Tip na článok
Na grafike NASA je porovnanie Zeme a planéty Kepler - 78b. Je len o niečo väčšia od Zeme.

Vedci našli planétu podobnú Zemi. Môže na nej vzniknúť život?

Astronómovia vôbec prvýkrát objavili planétu mimo našej slnečnej sústavy, ktorá je rovnako veľká ako Zem a takisto sa na nej nachádza rovnaké množstvo železa a kameňa. Ide o ďalší zásadný krok v pokračujúcej snahe nájsť planétu, na ktorej by rovnako ako u nás mohol existovať život.

Planéta nazvaná Kepler - 78b je ďalším zo sľubných objavov vo vesmíre. Nachádza sa v súhvezdí Labute asi 400 svetelných rokov ďaleko a obieha hviezdu, ktorá je o niečo menšia ako Slnko.

Príliš rozpálená

Kepler - 78b objavili vlani pomocou vesmírneho teleskopu Kepler, ktorý pre Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) vyhľadáva planéty obiehajúce okolo hviezd.

Ako odhalili následné merania, planéta je relatívne malá, jej priemer je len o 20 percent väčší ako priemer Zeme. Jej povrch je však roztavený a sú tu veľmi vysoké teploty, takže na život nie je vhodná. Obieha totiž veľmi blízko svojej materskej hviezdy a obehne ju za 8,5 hodiny.

Tvoria ju skaly a železo

Dva nezávislé tímy astronómov sa rovnako snažili zistiť, ako veľmi sa Zemi podobá, aká je jej váha aj zloženie. Oba dospeli k rovnakému záveru: Kepler - 78b má takmer rovnakú hustotu ako Zem, čo naznačuje, že je tiež zložená hlavne z kameňa a železa.

Hustota Zeme je 5,513 gramov na centimeter kubický, hustota planéty Kepler - 78b je 5,3 gramov na centimeter kubický. Vedci by radi rovnaké meranie vykonali aj u iných planét podobajúcich sa Zemi, zatiaľ im to ale neumožňujú dostupné technológie.

"Jediným dôvodom, prečo sa im to teraz podarilo, je že ide o planétu podobnú Zemi, ktorá sa nachádza veľmi blízko hviezdy," uviedol astronóm Drake Deming. "Pre mňa to ale tiež znamená, že existencia týchto podobných planét nie je až tak neobvyklá," dodal Deming.

VIDEO Plus 7 Dní