Pod rúškom októbrovej noci naštartovala 35-metrová jachta Irina VU motory a vyplávala z maríny Betina na jadranskom ostrove Murter. Bez akýchkoľvek ťažkostí prešla pri Dubrovníku colnou a policajnou kontrolou a pokračovala na ceste do tureckého prístavu Didim.
Pokojná plavba poriadne rozbúrila chorvátske politické vody. Loď totiž patrila firme s priamymi väzbami na ruského oligarchu Ališera Usmanova a jeho manželku. Keďže oceľový magnát je na sankčnom zozname Európskej únie, členské štáty zmrazili všetky jeho aktíva. Irina VU nebola žiadnou výnimkou. Jachta, ktorú mali úrady strážiť ako oko v hlave, jednoducho zmizla.
Čo sa vlastne stalo?
Zlyhanie. Hanba. Korupcia. Takýmito slovami celý prípad komentujú chorvátske médiá. Dopátrať sa k tomu, kto presne v celom prípade zlyhal, je však o poznanie zložitejšie. „Je to obyčajná krádež, ktorá poškodzuje Chorvátsko,“ rozohnil sa štátny tajomník ministerstva mora Alen Gospočič. Ako dodal, Irina VU bola jedna z piatich lodí, ktoré Záhreb „zmrazil“ osobám blízkym režimu Vladimira Putina. Následne úrady plavidlá zapečatili a majiteľom oznámili, že nemôžu používať svoj majetok. Ibaže začiatkom januára vyšlo najavo, že päťmiliónová jachta je už tri mesiace v Turecku. Ako sa to mohlo stať?
Gospočič sa obhajuje tým, že ministerstvo nemá k dispozícii ľudí, ktorí by strážili lode v prístavoch. „Marína Betina je otvoreného typu. Každý tam môže vojsť, prechádzať sa po promenáde, dokonca aj odskočiť si na hociktorú jachtu,“ citoval ho Jutarnji list. „Ministerstvo informovalo prístav o tom, že plavidlo je zablokované, a šéf regionálneho námorného úradu vydal príkaz, že k jachte nikto nesmie pristúpiť. Nemôžeme však zaistiť 24-hodinovú ochranu cudzieho majetku. Ani nemáme v pláne, niečo podobné by bolo neudržateľné.“
Podľa rezortu diplomacie na zmiznutí plavidla sa mohla podieľať aj chorvátska posádka. Ak by to vyšetrovanie potvrdilo, hrozil by im trest väzenia od šesť mesiacov až do päť rokov.
Nezodpovedané otázky
Miestne médiá však spochybňujú vyjadrenia oficiálnych predstaviteľov. Okolo prípadu je totiž stále množstvo nejasností. Irina VU po zablokovaní bola na súši. Na spustenie na vodu potrebovala viaceré povolenia, navyše platil spomínaný zákaz, aby k nej hocikto pristúpil. Napriek tomu sa na hladinu dostala.
Policajnou a colnou kontrolou musela jachta prejsť aj na ceste do Turecka. Potrebovala teda platné dokumenty, aj v pohraničných systémoch musela byť zmienka o zákaze opustiť chorvátske vody. V tejto súvislosti denník Slobodna Dalmacija pripomína, že vo výpise z lodného registra nemá Irina VU zapísanú žiadnu ťarchu. Nehovoriac o tom, že úrady prišli na zmiznutie lode až po dlhých troch mesiacoch.
Práve preto sú možné aj ďalšie vysvetlenia záhadného zmiznutia. Napríklad, že vláda v Záhrebe plavidlo nikdy oficiálne nezhabala. Podľa denníka Slobodna Dalmacija je to v konečnom dôsledku jedno, aféra urobí krajine zlé meno. „Hoci sa vláda snaží minimalizovať škody a zbaviť sa zodpovednosti, všetkým musí byť jasné, že ide o poriadnu facku do tváre štátu. Inými slovami, bez ohľadu na to, či zablokovaná, sankcionovaná jachta zmizla úradom pred očami alebo na loď nikto nikdy neuvalil žiadne sankcie, je to v každom prípade hanba pre Chorvátsko,“ píšu noviny.
Rozviedol sa?
Medzičasom sa ozval aj Ališer Usmanov, celú situáciu však len dodatočne skomplikoval. Podľa pôvodných informácií loď cez kajmanskú firmu vlastnila jeho manželka Irina Vinerová, podľa nej dostala aj meno. Oceľový magnát to síce nepoprel, ale od jachty sa aj tak dištancoval.
„S jachtou nemám nič spoločné a s Irinou už nie sme v manželstve,“ odkázal chorvátskym médiám s tým, že on nie je žiadny oligarcha.
V GALÉRII si pozrite, ako vyzeral Usmanov v mladosti. Zasmejete sa>>
Mimochodom, ani Irina Vinerová nemá od Putinovho režimu ďaleko. Ruský prezident jej pred niekoľkými rokmi udelil ocenenie Hrdina práce.