Tip na článok
Hoci paradajky zaraďujeme bežne k zelenine, v skutočnosti sú plody rajčiaka ovocím. Zdravé sú tak, či onak.

Všetko o paradajkách: Aké majú zdravotné benefity a koľko ich môžeme zjesť?

Čo v sebe ukrýva rajčina? Je skutočne taká zdravá?

Galéria k článku (17 fotografií )
Plnené paradajky s rukolovým pestom: Rajčiny majú v kuchyni široké využitie a sú zdravé.
Domáci kečup: Rajčiny majú v kuchyni široké využitie a sú zdravé.
Hoci paradajky zaraďujeme bežne k zelenine, v skutočnosti sú plody rajčiaka ovocím.

Hoci paradajky zaraďujeme bežne k zelenine, v skutočnosti sú plody rajčiaka ovocím. Nech je tak či onak, chutia dobre. Jeme ich surové na raňajky, v šalátoch, ale aj ako omáčku k cestovinám, v polievke, či ako omáčku k mäsu, ale sú aj hlavnou zložkou kečupu a, samozrejme, základom pizze. Môžeme ich aj vypiť vo forme džúsu. V kuchyni majú všestranné použitie. Kedysi sa považovali za jedovaté.  Solanum lycopersicum, ako znie latinský názov paradajok, sú dostupné celoročne a v rôznych veľkostiach i farbách. Aké majú ale zväčša červené guľaté plody väčších či menších rozmerov zdravotné benefity? Rozobral ich portál Mirror.

Vitamíny a minerály v rajčinách

Podľa Healthline sú paradajky hlavným zdrojom lykopénu – antioxidantu, ktorý dáva plodom ich výraznú farbu. Okrem lykopénu obsahujú paradajky i iné rastlinné zlúčeniny, vrátane betakaroténu, naringenínu a kyseliny chlorogénovej. Betakarotén je červeno-oranžový pigment, ktorý dodáva farbu rastlinám, v tele sa premení na vitamín A, ktorý je dobrý pre zdravú pokožku aj imunitný systém, ale len v nízkych dávkach. Vo vyšších môže byť toxický.

Paradajky sú doslova naplnené vitamínmi – céčkom, draslíkom, kyselinou listovou a vitamínom K. Množstvo vitamínov v paradajkách sa líši podľa druhu, ale stredne veľká paradajka obsahuje priemerne 28 % dennej dávky vitamínu C.

Paradajkový koláč: Rajčiny majú v kuchyni široké využitie.
Paradajkový koláč: Rajčiny majú v kuchyni široké využitie.

Zdravotný osoh

Keďže sú bohaté na živiny, rajčiaky ponúkajú tým, čo ich jedia, širokú škálu výhod. Medical News Today vysvetľuje, že prínos paradajok sa líši v závislosti od ich typu a veľkosti, a teda rôzneho pomeru minerálov a vitamínov. Napríklad cherry paradajky majú vyšší obsah betakaroténu než bežné paradajky.

Keďže sú dobrým zdrojom vitamínu C, paradajky môžu pomôcť v boji proti voľných radikálom, o ktorých je známe, že spôsobujú rakovinu. Vysoká hladina betakaroténu a lykopén pomáhajú predchádzať vzniku rakoviny prostaty.

Paradajky napomáhajú udržať si zdravý krvný tlak, podporujú zdravie srdca, normálny pohyb čriev, čiže zabraňujú zápche, podporujú zdravie očí, pomáhajú pri výrobe kolagénu pre zdravú pokožku, vlasy a nechty. Tehotným ženám sa odporúča kyselina listová, ktorej zdrojom sú i paradajky.

Na aký spôsob jesť paradajky?

Ak chcete do stravy pridať viac lykopénu, potom viac ako po čerstvých, siahnite po konzervovaných paradajkách, zo spracovaných produktov ho telo absorbuje lepšie, platí to aj pre paradajkový pretlak, paradajkové omáčky i polievky. Varenie pomáha lykopén uvoľniť, plus olivový olej pomáha telu ľahšie ho absorbovať.

Ak chcete jesť paradajky čerstvé, nakupujte tie najjasnejšie červené, ktoré budú mať pravdepodobne vyššie množstvo antioxidantov. Rajčiny skladujte pri izbovej teplote a mimo priameho slnečného žiarenia. Skladovanie v chladničky môže ich chuť zničiť.

Paradajky si doprajte každý deň.
Paradajky si doprajte každý deň.
profimedia.sk

Koľko rajčiakov týždenne?

Denne by sme mali zjesť päť porcií ovocia a zeleniny, jednou z týchto porcií by mali byť paradajky, pričom by sme mali denne zjesť jednu stredne veľkú alebo sedem cherry paradajok. Paradajky si tak môžeme dopriať bez obáv každý deň aj vďaka ich nízkemu obsahu kalórií a vysokému obsahu vody, avšak pozor, lebo platí staré známe – všetkého veľa škodí.

Prílišná konzumácia rajčín môže spôsobiť reflux, uvádza FOOD NDTV. Paradajky obsahujú kyselinu jablčnú a kyselinu citrónovú, ktoré okysličujú žalúdok, čo spôsobuje pálenie záhy a reflux. Preto ak trpíte zažívacími problémami, s rajčinami to nepreháňajte.

Jedenie veľkého množstva paradajok môže viesť k tvorbe obličkových kameňov. Plody rajčiaka sú bohaté na vápnik a štaveľan (oxalát), ktorých nadbytok sa ťažko odstraňuje z tela, jeho ukladanie v telo môže spôsobiť tvorbu obličkových kameňov.

Nadmerný príjem lykopénu môže vyústiť do lykopenodermie, čiže sfarbenia kože do oranžova. Lykopén je telu prospešný, ale treba sa držať známeho – všetko s mierou. Odborníci odporúčajú 22 mg lykopénu denne, dve lyžice paradajkového pretlaku obsahuje 27 mg.

Ak máte intoleranciu na paradajky, ich prílišná konzumácia vám môže spôsobiť hnačku. V roku 2006 sa paradajkám prisúdilo 172 prípadov salmonely v 18 štátoch USA, aj keď na príčine mohli byť aj iné potraviny.

VIDEO Plus 7 Dní