Tip na článok
Československé štátne aerolínie vznikli 6. októbra 1923.

Z Bratislavy na Kubu lietadlom? V 60-tych rokoch to bola realita

Československé štátne aerolínie vznikli pred 90-timi rokmi.

Pilot Karel Brabenec a redaktor Lidových novín Václav König tvorili posádku historicky prvého letu spoločnosti Československé štátne aerolínie (ČSA). S dvojplošníkom Aero A - 14 Brandenburg vzlietli 29. októbra 1923 z letiska Praha-Kbely. Cieľom bola Bratislava.

Po roku 1911, kedy Jan Kašpar podnikol prvý diaľkový let v strednej Európe z Pardubíc do Prahy a roku 1919, keď vznikli tri letecké továrne (Letov, Aero a Avia ), to bol ďalší významný medzník v dejinách československého letectva.

Československé štátne aerolínie vznikli 6. októbra 1923. Do konca roku 1923 prepravili 29 cestujúcich, desať kilogramov pošty a 110 kilogramov nákladu. Spoločnosť najskôr zaisťovala iba vnútroštátnu dopravu, na linke do Bratislavy pribudli lety do Košíc, Brna, Ostravy, Mariánskych Lázní a Karlových Varov.

Jadranský expres

Letecké spojenie so zahraničím zabezpečovala od roku 1928 súkromná Československá letecká spoločnosť, ktorá lietala z Prahy napríklad do Berlína, Viedne, Drážďan, Kasselu či Rotterdamu.

V roku 1929 sa ČSA stali členom Medzinárodného združenia pre leteckú dopravu (IATA). O rok sa zaviedla medzinárodná poznávacia značka "OK", ktorá nahradila dovtedy používané "L". V tom istom roku ČSA prvýkrát opustili územie štátu.

Prvým zahraničným cieľom sa stal 1. júla 1930 Záhreb. Na "jadranský expres" nasadili ČSA lietadlo Ford 5 AT - C Trimotor pre 14 cestujúcich. Neskôr bola linka Praha - Bratislava - Záhreb predĺžená do Susaku, dnešnej Rijeky).

Tri roky po lete do Záhrebu spojili ČSA Prahu s Bukurešťou cez Brno, Košice, Užhorod a Kluž a v roku 1936 vznikla linka Praha - Moskva.

V priebehu 30. rokov stihla letecká spoločnosť začať ešte lety do Bruselu, Paríža, Ríma a Budapešti. Z pražského letiska Kbely lietali ČSA až do roku 1937, keď bola zahájená prevádzka letiska v Ruzyni.

Vojnová prestávka

Krátko pred druhou svetovou vojnou mala spoločnosť zavedené svoje linky do väčšiny významných európskych miest, počas vojny však bola prevádzka zastavená. Svoju činnosť aerolínie obnovili 14. septembra 1945, prevádzku ale začali až v marci 1946 už ako jediný prevádzkovateľ civilnej leteckej dopravy vo vtedajšej ČSR.

Ďalší míľnik prišiel v roku 1947, keď ČSA vstúpili prvýkrát do medzikontinentálnej leteckej dopravy. Otvorili sa linky do Káhiry, Istanbulu a Ankary. Búrlivý rozvoj v medzinárodnej doprave ČSA zažili v 60. rokoch, keď sa v sieti liniek objavili nové mestá v Afrike, na Blízkom a Strednom východe aj v juhovýchodnej Ázii.

V roku 1960 napríklad pri lete do Jakarty aerolinky prekročili prvýkrát rovník, o dva roky neskôr začali prevádzku na prvej transatlantickej linke smerujúcej z Bratislavy do Havany. Linka do New Yorku bola otvorená v roku 1970.

Ostali Čechom

Po páde komunistického režimu sa ČSA stali členom Združenia európskych leteckých spoločností (AEA) a transformovali sa na akciovú spoločnosť (1992).

Po rozdelení štátu sa Československé aerolínie v marci 1995 premenovali na České aerolínie, ochranná známka ČSA aj identifikačný znak OK zostali zachované. Od septembra 2012 sú ČSA súčasťou Českého aeroholdingu, ktorý združuje aj Letisko Praha a ďalšie spoločnosti z oblasti leteckej prepravy.

VIDEO Plus 7 Dní