Trh s potravinami ponúka v súčasnosti rôzne alternatívy na štedrovečerný stôl, najtypickejším pokrmom rozhodne zostáva na Slovensku kapor alebo iná ryba. Podľa odborníkov nezaškodí rybie mäso uprednostniť aj počas zvyšku roka.

Ryby vhodné pre všetkých

Ako vysvetľuje Úrad verejného zdravotníctva, mäso rýb je z výživového hľadiska nízkoenergetické, kde sú hlavnými zložkami voda tvoriaca 50 až 83 percent zloženia rybieho mäsa. Ďalej sú to bielkoviny, ktoré tvoria  15-20 percent a tuky s podielom 1-35 percent. „Bielkoviny rýb sú biologicky plnohodnotné, čiže obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny dôležité pre organizmus,“ uviedla Iveta Trusková, vedúca Sekcie ochrany a podpory zdravia v oblasti životného a pracovného prostredia Úradu verejného zdravotníctva. Podľa Truskovej ryby poskytujú aj ďalšie nevyhnutné živiny, napríklad omega-3 polynenasýtené mastné kyseliny s dlhým reťazcom (EPA a DHA), vitamíny - A, B1, B2, B6, B12, C, D, E, kyselinu listovú a ďalšie taktiež sú to minerálne látky, napríklad fosfor, železo, draslík, jód. „Ryby sú vhodné pre všetky vekové kategórie,“ zdôraznila odborníčka, ktorá pripomína, že rybie mäso je ľahko stráviteľné a tuk z neho pomáha ochraňovať cievy pred ukladaním nebezpečných tukov, čiže pred aterosklerózou.

Nebezpečné vyprážanie

Napriek vyložene pozitívam konzumácie rýb, Slováci veľkými „jedákmi“ rybieho mäsa nie sú. „Hoci sa spotreba rýb na Slovensku zvyšuje, v roku 2017 a 2018 pripadlo na osobu a rok 5,5 kilogramov, stále sme medzi krajinami Európskej únie na chvoste. Odporúčaná dávka konzumácie rybieho mäsa je 17 kilogramov ročne na obyvateľa,“ konštatuje Úrad verejného zdravotníctva. Portugalčania pritom spotrebujú až takmer 60 kíl rýb, a Španieli viac ako 45 kilogramov. Francúzi takisto konzumujú ryby vysoko nad odporúčanou dávkou a to takmer 34 kilogramov. Spomedzi vnútrozemských krajín chutia ryby najviac Luxemburčanom. Tí ich ročne spotrebujú 32 kilogramov.

K blížiacemu sa masovému vyprážaniu „podkov“ od kaprov a podobných, typicky vianočných pokrmov odporúča Úrad verejného zdravotníctva upustiť od tohto zvyku. „Výborné výživové hodnoty rybieho mäsa umocníte, ak namiesto vyprážania uprednostníte dusenie, grilovanie, či pečenie,“ uvádza. Okrem umocnenej chuti to má aj súvislosť so zdravým. „Počas vyprážania potravín sa pri vysokých teplotách tvorí chemická látka - akrylamid. Konzumovanie potravín s akrylamidom potenciálne zvyšuje riziko vzniku rakoviny. Znížiť ho môžete správnym skladovaním surovín, ale i zmenou postupov pri tepelnej príprave pokrmov,“ dodáva úrad ďalej. Jednou z najdôležitejších  zásad je pritom vyprážať potraviny nie do hneda, ale do zlatista.

Popri rybách je rovnako typické pre Vianoce konzumovať zemiakový šalát a ďalšie „kalorické bomby“. Podľa odborníkov je vhodné tieto jedlá vykompenzovať pohybom. „Za minútu chôdze spáli telo 20 kilojoulov, ak za hodinu prejdete štyri kilometre, čo nie je veľa, spálite 800 až 1000 kilojoulov. Možností je samozrejme mnoho, niekomu viac vyhovuje beh či niektorý druh cvičenia, dôležité je, aby ste telo nenechali úplne zlenivieť,“ uvádza úrad.