Netypický masový protest zažilo nedávno austrálske Sydney. V časoch, keď na vás inzeráty a reklamy útočia zo všetkých strán, obyvatelia mesta si povedali - Stačilo, čo je veľa, to je veľa! Petíciu proti reklame na dostihy na svetoznámej budove Opery, chránenej pamiatke svetového kultúrneho dedičstva, podpísalo za pár dní viac ako štvrť milióna ľudí. Ďalší sa počas premietania propagačného materiálu na povestných „plachtách“ zišli v prístave a pokojným spôsobom vyjadrili svoj nesúhlas. „Dokonca ani Donald Trump by nezašiel tak ďaleko, aby umiestnil reklamu na Lincolnov pamätník. A toto je presná obdoba toho,“ zúril vo vyhlásení pre médiá Ben Oquist, šéf mimovládnej organizácie Australian Institute. V našich podmienkach by sa to dalo prirovnať prípadnej svetelnej reklame na Bratislavskom či Spišskom hrade.

Nielen Sydney

Opera je pre obyvateľov Sydney aj celý štát Nový Južný Wales oveľa viac než dominanta. Od samého začiatku výstavby ju sprevádzali drámy. V roku 1966 hlavný architekt Jorn Utzon po hádke s vládou, týkajúcou sa predraženia stavby, opustil Austráliu a nedočkal sa jej dokončenia v roku 1973. Už v tom čase sa budova stala akýmsi symbolom etnickej rozmanitosti, pracovalo na nej asi desaťtisíc ľudí z deväťdesiatich rôznych krajín. „V mnohom bola Opera produktom nového imidžu Austrálie,“ tvrdí Helen Pittová, autorka knihy The House o histórii dominanty. „Okrem toho stavba zmenila Sydney z provinčného mesta na konci sveta na globálneho hráča.“

 

Jeden z terčov útokov: Demonštranti si podali rozhlasáka Alana Jonesa.
Zdroj: profimedia.sk

 Práve preto sú projekcie na budove Opery mimoriadne citlivou témou. Štátna legislatíva umožňuje krátke premietanie farieb a obrazov na budove vo výnimočných nekomerčných prípadoch. Je veľmi otázne, či propagácia najdrahších dostihov v krajine Everest sa dá vtesnať do tejto definície. Aby to bolo ešte povážlivejšie, dostihy sa často spájajú s hazardom, ktorý je u protinožcov osobitnou kapitolou. Ak sa len letmo pozrieme na štatistiky - Austrálčania sú z hľadiska výdavkov na hazard na obyvateľa svetovou jednotkou.

Na druhej strane Sydney zďaleka nie je jediné mesto na svete, v ktorom bilbordy na historických a kultúrnych pamiatkach vyvolávajú ostré diskusie. Vo viacerých európskych mestách takýmto spôsobom financujú obnovu a rekonštrukciu dominant. Pozrite si niektoré príklady.