Vitamín D si ľudské telo, na rozdiel od ostatných vitamínov, dokáže v obmedzenej miere syntetizovať (vyrobiť) samo. To znie ako skvelá správa a do istej miery to skvelá správa samozrejme aj je. O poznanie menej skvelé je to, že pobyt na slnku nestačí. Prečo? A ako mať hladinu vitamínu D pod kontrolou?

Význam vitamínu D

Najskôr si ale priblížme samotný význam vitamínu D: „Významným účinkom vitamínu D je regulácia imunitnej odpovede. Ovplyvňuje bunky imunitného systému. Vitamín D má však aj nenahraditeľnú úlohu v regulácii metabolizmu vápnika a fosforu,“ vysvetľuje MUDr. Pavla Kochová.

Teraz sa detailnejšie pozrime na to, za akých okolností sa slnku vystavujeme, a nielen to. Záleží predovšetkým na tom, kde to robíme, kedy a v neposlednom rade aj ako.

Kde?

Určite vás neprekvapí, že slnko svieti na každej časti zemegule inak. Teda pod iným uhlom. A práve zmena uhla dopadu slnečného žiarenia hrá tu úplne najzásadnejšiu úlohu v príjme vitamínu D. V dovolenkových destináciách na tom budeme určite výrazne lepšie. Ale čo u nás? „Slovenské“ slnko má pre nás prínos len od mája do septembra. Vtedy je najlepšie vystavovať mu svoje telo. Ale dá sa to každý deň?

Kedy?

Nadviažme na dobu, kedy je takéto slnenie najvhodnejšie. Najlepšie v čase medzi desiatou ráno a treťou poobede. Áno, je to presne ten čas, kedy je slnko najnebezpečnejšie. Ak sa pôjdete len na 20 minút prejsť do obchodu pre melón na ochladenie, je to v poriadku. Ak je však Vaším zámerom niekoľkohodinové vystavovanie sa slnku kvôli bronzovej farbe pokožky, budete v tom čase svoje telo vystavovať najmä riziku kožných ochorení.

Prečo?

Celodenné opaľovanie na slnku prísun vitamínu D nezaistí, pretože ak už sa budete chcieť počas horúceho letného dňa opáliť, určite budete tiež chcieť predísť spáleniu. Ako? Samozrejme, pomocou opaľovacieho krému s ochranným faktorom. Potom by ste ale mali vedieť, že takáto aplikácia zabraňuje telu premieňať slnečné žiarenie na vitamín D. Vaše telo sa teda „len“ opaľuje – ale príjem vitamínu D je takmer nulový.

Ako?

Ako teda zvýšiť hladinu vitamínu D, ktorého nedostatkom trpí deväť Slovákov z desiatich? Alternatívou môžu byť niektoré potraviny bohaté na vitamín D: „Vitamín D3 je obsiahnutý v živočíšnych potravinách. Najvýznamnejším zdrojom sú najmä morské ryby,“ radí MUDr. Marcel Koch.

Ale ako to dohnať, keďže sa vitamín D nevytvára do zásoby? Budeme každý deň konzumovať ryby alebo sa budeme opaľovať? A čo keď prší alebo je zamračené? Najjednoduchším spôsobom je siahnuť po výživových doplnkoch. Pridajte sa k pol miliónu ľudí, ktorí si doteraz objednali vitamín D zadarmo a bez záväzkov. A opaľovať sa potom môžete len pre radosť a ryby jesť len pre chuť.

Ročné balenie zadarmo získate TU len za poštovné 1,95 € a príde vám rovno do schránky. Bez záväzkov. A hladinu vitamínu D máte pod kontrolou!