Tip na článok
Rakovina prsníka sa nevyhýba ani mladým ženám. Jej komplikácie sa budú dať odhaliť skôr

Unikátny krvný test dokáže objaviť jednu nádorovú bunku v desiatich miliónoch zdravých

Opäť sa trochu zlepší diagnostika rakoviny. Vznikol test, ktorý dokáže odhaliť mikro metastázy v mozgu pacientky v čase, keď sa ešte dajú vyliečiť.

Efektívnejšia liečba vďaka testu

Nová metóda odhalí mikrometastázy v mozgu omnoho skôr, ako to urobí magnetická rezonancia. Vedci z Houston Methodist cancer inštitútu majú hotový krvný test, ktorý dokáže identifikovať pacientky s vyšším rizikom vzniku metastáz v hlave. Prístroj monitoruje v reálnom čase aj úspešnosť liečby a upozorní na prípadné zhoršovanie choroby. Novinka sa týka pacientiek s rakovinou prsníka, ktoré v pokročilom štádiu často umierajú na následky rozšírenia choroby do mozgu. Test dokáže vyhľadať v tele cirkulujúce nádorové bunky zodpovedné za tvorbu mikrometastáz v mozgu. Tie sa v našom obehu nachádzajú aj celé roky po vybratí nádoru a ukončení onkologickej liečby.

Čo sú cirkulujúce nádorové bunky

Je úplne jedno, či hovoríme o zhubných nádoroch prsníka, obličiek, pečene či hrubého čreva. Každý uvoľňuje do našej krvi alebo lymfatických uzlín bunky, ktoré potom cestujú v našom tele aj 24 hodín. Majú jediný cieľ -nájsť si „vhodné ubytovanie“, ktorým môžu byť oslabené, prípadne choré orgány.

Sú to cirkulujúce nádorové bunky - jasný signál, že niekde v organizme sa nachádza nádor, ktorý ich vyrába. Röntgen, CT či iné zobrazovacie metódy pritom malý nádor vôbec nemusia odhaliť a pacientove krvné výsledky môžu byť v poriadku. Chorý človek sa môže mylne domnievať, že nad rakovinou zvíťazil, ale ona sa šíri ďalej. Práve tieto mesiace neviditeľného návratu alebo rozšírenia rakoviny môžu rozhodnúť o tom, ako dlho bude žiť a či ešte má šancu svoj boj vyhrať. Preto má hľadanie cirkulujúcich buniek taký veľký význam.

Jedna z miliónov

Jednoduchý krvný test dokáže objaviť jednu nádorovú bunku v desiatich miliónoch zdravých. Je to, ako keby niekto v brazílskom Sao Paule, ktoré má 10 miliónov obyvateľov, hľadal jednu ženu v červenom klobúku. Červený klobúk je ako jedinečný znak, ktorý na sebe nosí nádorová bunka. Princíp jej odhalenia spočíva v tom, že vedci vyrobili protimolekuly, teda akýsi červený klobúk z tej istej látky, ale obrátený naopak. Tie dokážu nádorovú bunku nájsť a prichytiť sa na ňu. Pomocou veľkej magnetickej sily ju potom genetici oddelia od zdravých a môžu sa venovať jej výskumu. Tak zistia, že v organizme sa nachádza tumor a treba ho ďalej hľadať.

VIDEO Plus 7 Dní