Ak človek nie je úplný abstinent, určite sa mu stalo, že si líhal do postele mierne či nadpriemerne „spoločensky unavený“. Alkohol je však vnímaný ako jeden z pomocníkov, ktoré nám spríjemnia spánok. Opak je však pravdou. To, že spíte, podľa odborníkov neznamená, že odpočívate. Okrem alkoholu činia spánok nekvalitným aj cigarety.

Narušená architektúra spánku

„Počas spánku môžeme rozlíšiť niekoľko štádií, ktoré sa striedajú a niekoľkokrát opakujú. Hovoríme o architektúre spánku. A práve tú alkohol významne narúša. Pod vplyvom alkoholu teda možno rýchlejšie zaspíme, ale kvalita vášho spánku bude horšia než za triezva. Po vyšších dávkach alkoholu se naviac môžete v priebehu noci opakovane budiť kvôli nevoľnosti alebo zvýšenej potrebe močenia, ktorú alkohol taktiež spôsobuje,“ vysvetlil pre český portál Deník.cz lékar David Adameček z Centra ambulantních služeb Advaita v Liberci.

Slová odborníka podľa portálu potvrdzujú aj ľudia, ktorí si denne doprajú viac než dosť alkoholických nápojov. „Je pravdou, že so samotným zaspaním problém nemám, ale na druhý deň sa cítim menej odpočinutá oproti iným dňom, kedy si dám cez deň maximálne jedno, dve pivá či pohár vína,“ zverila se portálu Veronika Jonášová.

Problém aj cigarety

Veľmi podobne ako pri alkohole sa zaspáva aj po fajčení cigariet. Nikotín v nich obsiahnutý má stimulačné účinky, takže môže negatívne ovplyvniť zaspávanie i priebeh celého spánku. „Stretávame sa často s tým, že klienti si sťažujú na problémy so spánkom. Pri rozvinutej závislosti na alkohole sa ľudia prebúdzajú skôr aj kvôli odvykaciemu stavu, ktorého príznaky potrebujú oddialiť ďalším pitím. Podobne silných fajčiarov môže prebúdzať chuť na cigaretu,“ popisuje pre portál Adameček.

Paradoxne i človek, ktorý začne abstinovať alebo končí s fajčením, môže mať „trhavý spánok“. Tieto problémy samozrejme nesúvisia s priamym vplyvom návykových látok, ale so zmenou životného štýlu a psychickými problémami, ktoré sa pri uzdravovaní môžu objaviť, vysvetľuje ďalej odborník. Pozitívne podľa neho je je, že s dobou abstinencie a prebiehajúcim stavom uzdravovania tieto problémy obvykle ustupujú. „Predtým som fajčila tak desať cigariet denne s tým, že poslednú, väčšinou pol hodinkou pred ľahnutím. Často som mala problémy zaspať, prevaľovala som sa, či  budila uprostred noci,“ uviedla svoju skúsenosť niekdajšia veľká fajčiarka Jana z Liberca. Jana nefajčí už tri roky a všetky problémy so spánkom sú preč.