Momentálna situácia ohľadne potvrdených prípadov na koronavírus spôsobuje vrásky na čele nielen odbornej, ale aj laickej verejnosti. Ľudia v snahe predísť prípadnej nákaze vykupujú v obchodoch dezinfekčné prípravky a rovnako lekárne s rôznymi doplnkami výživy. Spoločným menovateľom, ktorý sa za touto snahou skrýva, je posilnenie imunity. Čo to vlastne imunita je, ako sa dá posilniť a kto je z vekového zloženia najviac ohrozený ochorieť, sa dozviete v nasledujúcom článku.

 

Imunita ako bojovník

Imunitu možno laicky popísať ako dômyselný systém organizmu, ktorý ho ochraňuje pred nástrahami. Ak by sme chceli zistiť, kde imunita sídli, len ťažko by sa hľadala odpoveď. V tele nemá presnú adresu či presné miesto ako srdce či obličky. Hoci sa jej hovorí aj orgán, ide skôr o súhrn obranných mechanizmov, ktorými sa organizmus bráni proti škodlivým vplyvom zvonka, ale aj nepriateľom zvnútra - napríklad bojuje proti zmeneným bunkám vlastného tela.

„Obrancovia“, ktorí sú súčasťou imunitného systému, sú všade v tele – cirkulujú v krvi a v lymfe, nachádzajú sa vo všetkých orgánoch aj vo všetkých tkanivách. Ak fungujú správne, keď sa nič nedeje, nereagujú. Majú však mechanizmy na rozpoznávanie cudzorodých a nežiaducich látok a organizmov a keď ich zaznamenajú, zasiahnu a sú aktívne, kým „nepriateľ“ neprestane telo ohrozovať.

„Základným stavebným prvkom imunity sú bunky nazvané makrofágy, ktoré pohlcujú cudzorodé objekty a rozpoznávajú a ničia poškodené bunky. Ich počet však kolíše v závislosti od stavu organizmu, teda dôležitú úlohu hrá, či sme vyčerpaní, oslabení inou chorobou alebo či sme v noci spali alebo nie,“ vysvetľuje Adrián Doboly, odborník na imunitu zo spoločnosti Natures.

Sterilita škodí

Imunitu máme do istej miery vrodenú a istú mieru potrebujeme získať. Novonarodené deti ju majú relatívne slabú a postupne si ju budujú tým, že sa obranný systém organizmu priebežne zoznamuje s jednotlivými mikroorganizmami a vytvára si voči nim odolnosť. Najväčšie zoznamovanie prebieha približne do troch rokov veku, hoci imunita sa ďalej vyvíja až do desiatich rokov. Aby sa detská imunita posilňovala, potrebuje správne stimuly. Doslova si žiada, aby bola vo vhodnej miere vystavovaná podnetom a učila sa na ne reagovať. „Súhlasím s tým, že primerané množstvo špiny posilňuje imunitu. Detská imunita je mladá, rýchlo reagujúca, na druhej strane je však neskúsená. To znamená, že s väčšinou ochorení sa stretáva prvýkrát a niektoré ochorenia jej môžu dať viac zabrať, keďže ešte na ne nepozná vhodnú odpoveď. Ak sú však deti vychovávané v ,sterilnomʽ prostredí, imunitné bunky sa nemajú ako naučiť bojovať s ochoreniami, čo sa neskôr prejaví na zvýšenej náchylnosti na ochorenia,“vysvetlil odborník.

Otázka znie, ako si imunitu posilňovať. Samozrejme v období výskytu napríklad koronavírusu, ale aj výskytu infekcií dýchacích ciest je rozumné a zmysluplné vyhýbať sa priestorom, v ktorých je veľa ľudí. Ale inak platí, že medzi základné spôsoby prevencie ochorení a budovania funkčného imunitného systému patrí správna životospráva. To znamená dostatočný pitný režim, strava bohatá na vitamíny, minerály, stopové prvky a vlákninu, s primeraným množstvom bielkovín, tukov a cukrov.

Dôležitou súčasťou je aj dostatočná pohybová aktivita, dostatok spánku, pravidelný pobyt na čerstvom vzduchu bez ohľadu na počasie, prospešný je aj pobyt pri mori. Nemenej dôležitá je hygiena a pravidelné otužovanie, či už striedavými sprchami, saunou, ale najmä primeraným oblečením. Akosi pričasto sa však zabúda na to, že okrem fyzickej aktivity je potrebná aj psychická pohoda. To platí rovnako pre deti, ktoré si imunitu ešte len budujú, aj pre dospelých.

Ako vysvetľuje odborník u detí do jedného roka sa zvyčajne neodporúča užívať výživové doplnky na podporu imunity. Po tomto období a najmä počas choroby, po nej alebo v čase veľkého výskytu chorých ľudí v okolí je vhodné pre dieťa vybrať taký doplnok výživy na posilnenie imunity, ktorý nemá vedľajšie účinky a je k malému citlivému organizmu ohľaduplný. Pediatri často odporúčajú vitamín C vo forme kvapiek, echinaceu alebo sirupy s výťažkom beta glukánu z hlivy ustricovej vo vysokej čistote a koncentrácii.

S pribúdajúcimi rokmi sa organizmus opotrebováva a klesá aj výkonnosť či, ak chcete, sila imunitného systému. Neraz sa stáva, že po 65. roku života je telo človeka rovnako zraniteľné ako u polročného dieťaťa. Neplatí však, že by mal imunitu podporovať rovnakým spôsobom. Potrebuje primeraný pravidelný pohyb, spoločnosť ľudí rôzneho veku, oddych, kvalitnú stravu, dostatok spánku a správne doplnky výživy.

Čisto zo štatistického hľadiska by najsilnejšiu imunitu mal mať dospelý človek, ktorý sa už nevyvíja a dodržiava všetky vyššie spomenuté zásady. Málokto z nás má vyvážený životný štýl. V rôznych pomeroch a kombináciách buď veľa pracujeme, alebo veľa zaháľame, buď to so športovými aktivitami preháňame, alebo nemáme skoro žiadne. Buď spíme málo, alebo priveľa. A, samozrejme, stresujeme sa. Tým všetkým svoju imunitu oslabujeme, preto je rozumné pomáhať jej v správnom fungovaní správnymi prostriedkami.

„Pokiaľ nie ste dieťa ani senior a netrpíte žiadnou poruchou imunity, najrozumnejšie je ďalej viesť nastavený životný štýl. Primerane pracovať, oddychovať, športovať, stravovať sa aj obliekať,“ tvrdí odborník na imunity Doboly. Miernejšie poruchy imunitného systému sa v každom veku dajú ovplyvniť pomocou rôznych látok prírodného pôvodu. Medzi najvýznamnejšie účinné a u nás dostupné prírodné látky patria bakteriálne imunomodulátory (majú podobný princíp účinku ako vakcíny – imunitný systém sa učí bojovať na usmrtených baktériách), biologicky aktívne polysacharidy (výťažky z bunkových stien húb a niektorých rastlín, sem patrí aj beta glukán), probiotiká, prebiotiká, z minerálov najmä zinok a selén a vitamíny A a C.