Polovica našich príjmov ide na záujmové krúžky, len aby nesedeli pri elektronike. Keď sa dá, ťaháme ich von. Keby bolo po ich vôli, sú 24 hodín pri hrách, - priznáva Bratislavčanka Andrea Zoborová. Mama dvoch chlapcov, tak ako väčšina rodičov, denne zápasí s nadšením svojich detí pre videohry, ktoré ovládli ich život. Odborníci aj laici majú jasno - najväčšia zodpovednosť je práve na pleciach dospelých, ktorí ich vychovávajú. Tyler „Ninja“ Blevins (27), najznámejší hráč dnes najpopulárnejšej hry Fort­nite, dokonca odkázal: „Príšerní rodičia, ktorí nevedia, ako svojim deťom vziať hernú konzolu.“ Nuž, odvážne slová od mladíka, ktorý sa pred deťmi chváli tým, že hraním si zarobí až pol milióna dolárov mesačne.

Hranatý svet

Prvou najvýraznejšou hrou, ktorá sa stala svetovým hitom na viacerých úrovniach, je Minecratf. Budovanie zvláštneho hranatého sveta priklincovalo k elektronike milióny detí na celom svete. Postupne však na jeho popularitu zareagovali výrobcovia rôznych hračiek. „Keď bol môj 13-ročný syn Michal mladší, hrával hlavne Minecraft, pri ktorom sa naučil veľmi dobre po anglicky - sledoval videá na YouTube, kde deti hovorili, čo a ako hrajú, čo sa ako robí, tvorí. Všetko bolo iba v angličtine. My rodičia sme mu to nevedeli vysvetliť,“hovorí Katarína Hambálková. Dnes jej syna lákajú iné hry - Geometry Dash, Powder Toy, Growtopia či XaoS. Že vám to veľa nehovorí?

Podľahli jej aj celebrity: Najpopulárnejšou videohrou súčasnosti je nesporne Fortnite.
Podľahli jej aj celebrity: Najpopulárnejšou videohrou súčasnosti je nesporne Fortnite.
Zdroj: Archív

Nuž, aj to je dôvod na rozhovor so svojimi ratolesťami. Deti neuchránime od videohier len zákazmi, ale najmä vzájomnou dôverou. Tá sa buduje tak, že sa zaujímame o ich svet. „Rozprávame sa o hrách. Michal bol odmalička veľmi introvertný. Často hrával hry na PC, ale vždy boli tvorivé. To je to, čo ho na tom baví a zaujíma dodnes,“ vysvetľuje Katka.

Hororové plyšáky

V posilňovni sme sa stali svedkom zaujímavého rozhovoru dvoch asi 25-ročných mužov. Jeden druhému nadšene vysvetľoval, ako sa mu darí prežiť v hre Five Nights at Freddy’s. Bol taký zanietený, že nezainteresovanému poslucháčovi pripadal ako blázon. O akých animatronikoch a šetrení energie to hovorili?

Hororová séria Five Nights at Freddy’s je tak trochu nečakaný hit. Hráč sa stáva nočným strážnikom v pochmúrnej pizzerii u Freddyho. Po zotmení sa tam dejú hrôzostrašné veci, lebo plyšové hračky ožívajú a sú z nich akési zdrôtované monštrá, ktoré sa k strážnikovi nesmú priblížiť, lebo by ho zabili. A tak sa ako hráč snažíte do šiestej hodiny ráno prežiť päť nocí po sebe.

Hra nie je vhodná pre malé deti. „Skôr ma zaujíma príbeh tej hry,“ priznáva 9-ročný fanúšik Leo. Túži po hračkách animatronikov, teda akýchsi zdeformovaných plyšových hračkách, ako je Freddy - medveď s cylindrom, sliepka Chica či Foxy - líška s hákom namiesto ruky a páskou cez oko.

Fornite šialenstvo

Najpopulárnejšou videohrou súčasnosti je nepochybne Fortnite. Jej sláva a dosah sú podľa odborníkov stále na vzostupe, podľahli jej dokonca známe osobnosti, napríklad raper Drake. Fortnite sa stáva témou najrôznejších správ a nielen zo sveta hier. Pritom je to navonok obyčajná hra. Jej aktéri ťažia rôzne suroviny a z nich stavajú objekty, v hre sú taktické elementy aj akčnosť. „Aj u nás sa najčastejšie hrá Fortnite,“priznáva Andrea, mama dvoch chlapcov Marka (11) a Patrika (7). „Páči sa im, že môžu niečo budovať, plniť úlohy, kupovať si veci a vyhrávať,“rozpráva.

Tančeky, takzvané emotes, ktoré hráčova postavička vykonáva, aby vyjadrila svoje pocity či nejaký odkaz súperom, sú také populárne, že mnohé deti sa vďaka nim začali hýbať. Britská sieť fitnesstredísk David Lloyd Clubs dokonca zaviedla špeciálne kurzy nazvané Emote Royale, ktoré majú mladých záujemcov naučiť slávne tančeky z obľúbenej hry. Deti aspoň vytrhnú z virtuálneho sveta a motivujú ich na pohybovú aktivitu.  

Skúsenosť známeho moderátora: „Aj keď to znie paradoxne, zlepšila sa im motorika rúk a prstov, vďaka hrám objavili aj dobrú hudbu,“ hovorí na margo videohier Roman Bomboš.
Skúsenosť známeho moderátora: „Aj keď to znie paradoxne, zlepšila sa im motorika rúk a prstov, vďaka hrám objavili aj dobrú hudbu,“ hovorí na margo videohier Roman Bomboš.
Zdroj: Archív

Aj 12-ročný Theo sa každý deň po škole teší na to, že si so spolužiakmi online zahrajú práve Fortnite. Čím je hra pre neho taká lákavá? „Dá sa hrať v rôznych módoch a tvorcovia ju každý týždeň aktualizujú,“vymenováva jej prednosti. Ak hrá s niekým zo zahraničia, zdokonaľuje sa v angličtine. Hnevá sa na rodičov, keď mu nedovolia hrať toľko, koľko by si želal? „Nie, pár dní vydržím. Ale niektoré úlohy v hre sú na obmedzený čas, takže pri týždňovej prestávke prídem o nejaké možnosti a odmeny,“vysvetľuje. To je asi moment, pre ktorý sa rodí závislosť hráčov. Do hry sa ponoria tak, že nechú nič zmeškať, a túžia sa v nej za každú cenu presadiť. Aj tak, že platia reálnymi peniazmi za rôzne doplnky, hoci sa Fortnite na prvý pohľad tvári, že je zadarmo. „Mám mladšieho kamaráta, ktorý do hry dáva veľké peniaze, už tam zaplatil asi 400 eur. Teší sa na narodeniny kvôli peniazom do hry. Jeho rodičom je jedno, koľko sedí pri počítači, či celý deň. Asi chcú mať od neho pokoj,“ zamýšľa sa Theo.

Tanec aj angličtina

„Tak, ako si dievčatá kupujú kozmetiku, my si kupujeme doplnky do hry, to je pre nás niečo ako virtuálna kozmetika,“opisuje ďalší 12-ročný mladík. Hovoríme zväčša o chlapcoch, lebo tí virtuálnym lákadlám prepadnú oveľa ľahšie a intenzívnejšie ako dievčatá. „Oproti synovi sa dcéra Katka zaujíma o videohry veľmi málo. Ak aj hrá na počítači, sú to vyslovene dievčenské aktivity ako maľovanie, obliekanie. Je dosť temperamentná a nebaví ju dlho sedieť pri PC. Inklinuje k aktívnemu tráveniu voľného času,“ vysvetľuje mama Katarína.

Odborníci bijú na poplach, že chlapci z digitálnej generácie Z budú mať veľký problém s reálnymi vzťahmi. Dievčatá oveľa viac zostávajú v realite.

Videohry nahrádzajú deťom to, čo im už dnešný svet neposkytuje - adrenalín, dobrodružstvo, spojenectvá, ale aj nové zručnosti. Ale o veľa ich aj oberá - o dotyk, reálne sociálne vzťahy, záujem o okolie. Ak sa však dávkuje v správnej miere a pod kontrolou, môže jej účastníkov obohatiť. Hoci by sme boli radšej, keby naše deti trávili čo najviac času vonku pri športe a hrách s rovesníkmi. Lenže určitý individualizmus a uzavretosť dospelých poznačil aj ich ratolesti. Kto by dnes nechal 6-ročné dieťa bez dozoru túlať sa po lúkach a brázdiť potok, ako to poznali ich rodičia štyridsiatnici? Asi nikto.

Vďaka hre Fortnite deti začali vstávať od počítačov, aby pred zrkadlom trénovali kroky postavičiek z hry. „Zrazu moji synovia tancovali, hoci nikdy predtým ich to nelákalo. Konečne sa hýbali aj doma,“hovorí jedna z mamičiek. Tanec floos, ktorý pôvodne vymyslel chlapec Russell Horning, vyvolal vo svete hotové šialenstvo a dnes ho pozná azda každé dieťa.

Fanúšik Leo: Podľa hry si vytvoril masku Freddyho.
Fanúšik Leo: Podľa hry si vytvoril masku Freddyho.
Zdroj: Archív

Áno, treba sa na svet internetu a hier pozrieť zo všetkých stránok. Nedá sa ignorovať a našim potomkom úplne zakázať, lebo vždy si k nemu nájdu cestu. Mnohým deťom videohry pomohli zdokonaliť sa v angličtine. Ale získali aj iné zručnosti. Napríklad 8-ročný Leo začal kresliť svoje vlastné komiksy a príbehy inšpirované hrou Five Nights at Freddy’s. „V škole mu triedny učiteľ urobil samostatnú výstavu kresieb,“hovorí jeho mama.

„Aj keď to znie paradoxne, zlepšila sa im motorika rúk a prstov. Ako fanúšika hudby ma veľmi potešilo, že vďaka hudbe, ktorá je v hrách, sa moje deti dostali k niektorým nahrávkam, ktoré potom počúvali aj mimo herného sveta. Príkladom je soundtrack z filmu Ready Player One, ktorý je z herného sveta, a tak sme spolu počúvali aj moje obľúbené kapely - Blondie, A-ha či Van Halen,“hovorí známy moderátor Roman Bomboš.

Majú to pod kontrolou

V každom prípade by rodičia mali rozhodnúť a regulovať, aké hry sú pre ich deti vhodné a či ich niečím obohacujú, alebo unikajú pred realitou a povinnosťami. „Občas mu prekontrolujem tablet, aké hry posťahoval. Vie, že mu vymažem všetky, v ktorých sa strieľa a strieka krv. Ale to už teraz veľmi neskúša, hlava-nehlava sťahoval krváky, keď bol menší,“priznáva mama 8-ročného Samka. Zuzana Marušincová vysvetľuje, že cez týždeň jej syn hry nemá dovolené vôbec, lebo má iné povinnosti.

Andrea Zoborová hovorí, že cez víkend môžu byť synovia na internete dve-tri hodiny. „Samozrejme, keď im nedovolím, sú chvíľu urazení a nepríjemní, ale keď si vymyslia inú činnosť, prejde ich to. Majú aj dosť iných záujmov - starší syn Marko robí parkúr a hrá na flaute. Mladší Paťo chodí na karate a ešte majú obaja plávanie,“vymenováva.

„Jasmína a Dávid sú ostrieľaní hráči,“netají o svojej 12-ročnej dcére a 10-ročnom synovi Roman Bomboš. „Viackrát som ich brával na podujatia Next Gen, ktoré som pravidelne moderoval a kde sa predstavovali najmodernejšie technológie a hry, takže sme boli na pulze diania. Na tých akciách bolo super to, že počas dvoch dní sa vyhrali dosýta a potom boli z hier takí prejedení, že čítali knižky a počúvali hudbu, takže si od hier oddýchli,“dodáva moderátor.