Už ste videli antiperspirant Rolex, kávu Mercedes či jogurt Gucci? Pravdepodobne nie. Tri spomínané značky dennodenne bojujú proti zneužitiu svojho mena. Niekedy to však nestačí a pár podobných falzifikátov sa dostane na trh. S tým sa stretli napríklad producenti šampanského. Svetoznáme šumivé víno je totiž iba jedno. Ak nepochádza z oblasti Champagne vo Francúzsku, nemôže sa pýšiť návzom šampanské.

A pozor, neboli to vždy iba ďalšie moky. Riaditeľ Comité Champagne, teda francúzskeho zväzu producentov a predajcov šampanského, CHARLES GOEMAERE, nám v rozsiahlom rozhovore vysvetlil, že už natrafili na produkty, ktoré naozaj nečakali. Spomenul napríklad kondómy, hračky pre domáce zvieratá, ponožky či topánky. Ich reakcia pri podobných prípadoch? Ísť na súd a dať tovar zničiť, ako ich na to oprávňuje zákon Európskej únie. Rozprával sa s ním VIVIEN COSCULLUELA.

Prednedávnom ste v súvislosti s ochranou označenia Champagne, teda šampanské, dali zničiť 2 352 plechoviek piva Miller High Life, pretože niesli názov The Champagne of Beers, čiže Šampanské spomedzi pív. Riziko zámeny produktov bolo však malé, nebol to prehnaný krok z vašej strany?

Ľudia, ktorí nie sú odborníkmi na právo duševného vlastníctva, majú dosť často problém pochopiť, čo je označenie pôvodu a podmienky, za ktorých je chránené. Ide o zemepisný názov, ktorý nesú výrobky s osobitnou históriou, vlastnosťami a pôvodom. Ich ochrana je nevyhnutná, stanovujú ju európske predpisy a čím je povesť produktu silnejšia, tým je dôležitejšia. V prípade takého známeho označenia, akým je šampanské, je ochrana taká silná, že presahuje problém prípadnej zámeny.

A teda aj skutočnosť, že šampanské a pivo si nemožno pomýliť?

Podľa európskej legislatívy a judikatúry je renomé šampanského také rozšírené, že ak sa jeho názov používa na označenie akýchkoľvek iných výrobkov alebo služieb, aj bez možnosti zámeny, je to nezákonné a trestné. V prípade Miller High Life bolo cieľom zneužiť reputáciu našich produktov, preniesť časť pozitívneho imidžu názvu Champagne na pivo. Týmto konaním prispeli k oslabeniu dobrého mena nášho označenia.

Využili vás na bezplatnú reklamu.

Áno, a naším cieľom je zabezpečiť, aby si ľudia pri vyslovení slova šampanské vybavili len jednu vec: slávne biele šumivé víno, ktoré pochádza z oblasti Champagne vo Francúzsku a ktoré sa pije, keď chcete osláviť udalosť. Ak pripustíme iné použitia, stane sa to, že keď povieme šampanské bez toho, aby sme spresnili, čo máme na mysli, spotrebiteľ nebude vedieť, o akom tovare je reč.

Máte nejaký príklad?

Pravidelne používam prirovnanie s názvom Mont Blanc. Ak mi poviete Mont Blanc, vybaví sa mi hora, no možno ste mali na mysli značku slávnych pier alebo pudingov. Ak pri termíne Mont Blanc nekonkretizujem, na čo narážam, môže si ten druhý predstaviť úplne iné veci ako ja, a to spôsobuje zmätok. Musím teda upresniť, že hovorím o najvyššom vrchu Európy. To je presne to, čomu sa chceme vyhnúť. Chceme zabezpečiť, aby medzi názvom Champagne a našimi vínami existovalo veľmi silné a exkluzívne spojenie. Práve preto, a legislatíva nás na to oprávňuje, nemôžeme akceptovať žiadne parazitné použitie.

Aké sú najprekvapujúcejšie príklady produktov, ktoré nemajú nič spoločné so šampanským, no prisvojili si jeho názov?

Na celom svete máme každý rok približne päťsto nových prípadov zneužitia označenia. Niektoré z nich sa týkajú šumivých vín, iných nápojov, ale sú aj také, ktoré sa vzťahujú na výrobky, ktoré s ním nemajú absolútne nič spoločné. Mali sme tu všetky druhy tovaru, od zubnej pasty v Spojenom kráľovstve cez topánky v Thajsku, kondómy vo Francúzsku až po hračky pre domáce zvieratá v Španielsku.

Celý rozhovor s riaditeľom Comité Champagne CHARLESOM GOEMAEREM si na webovej stránke PLUS 7 DNÍ môžete prečítať už zajtra, teda vo štvrtok 18. mája.