Nerada spomínala na svoje detstvo. Bola dievčaťom zo zle fungujúcej rodiny, ktoré ťažko znášalo tyraniu despotického a násilníckeho otca. Keď dospievala, pri jednom z incidentov mamu pred ním bránila s kutáčom z kozuba. Možno pre podobné zážitky si zamilovala imaginárny svet divadla a lesk súťaží krásy. Dávali jej možnosť zabudnúť na surovú nepohodu doma. „Už v siedmich rokoch som vedela, že chcem byť herečkou,“ povedala pred časom redaktorom magazínu People Raquel Welchová (†82), ktorá minulý týždeň dala nášmu svetu zbohom.
Svoje detské prianie si splnila nad očakávania. Pred kamerami strávila viac než pol storočia, hrala vo vyše tridsiatke celovečerných filmov, päťdesiatich televíznych šou a stala sa legendou strieborného plátna. Zároveň, vraj neúmyselne, nekompromisne prepísala americkú definíciu ženskej krásy a popri štyroch manželoch v jej spálni pobudli také mená ako Sean Connery, Warren Beatty, Alice Cooper či Steve McQueen. Vždy tvrdila, že netúžila byť sexsymbol, no fakt, že sa ním na dve dekády stala, nakoniec neochotne prijala. Hoci jej bikiny z jelenice pomohli dosiahnuť na hviezdy, schopnosť ukázať divákom, že žena je viac než len súčet fyzických daností, z nej urobila legendu.
S dvesto dolármi v peňaženke
Raquelina cesta za slávou nebola priamočiara. Séria titulov Miss, roky v baletnej škole a štúdium divadelného umenia na Univerzite v San Diegu jej vyniesli len niekoľko úloh v inscenáciách a pozíciu rosničky v lokálnej televízii. Po rozchode s prvou veľkou láskou Jamesom Welchom, ktorého meno si celý život ponechala, sa s dvoma deťmi na krku dokonca živila ako kokteilová čašníčka a modelka v obchodnom dome.
Svojho sna sa však nevzdala a presťahovala sa do Los Angeles. Bez auta, kontaktov a s dvesto dolármi v peňaženke. Obiehala štúdiá, získavala menšie úlohy vo filmoch i v televíznych seriáloch, až konečne slávila úspech. Sci-fi Fantastická cesta, kde stvárnila jednu z hlavných úloh, sa stalo hitom a z mladej herečky hviezda. Skutočný prelom však prišiel až s filmom Milión rokov pred Kristom, kde toho síce ako jaskynná žena Leona veľa nenahovorila, zato jej prednosti sa v dvojdielnych bikinách z jelenej kože vynímali parádne. Na plátne i plagátoch. Samotný film nebol žiadne oscarové veľdielo, ale vďaka oslnivej kráske vyniesol zhruba osem miliónov dolárov, čo v tých časoch vôbec nebolo obvyklé.
Štyri roky po smrti Marilyn Monroe si Amerika pýtala novú bohyňu a divoká, zmyselná, prehistorická bojovníčka bola skvelou voľbou. Dokonca sa k nej hlásilo feministické hnutie, pre ktoré stelesňovala symbol modernej, nezávislej ženy, vyrovnanej so svojou sexualitou.
Hlavne nerozmýšľaj!
Už vtedy si Raquel začala uvedomovať mantinely spojené so svojím sexepílom. Pekná a múdra, to nešlo dokopy. Nikto ju nechcel brať príliš vážne. V monografii Beyond the Cleavage spomína na príhodu z nakrúcania, kde sa o postave, ktorú stvárňovala, pokúšala rozprávať s režisérom Donom Chaffeym. „Počúvaj, Don, študovala som scenár a rozmýšľala som...“ začala, no Don ju prerušil: „Rozmýšľala si?! To nerob!“
Cítila sa ponížená, no Chaffey bol len prvým z dlhého radu producentov a režisérov, ktorých jej názory absolútne nezaujímali. Ani filmoví kritici neboli obzvlášť láskaví a jej úspech viac spájali s anatómiou než dramatickými schopnosťami. S týmto nedostatkom rešpektu dlho bojovala a využila na to každý talent, o ktorom vedela, že má. Až kým neprišla úloha transsexuálnej ženy v komédii Myra Breckinridge, ktorá takmer pochovala jej rozbehnutú kariéru. Raquel ňou chcela dať definitívnu bodku za svojou eroticko-fantazijnou linkou a spečatiť status serióznej herečky. Nepodarilo sa, režisér z vážnej predlohy urobil sexuálnu frašku a kritici dielo označili za najhorší film, aký bol kedy nakrútený.
Našťastie, pohroma prehrmela a už nasledujúci rok sa stala jednou z prvých žien, ktorej zverili hlavnú úlohu vo westerne (Hannie Caulder). Pár mesiacov nato zase stvárnila nezlomnú slobodnú matku v Kansas City Bomber, kde dokonca predviedla niekoľko kaskadérskych kúskov.
Glóbus a pád
Ľady sa definitívne prelomili po jej výkone v Troch mušketieroch, kde si zahrala krajčírku francúzskej kráľovnej a manželku d’Artagnanovho nevrlého domáceho Constance Bonacieuxovú. Dokázala bravúrne skombinovať humorné scény a vtipné hlášky, čo jej prinieslo ocenenie Zlatý glóbus. Bavilo ju rozosmievať divákov, čo sa jej v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch darilo v mnohých televíznych úlohách. Vrátane mimozemskej kráľovnej z planéty Necroton v dvoch epizódach Mork a Mindy, kde excelovala po boku Robina Williamsa. Úspech zožala aj na Broadwayi či ako speváčka a tanečnica v lasvegaskom nočnom klube.
Čiastočný pád napriek všetkému prišiel, keď Raquel v roku 1982 zažalovala štúdio MGM za výpoveď z adaptácie románu Johna Steinbecka Cannery Row. Jej rolu vtedy priklepli kolegyni mladšej o pätnásť rokov. Súd sa vliekol šesť rokov a vo finále si sexbomba pred päťdesiatkou prilepšila takmer o jedenásť miliónov dolárov. No zároveň získala povesť problémovej osoby, čo jej kariérou výrazne otriaslo. Neskôr pre médiá povedala, že namiesto peňazí by ju viac potešilo, keby sa celá aféra nikdy nestala. „Len som si chcela očistiť reputáciu a vrátiť sa k svojej práci,“ vysvetlila, no filmový priemysel ju aj tak zatratil.
Ani zatvorené dvere veľkých štúdií ju nepoložili. Presedlala na televízne projekty, dokonca bola znovu nominovaná na Zlatý glóbus za rolu psychiatričky postihnutej vážnou chorobou v dráme Právo zomrieť.
Po šesťdesiatke a účinkovaní v Pravej blondínke sa vrátila k latinskoamerickým koreňom - ako teta z Mexika v seriáli Americká rodina. Aby to zvládla, začala sa učiť po španielsky. Za jazykovú medzeru opäť mohol jej otec. Hoci pochádzal z Bolívie, nedovolil, aby sa u nich týmto jazykom rozprávalo. Naposledy sa v televízii objavila v roku 2017, v kanadsko-americkom seriáli Date My Dad, kde sa opäť zhostila úlohy mexickej svokry.
Šťastné nedorozumenie
Raquel Welchová si uvedomovala, že práve živelná sexualita minimálne v začiatkoch výraznou mierou prispela k jej úspechu. Potvrdzovala to napríklad prvá priečka v časopise Playboy v rebríčku najžiaducejších žien 70. rokov, tretie miesto v stovke najsexi žien 20. storočia v tom istom magazíne alebo druhá pozícia medzi najhorúcejšími ženami všetkých čias v časopise Men’s Health. Dlho s tým však nebola zmierená a nikdy sa pred kamerami neukázala nahá. „Určite som pri svojej práci využila svoje telo i sexepíl, ale vždy v rámci limitov,“ napísala v autobiografii. „Niektoré veci si rezervujem pre svoj súkromný život a nie sú na predaj.“
Keď sa ešte aj pri pózovaní pre Playboy v roku 1979 odmietla odhaliť, Hugh Hefner to prijal hrdinsky: „Raquel pochádza z obdobia, keď vás mohli považovať za najsexi ženu na svete bez toho, aby ste sa vyzliekli,“ zhodnotil.
V jednom z rozhovorov herečka vysvetlila, že nebola vychovaná ako sexsymbol a ani nemá v povahe ním byť. „Skutočnosť, že som sa ním stala, je pravdepodobne to najkrajšie, najpôvabnejšie a najšťastnejšie nedorozumenie,“ dodala.
Postupom času však veci videla trochu inak a začala si osvojovať „pozitívnejší a posilňujúci postoj k umeniu byť ženou“. Možno preto, a určite aj pre zaujímavý finančný efekt, rozbehla vlastný program krásy a fitnes, distribuovaný na videokazetách. Zahŕňal cvičenia na princípoch hata jogy i rady, ako sa správne, zdravo stravovať a starať sa o seba.
Podieľala sa aj na reklamnej kampani kozmetickej značky a „na dôchodku“ stála za kolekciou vlastných parochní, ktoré mali veľký úspech.
FOTO zvodnej Raquel v GALÉRII ►►►
Vystačila si
Posledné roky trávila Raquel Welchová väčšinou doma v Beverly Hills, kde podľa vlastných slov žila spokojne sama so sebou. Po krachu štvrtého manželstva s Richardom Palmerom sa rozhodla, že sa už nevydá. I keď ešte v roku 2010 mala niekoľkomesačný vzťah s producentom American Idol Nigelom Lythgoeom. Nevyšlo a odvtedy chlapa vedľa seba nechcela. „Som už príliš ustálená vo svojich zvyklostiach. Páči sa mi, čo robím, užívam si, čím som, dobre mi to vynáša a som šťastná,“ povedala pred časom v jednej talkshow. Zomrela po krátkej chorobe 15. februára ráno vo svojom dome v Los Angeles. Zostali po nej dve deti a hviezda na Hollywoodskom chodníku slávy na 7021 Hollywood Boulevard.