Za menej ako tri roky nahonobila 21-ročná Kylie Jennerová, nevlastná sestra donedávna známejšej Kim Kardashianovej, neuveriteľných 900 miliónov dolárov. Stačil jej na to online obchod s kozmetikou, štvrť milióna na štart a významnú úlohu určite zohrala popularita jej rodiny. Ďalšie podnikateľské aktivity tento balík neustále zväčšovali, až sa suma jej majetku vyškriabala k miliarde. Magazín Forbes ju vo svojom marcovom vydaní označil za najmladšiu „self-made“ miliardárku sveta všetkých čias. Self-made v tomto prípade zdôrazňuje, že mladá dievčina sa k rozprávkovému bohatstvu vypracovala sama, bez cudzej pomoci. Práve tento prívlastok sa stal predmetom ostrej polemiky na sociálnych sieťach.

Porazila aj Zuckerberga

Nie je to prvé významné ocenenie, ktoré sa kozmetickej podnikateľke a hviezdičke populárnej reality šou Keeping Up With The Kardashians (Držte krok s Kardashianovcami) dostalo. Ako píše server denníka Washington Post, už vlani trónila na titulnej strane magazínu Forbes. Vtedy si vyslúžila dvadsiatu siedmu priečku medzi americkými „self-made“ miliardárkami. Pred niekoľkými dňami sa ocitla v tomto médiu znova. Tentoraz vo svojej kategórii ako prvá. Dokonca porazila spoluzakladateľa Facebooku Marka Zuckerberga. Ten sa totiž dopracoval k svojej prvej miliarde, až keď mal dvadsaťtri. Teda o dva roky neskôr než Kylie.

Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg
Zdroj: Getty Images

Americký denník sa zamýšľa nad spomínaným prívlastkom a kladie si otázku, či bolo udelenie titulu podnikavej kráske skutočne férové. „Jenner je iná ako mnoho ďalších ľudí, ktorí sa o svoje bohatstvo a úspech pričinili sami. Nie je to neznáma dievčina, ktorá sa na vrchol vypracovala z ničoho. Naopak, je členkou bohatého rodinného klanu a milióny ľudí ju sledovali v populárnej reality šou.“Vďaka tomu získala množstvo priaznivcov a jej popularita s každou epizódou rástla. To však nebola iba jej zásluha.

Vlastnou hlavou?

Na sociálnych sieťach sa po ocenení spustila búrka a používatelia sa rozdelili na dva tábory. Jedni obdivovali jej kvality a šikovnosť, iní jej úspech pripisovali priazni osudu a rodinnému zázemiu.

„Kylie Jennerová je dôkazom toho, že všetko, čo naozaj potrebujete pre úspech v živote, je zdediť pár miliónov a byť slávnym prostredníctvom rodičov a súrodencov. Potom je možné urobiť niečo aj sám. Naozaj inšpirujúce pre nás všetkých,“píše jeden z freelancerov na Twitteri. Ďalší prispievateľ ironicky dodáva: „Vyrástla v slume v Beverly Hills a pozrite, kam to dotiahla! Bože, musím zadržiavať slzy!“ Lavína príspevkov pokračuje: „Je to akoby ste preleteli nad vrcholom Mount Everestu a potom tvrdili, že ste tam vyšli sami,“ alebo: „Keď máte známych a bohatých rodičov, súrodencov milionárov, za sebou známu profitujúcu rodinnú značku, je váš úspech naozaj len váš?“

Samozrejme, ani fanúšikovia čerstvej miliardárky v reakciách nezaostávajú. „Žiadne peniaze nezdedila! Vyplatili ju za prácu na televíznej relácii a tieto peniaze použila na nákup línií mejkapu. Nezaujímajú ma Kardashianovci, ale neodopierajte jej úspech!“

Iní zdôrazňujú, že nikto nie je úplne sám, všetci potrebujú nejakú formu pomoci, aby uspeli. „Napríklad Rob Kardashian je dôkazom toho, že k úspechu vám nepomôže ani známa rodina, ak na ňom nepracujete,“ oponuje diskutér a ponúka ďalšie príklady. „Čo taká LaToya Jackson, Haylie alebo Frankie Duff? Mnoho slávnejších ľudí ako ona a jej príbuzní vo svojom biznise zlyhalo alebo nezarobilo také peniaze. Sláva vám nezaručí nič!“

K „hlasu ľudu“ sa vyjadrila prostredníctvom stanice CNN hovorkyňa magazínu Forbes. Priznáva, že je mnoho úspešných ľudí, ktorí by si označenie termínom „self-made“ zaslúžili viac než iní. „Začali sme bodovať potenciálnych kandidátov na stupnici od jedna do desať, aby sme zachytili rôzne variácie. Áno, Kylie pochádza z bohatej rodiny, popularitu získala vďaka svojej rodine, ale má svoju vlastnú firmu a bola hodnotená na základe príjmov, ktoré osobne získala, a hodnoty spoločnosti, ktorú založila.“

Klan Kardashianiek
Klan Kardashianiek
Zdroj: Kevin Mazur

Cesta k úspechu

Kylie Jenner sa naozaj na zlý štart nemohla sťažovať. Narodila sa v kalifornskom meste Calabasas. Jej otcom je bývalý víťaz olympijského desaťboja, nositeľ neoficiálneho titulu „najväčší atlét sveta“ a príležitostný herec William Bruce Jenner, ktorého majetok pred niekoľkými rokmi odhadli na sto miliónov dolárov. Operáciu na zmenu sexuálnej identity a premenu na Caitlyn Jennerovú absolvoval až oveľa neskôr. S matkou - televíznou osobnosťou a producentkou Kristen Mary Jennerovou - dostala Kylie do vienka rodinnú spriaznenosť s Kardashianovcami. Už ako desaťročná sa začala zjavovať v populárnej reality šou so slávnou rodinou a jej popularita tak dostala pevný základ.

Rok po skončení nakrúcania začali so setrou Kendall spoločný biznis, ktorý im vyniesol stotisíc dolárov. Jej hviezda rástla, na Twitteri a Instagrame pribúdalo fanúšikov. Ich počet presiahol 160 miliónov! Bol by hriech tento potenciál nevyužiť. Keď v roku 2015 rozbehla svoju spoločnosť Kylie Cosmetics, začala sa jej cesta na vrchol. Už prvých 15-tisíc kozmetických balíčkov, ktoré si dala vyrobiť v externej firme, sa doslova rozchytalo v priebehu niekoľkých minút. Za ďalšie dva roky predala produkty v cene 630 miliónov dolárov a len za minulý rok si pripísala na účet zhruba 350 miliónov dolárov. Vlaňajšia práz­dninová kolekcia jej za jediný deň priniesla 19 miliónov!

Už ju berú vážne

Ako píše Forbes, celé jej malé impérium sa skladá z dvanástich zamestnancov, z ktorých päť pracuje na polovičný úväzok. Výrobu a balenie zabezpečuje externá spoločnosť v Kalifornii, distribúciu a predaj zase online obchodník s pobočkami v USA a Kanade. Matka Kris dohliada na financie, za čo si berie svoj podiel, a PR marketing šliape predovšetkým prostredníctvom sociálnych sietí. Kylie sa netají tým, že práve vďaka nim sa jej biznisu tak dobre darí.

„To je sila sociálnych médií. Musela som mať najprv veľký dosah, aby som mohla čokoľvek rozbehnúť. Teraz mám ľahký prístup k svojim fanúšikom i zákazníkom.“ Tam sa však aktivity mladej podnikateľky nekončia. Založila si osobnú internetovú stránku, reklamu na svoj tovar podporila i hudobným videoklipom. Peniaze jej priniesla mobilná platobná aplikácia, ktorá sa stala malým hitom, ešte počas spolupráce so sestrou Kendall spustili viacero spoločných obchodných projektov, neskôr vydali knižnú sériu, ťažila z obchodných partnerstiev aj z účinkovania v televíznych programoch.

Podľa stanice CNBC je Kylie z hľadiska finančného profitu najúspešnejšia z celej jennerovsko -kardashianovskej rodiny. Na porovnanie, zatiaľ čo majetok Kylie presiahol miliardu, jej staršia nevlastná sestra Kim Kardashianová Westová sa dopracovala len k 350 miliónom dolárov.

Záujem o jej produkty je stále obrovský a zvyčajne sa rýchlo rozpredajú. Aj preto, že všetky jej edície sú limitované, čo niektorí pokladajú za obchodnú stratégiu. Tú však odmietajú aj majitelia externých firiem, ktorí tvrdia, že pracujú 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Všetkých, skrátka, nedokážu uspokojiť.

Napriek všetkým pozitívam vlani v reality šou o jej živote Life of Kylie sa čerstvá miliardárka posťažovala na istú rezervovanosť voči svojej osobe. „Mám pocit, že ma ľudia ako obchodníčku neberú vážne. Pre môj vek a moju reputáciu. Rada by som im dokázala, že sa mýlia.“

Tento rok sa jej to, napriek všetkým neprajníkom, určite podarilo.