Otvorená spoveď princeznej Diany o najintímnejších detailoch jej nepodareného manželstva s následníkom trónu princom Charlesom po dvadsiatich piatich rokoch znova zapĺňa titulné strany novín. Hlavne pre nekalé ťahy, ku ktorým sa uchýlil vtedy 32-ročný televízny reportér Martin Bashir. Podľa Dianinho mladšieho brata grófa Charlesa Spencera ho Bashir opakovane klamal, aby si získal dôveru a dostal sa bližšie k jeho sestre. Tvrdil, že sa otvárala Dianina súkromná korešpondencia, že sledovali jej auto, odpočúvali telefóny. Ale najzásadnejšie pre Spencera boli falzifikáty bankových výpisov, ktoré mu redaktor predložil. Mali dokazovať, že ľudia pracujúci pre kráľovskú rodinu predávajú informácie o nej novinárom. Všetky tieto výmysly a špekulácie smerovali k jedinému cieľu - získať od Diany rozhovor, ktorý neskôr odštartoval kariéru prakticky neznámeho novinára. Gróf dnes žiada dôsledné vyšetrenie celej kauzy a ospravedlnenie aj vo forme darov pre charitatívne organizácie, ktoré boli založené na pamiatku tragicky zosnulej princeznej z Walesu.

"Chcela by som byť kráľovnou ľudských sŕdc," hovorí v rozhovore s redaktorom BBC Martinom Bashirom princezná Diana. "Nikdy nebudem kráľovnou tejto krajiny. Robím veci inak, neriadim sa pravidlami, ale srdcom. Niekto musí ísť tam von, medzi ľudí a ukázať im, že ich má rád." (Zdroj videa: YT)

Špinavá hra

Presvedčiť Dianu, aby o nevydarenom manželstve hovorila verejne, nebol veľký problém. Mala toho veľa na duši. Nakoniec, po prevalení Charlesovho románika s Camillou Parker-Bowlesovou sama rok pred rozvodom vyhľadala šéfredaktora najčítanejších novín Daily Telegraph Maxa Hastingsa v jeho vidieckom sídle a ponúkla mu svoju verziu príbehu. Ten však, vidiac jej odhodlanie a nenávisť k manželovi, s poďakovaním odmietol. V záujme ochrany reputácie kráľovskej rodiny aj preto, že ich konzervatívni čitatelia by nemuseli byť naklonení ostrým obvineniam bývalej učiteľky v materskej škole.

Diana bola médiám zjavne otvorená. Nie však Martinovi Bashirovi, ktorý bol vtedy len nevýrazný redaktor investigatívnej relácie Panorama v BBC. Aby sa k princeznej z Walesu dostal, uchýlil sa k podvodu. Grafika Matta Wiesslera, ktorý s ich stanicou spolupracoval, požiadal, aby vyrobil spomínané falošné bankové potvrdenia. Tie odovzdal princezninmu bratovi a tak vytvoril vzťah, ktorý viedol k jeho predstaveniu Diane. Potom už stačilo len presvedčiť nahnevanú a vystrašenú ženu, aby sa rozhovorila pred kamerami. Stalo sa tak v novembri 1995 v apartmáne princeznej v Kensing­tonskom paláci. Zhruba hodinové šokujúco úprimné interview sledovalo 23 miliónov divákov. Diana v ňom vravela o záletoch manžela, o pekle, ktoré s ním vraj prežívala od prvého dňa, o jeho slabých ľudských kvalitách, ktoré nie sú dobrým základom na to, aby sa stal panovníkom. Priznala aj vlastnú neveru, depresie, bulímiu či sebapoškodzovanie. Podľa Sky News rozhovor v tom čase rezonoval po celom svete a niektoré médiá špekulovali aj o možnom ohrození britskej monarchie.

Obetný baránok

Pochopiteľne, v BBC oslavovali mimoriadne vydarený úlovok a hlas nespokojného grafika, ktorý poukazoval na podvod, zapadol medzi strieľaním zátok zo šampanského. Vlastne nie celkom. Formálne vyšetrovanie pod vedením vtedajšieho šéfa redakcie spravodajstva Tonyho Halla prebehlo. Výsledkom však bolo len jeho vyhlásenie, že Martin Bashir je čestný človek, celé to nedomyslel a hoci falzifikáty boli chybou, nikdy sa nepoužili na zabezpečenie interview. Jediný, kto na kauzu nakoniec doplatil, bol grafik. Zatiaľ čo Bashira podvodom získané interview vynieslo k hviezdam a o rok si dokonca prevzal cenu Novinár roka 1996, Matt Wiessler si musel hľadať inú prácu a skončil ako dizajnér bicyklov v Devone.

Pred pár dňami v dvojdielnom dokumentárnom filme televízie ITV - The Diana Interview: Revenge Of A Princess sa rozhodol očistiť svoje meno tvrdiac, že bol obetným baránkom. „V tom čase mi zavolal Martin a chcel láskavosť,“ spomína Wiessler. „Žiadal ma, aby som vyrobil pár bankových výpisov, ktoré vraj použije len ako kópie.“

Neskôr si uvedomil, že je to všetko príliš podozrivé. Jeho obavy sa ukázali ako opodstatnené po návrate domov, keď našiel vykradnutý byt. Chýbali počítačové disky, na ktorých mal uloženú prácu na falzifikátoch. V dokumente hovorí, že vtedy stratil ilúzie o korporácii, pre ktorú robil. „Trochu naivne som si myslel, že keď pracujem pre BBC, je to pre akési vyššie dobro. Po týchto udalostiach som si uvedomil, že všetci sa tam chránia za každú cenu. Bolo mi jasné, že ja som jediný, kto v tomto príbehu padne. Všetko, čo chcem je, aby sa BBC ospravedlnila.“

Spravodlivosť pre Dianu

Zdá sa, že Mattove slová si vo veľkej mediálnej korporácii príliš k srdcu neberú. Na jednej strane síce prisľúbili, že rozbehnú nezávislé vyšetrovanie udalostí spred 25 rokov, na druhej strane naďalej zahmlievajú. Oháňajú sa vyhlásením samotnej Diany, v ktorom vraj tvrdila, že bankové výpisy nemali súvislosť s tým, či rozhovor poskytne. Písomný dôkaz však nemajú. Rovnako kryjú redaktora, ktorého hviezdna kariéra sa skončila v náboženskom vysielaní BBC. „Martin Bashir je práceneschopný a v súčasnosti sa zotavuje zo štvornásobného srdcového bajpasu. Prejavili sa u neho tiež značné komplikácie po tom, čo mu začiatkom roka diagnostikovali COVID-19,“píše sa v ich stanovisku. Zaujímavé je, že ťažko chorého pacienta prichytili fotografi The Mail On Sunday, ako sa po návšteve obchodu s rýchlym občerstvením a vínotéky vracia do svojho londýnskeho domu za dva milióny libier.

Hladiny sú však už príliš rozbúrené nielen na mediálnom, ale aj na politickom poli. Skôr či neskôr bude musieť dnes 57-ročný Bashir nepríjemným otázkam čeliť. Právni experti totiž konečne hovoria o trestnom čine. Je možné že zodpovednosť bude niesť aj bývalý šéf spravodajstva a neskorší generálny riaditeľ BBC Tony Hall, ktorý podvod bagatelizoval a snažil sa ho zamiesť pod koberec.

V GALÉRII rozhovor desaťročia a okamihy zo života princeznej Diany ►►►