predstavuje čiernu dieru. A to nie hocijakú.

„Systém obsahuje najbližšiu čiernu dieru k Zemi, akú poznáme,“ upozorňuje vedúci člen výskumného tímu Thomas Rivinius z Európskeho južného observatória (ESO). HR 6819 sa nachádza asi tisíc svetelných rokov od Zeme. Na porovnanie, od najznámejšej čiernej diery našej Galaxie - centrálnej supermasívnej čiernej diery Sagittarius A* - nás delí 25-tisíc svetelných rokov.

PÔSOBIVÉ Svetlo vzdialených hviezd deformované tiažou čiernej diery v popredí.
Zdroj: PROFIMEDIA

Nenápadná, lebo drží pôst

Ďalšou zvláštnosťou objavenej čiernej diery je, že „drží striktný pôst“. Patrí medzi prvé známe čierne diery, ktoré nepohlcujú žiaden materiál z okolia. Bez disku rozžeraveného plynu a ďalšej konzumovanej hmoty je skutočne a úplne čierna. Naproti tomu zvyšné doposiaľ objavené čierne diery Mliečnej cesty typicky silne interagujú s okolím a prezrádzajú sa nápadnými emisiami röntgenového žiarenia.

Keďže takúto „nenápadnú“ čiernu dieru astronómovia objavili viac-menej náhodou, aj to len vďaka tomu, že sa nachádza blízko Zeme, vedci predpokladajú, že predstavuje pomyselnú špičku ľadovca.

NEČAKANÝ OBJAV Širokouhlý záber oblohy v okolí systému HR6819.
Zdroj: ESO

Stámilióny čiernych dier?

Z modelov vývoja galaxií vyplýva, že do podoby čiernej diery v závere života skolabuje oveľa viac hviezd než niekoľko desiatok, ktoré sme v Mliečnej ceste doposiaľ objavili. „Niekde tam musia byť stovky miliónov čiernych dier, my ich však zatiaľ poznáme len niekoľko,“upozorňuje spoluautor štúdie Thomas Rivinius.

NENÁPADNÁ Vizualizácia obežnej dráhy objektov v systéme HR 6819: hviezd (modrá dráha) a čiernej diery (červená dráha).
Zdroj: ESO

V našej Galaxii, a nezriedka aj v širšom okolí slnečnej sústavy, v budúcnosti zrejme objavíme húfy ďalších nenápadných čiernych dier. Prvých sa zrejme dočkáme už čoskoro. Autori nového objavu hovoria, že vybrali niekoľko nádejných hviezdnych systémov, v ktorých sa môže skrývať ďalšia nenápadná čierna diera.