Politikom pravidelne vyčítame, že nosia hodinky za niekoľko tisíc eur. Keď je to v rozpore s tým, čo hlásajú a šíria, je to pochopiteľné, priznáva JEAN-DANIEL PASCHE (67), prezident Švajčiarskej hodinárskej priemyselnej federácie. Ako však hovorí, za cenou sa skrýva veľa ľudskej práce a výnimočnosť výrobkov, na ktoré je celá jeho krajina pyšná. Rozprával sa s ním VIVIEN COSCULLUELA.
Švajčiarsko vlani vyviezlo približne 16 miliónov hodiniek, pričom ich priemerná cena bola okolo 1 500 eur. Mediánová mzda Slovákov je na úrovni 1 350 eur. Prečo sú také drahé?
Musíte sa pozrieť na všetku prácu, ktorá je za tým. Zahŕňa to výskum a vývoj, navrhovanie, spracovanie kvalitných materiálov, rôzne kontroly, aby bola zabezpečená presnosť našich výrobkov, ale aj záruku trvanlivosti. Švajčiarske hodinky majú veľmi dlhú životnosť, čo je jedna z ich hlavných predností. Všetky tieto prvky znamenajú, že do našich produktov sa vkladá veľa ľudskej práce. To vysvetľuje ich cenu.
Často sa objavuje argument, že aj hodinky za 10 eur ukazujú čas. Ako na to reagujete?
Je skvelé, že existujú produkty za rôzne ceny, ktoré spĺňajú všetky očakávania spotrebiteľov. Keď však ide o švajčiarske hodinky, zväčša hovoríme o mechanických strojčekoch. Fungujú bez elektriny, s kolieskami, s pohyblivými časťami. Ich produkcia je oveľa zložitejšia ako výroba hodiniek s batériou a mechanický strojček je teda logicky drahší ako quartzový.
Prečo vlastne?
Pretože extrémnu presnosť musíte zabezpečiť mechanizmom, nie polovodičmi, čipmi a batériami. Je to zásadný rozdiel. Takže vo všeobecnosti je priemerná cena mechanických modelov prirodzene vyššia ako pri quartzových. No ak použijete drahokamy či ušľachtilé kovy, môžete mať aj veľmi drahé hodinky na batériu. Z hľadiska samotného spôsobu fungovania je však mechanizmus vždy drahší ako quartz.
Do našich hodiniek sa vkladá veľa ľudskej práce. To vysvetľuje ich cenu.
Nie sú luxusné hodinky iba akýmsi znakom spoločenského postavenia?
Hodinky už nie sú len úžitkovým predmetom, to je pravda. Dokážeme žiť aj bez nich, čas môžeme sledovať na rôznych predmetoch, najmä na mobilných telefónoch, v autách, v meste, všade. Hodinky sa stali šperkom, ktorý nosíme pre radosť a ktorý istým spôsobom odhaľuje našu osobnosť. S kúpou sú spojené city. Existujú technické a cenové očakávania, ale predovšetkým mnoho emocionálnych kritérií týkajúcich sa tvaru, farby, veľkosti alebo značky. V tomto zmysle môžu byť hodinky znakom spoločenského postavenia, podobne ako šperky, oblečenie alebo autá. Citová, subjektívna stránka výberu môže odhaliť náš vkus, spôsob života a túžby.
Posudzujete niekedy ľudí podľa toho, čo nosia na zápästí?
Mám reflex všetkých ľudí, ktorí pracujú v tomto priemysle. Najskôr sa pozriem, aké hodinky má druhá osoba na ruke. Snažím sa zistiť, či ten model poznám alebo nie. Je to podvedomá reakcia. Ak prídem do hodinárskej firmy, určite budú všetci zvedaví, čo mám na sebe ja. Samozrejme, vyvodzujem si z toho subjektívny úsudok ako každý iný. Oceňujem, keď vidím, že niekto nosí švajčiarske hodinky. O ktorý model ide, to mi je viac-menej jedno. Je to voľba daného človeka, rešpektujem ju.
Luxus priťahuje aj falšovateľov. Ako to ovplyvňuje švajčiarskych hodinárov?
Falzifikáty sú veľmi vážny problém pre našich výrobcov. Falšovatelia využívajú všetky investície, ktoré boli vynaložené na výskum, vývoj, komunikáciu a reklamu, na vlastný zisk. Samozrejme, neplatia dane ani sociálne odvody a často vykorisťujú pracovníkov, ktorých zamestnávajú. Dostávajú veľmi nízky plat alebo dokonca vôbec nič. Ide o trestnú činnosť, proti ktorej treba všetkými možnými prostriedkami bojovať. Nielen kvôli švajčiarskym značkám, ale aj kvôli ochrane sociálneho štátu a ľudí. Treba spomenúť aj ďalší problém. Existujú prísne predpisy o materiáloch, ktoré sa v hodinárstve smú a nesmú používať. Boli zavedené, aby sa zabránilo rôznym alergiám a aby sa chránilo životné prostredie či klíma. Falšovatelia to, samozrejme, úplne ignorujú. Táto kriminalita má mnoho aspektov.
Ako proti nej bojujete?
V prvom rade sa snažíme falošné hodinky odhaliť a zistiť, kde sa predávajú či uskladňujú väčšie množstvá. Pretože môžete ísť na pláž a nájsť človeka, ktorý má v ponuke niekoľko falzifikátov. Zatknete ho, no ďalší deň sa objaví ďalší. Preto je pre nás dôležité prísť na to, kde sú zásoby, výrobné miesta, obchody. Potom sa tovar snažíme zhabať a zlikvidovať. Ročne zničíme na celom svete od jedného do dvoch miliónov falošných švajčiarskych hodiniek či už v Číne, Európe, alebo Amerike.
Snažíme sa falošné hodinky odhaliť a zistiť, kde sa predávajú či uskladňujú väčšie množstvá.
Je spolupráca s policajtmi či colníkmi zásadná?
V tomto smere mávame školenia. Organizujeme kurzy na vzdelávanie orgánov, ktoré sa zaoberajú touto problematikou, napríklad polície, colných správ alebo iných štátnych útvarov. Pomáhame im, aby vedeli rozlíšiť, čo je pravé a čo falošné. Tento druh školení pravidelne usporadúvame v Ázii, Európe a Latinskej Amerike. Často ich robíme v spolupráci s ľuďmi z iných relevantných odvetví, napríklad z oblastí počítačových softvérov, odevov, kozmetiky alebo koženého tovaru. Pre nás je takáto pomoc zo strany úradov veľmi cenná.
Predpokladám, že aj internet je veľkou súčasťou problému, nie?
Iste, internet zohráva pri distribúcii falzifikátov kľúčovú úlohu. Falšovatelia sa snažia osloviť spotrebiteľov prostredníctvom predajných platforiem alebo sociálnych sietí. Snažíme sa teda odhaliť reklamy a odstrániť ich z týchto webov. Ide o spoluprácu, väčšina hráčov reaguje pozitívne, pretože nemajú záujem, aby sa na ich stránkach ponúkali falošné výrobky. Ročne eliminujeme 800-tisíc až milión reklám na nepravé švajčiarske hodinky. S každým odstráneným inzerátom sa logicky znižuje odbyt.
Nie každý klient však dokáže rozlíšiť pravé a falošné.
Aj z tohto dôvodu vykonávame technické analýzy na identifikáciu falzifikátov, aby sme pomohli súdom a rôznym orgánom. Musí byť možné dokázať, že ide o falošné hodinky. Ako ste zdôraznili, existujú prípady, keď je pre spotrebiteľa ťažké rozlíšiť ich. Bohužiaľ, kvalita nepravých výrobkov sa zlepšila. Stále máme také za desať eur, ktoré sa dajú pomerne ľahko rozoznať, ale nájdeme aj také za niekoľko tisíc eur, pri ktorých je to extrémne náročné. Veľa ľudí si kupuje hodinky na internete. Majú často pocit, že uzavreli dobrý obchod, lebo dostali zľavu. Neuvedomujú si, že si práve zadovážili falzifikát.
Čo s tým?
Treba ich informovať, musia vedieť, že ich hodinky sú bezcenné. Aj keď zaplatili niekoľko stovák či tisíc eur, ak ide o falšovaný produkt, nemá absolútne žiadnu hodnotu. Ak o tom vedia, je to ich problém, ale ak to spravili v dobrej viere, boli podvedení. Takže celá naša činnosť spočíva v tom, aby sme im sprostredkovávali potrebné vedomosti. Posolstvo je jasné: Buďte opatrní, pretože ak si kúpite falošné hodinky, môžete prísť o všetko. Ak si ich budete chcieť dať opraviť u predajcu alebo v obchode, ani vám ich nevezmú.
Je rovnica „falzifikáty rovná sa Čína“ prehnaná?
Do istej miery je pravdivá. Prevažná väčšina falzifikátov sa vyrába v Číne. Colné štatistiky to dokazujú rok čo rok. Tento trh však potrebuje aj spotrebiteľov a tí nie sú len miestni. Európsky klient, ktorý si kúpi falošné hodinky a vie o tom, je spolupáchateľom, podieľa sa na tejto kriminalite. Pokiaľ ide o produkciu, dá sa povedať, že väčšina z nej sa uskutočňuje v Číne alebo Hongkongu. No potom sa predávajú napríklad v Taliansku, Španielsku alebo vo Švajčiarsku. Prinášajú ich so sebou turisti, ktorí sa vracajú z dovolenky, alebo ľudia k nim sa dostávajú na internete, na sociálnych sieťach. Aj zákazníci v našich krajinách majú svoj podiel zodpovednosti. Samozrejme, je relatívne obmedzený, pretože najviac z toho profitujú Číňania, napriek tomu je veľmi reálny.
Spomenuli ste, že falšovatelia sa zlepšili. Znamená to, že boj proti nim je nekonečný?
Nie je možné úplne zabrániť falšovaniu, rovnako ako je iluzórne zamedziť krádeže a podvody. Pre nás je dôležité udržať dôveru spotrebiteľov v originálne výrobky. Všetky opatrenia, ktoré som spomenul, majú za cieľ znížiť viditeľnosť nečestných producentov a predajcov, čo najviac im sťažiť ich úlohu. A zároveň klientom povedať: Pozor, ak si kúpite falzifikát, môžete mať seriózne problémy na hraniciach, pretože dochádza k mnohým konfiškáciám. No falšovatelia využívajú každú dieru v systéme na svoje podnikanie. Je to, žiaľ, biznis, ktorý prináša veľké zisky a ktorý bude pravdepodobne ešte dlho fungovať.
Priniesol váš boj aspoň hmatateľné výsledky? Znižuje sa markantne počet falzifikátov?
Všimli sme si, že v niektorých regiónoch sa falšovatelia stávajú nenápadnejšími, že to už nie je také okaté. No opakujem, že naším najvyšším cieľom je udržať dôveru klientov v naše výrobky. A to je cieľ, ktorý sme už dosiahli. Vidíme, že naše produkty sú stále atraktívne a oceňujú ich na celom svete. Riziko falšovania spočíva v zahltení trhu do takej miery, že zákazníci by už o pravé hodinky nemali záujem. Ak si vo Švajčiarsku kúpite značkový výrobok za 10- alebo 15-tisíc eur a všetci vaši susedia majú rovnaký, no zadovážili si ho na ulici za 50 eur, je ľahké pochopiť, že daný tovar rýchlo stratí na symbolickej hodnote.
Nájdeme falzifikáty aj za niekoľko tisíc eur. Pri nich je extrémne náročné rozpoznať, že nie sú pravé.
Keď už hovoríme o imidži značiek a o luxuse, občania často vyčítajú politikom, že ich hodinky stoja niekoľko tisíc eur. Súvisí to s tým, že sú považované za niečo nadbytočné?
Nie je to jediná vec, za ktorú sú politici kritizovaní. Existujú rôzne výčitky. To, že išli do drahej reštaurácie, že si dopriali prémiovú dovolenku. Je však pravda, že luxusné hodinky nie sú nevyhnutné v každodennom živote. Ale prepych existoval vždy. Tak dlho, ako je ľudstvo na zemi, existuje luxus. Mali sme náhrdelníky, náramky, ozdobné predmety z rôznych materiálov, všetky boli vo svojej dobe veľmi vzácne. Myslím si, že je to súčasť ľudskej nátury a emócií. Hodinky si nekupujete preto, že sú drahé, ale preto, že sa vám páčia. Môže však existovať určitá cena podobne ako pri autách, oblečení alebo víne, ktorá môže byť citlivá. V týchto prípadoch je pravda, že môže dôjsť ku kritike niektorých politikov, najmä pokiaľ je to v rozpore s tým, čo hlásajú a šíria. No aj politici majú právo dopriať si a cena je v konečnom dôsledku odôvodnená prácou, ktorá za produktom stojí.
Súdiac podľa niektorých správ v televízii a novinách sa neustále zvyšuje počet krádeží. Je to skutočnosť alebo preháňanie zo strany médií?
Oboje. Sú prípady, ale závisí to od regiónu, mesta, krajiny. Médiá - a to je ich úloha - sa týchto príbehov chytajú. Nebudú hovoriť o všetkých ľuďoch, ktorí môžu nosiť hodinky normálne na ulici a ktorých je niekoľko miliárd. No je pravda, že na niektorých miestach si musíte dávať pozor, žiaľ, ako s každým cenným predmetom. V niektorých metropolách sa tieto veci stávajú pravidelnejšie ako v iných.
V dnešných časoch cválajúcej inflácie sa mnohí ľudia snažia svoje peniaze zhodnocovať. Povedali by ste, že hodinky sú dobrá investícia?
V prvom rade ide o radosť, ktorú máte zo svojich hodiniek. No určite tu byť môže aj investičný rozmer. Ako už bolo spomenuté, švajčiarske hodinky stoja určitú sumu peňazí. Je to dôležitý nákup, ktorý treba dôsledne zvážiť. V závislosti od značky a modelu môžu byť dobrou investíciou proti inflácii a kolísaniu mien. Ide o výrobok, ktorý je trvanlivý a neznehodnocuje sa. Môžete si ich ponechať na celý život, môžu mať dokonca niekoľko životov. Vidíme to najmä pri rozmachu trhu s použitými hodinkami. Môžete ich celkom ľahko predať niekomu ďalšiemu. V súčasnosti sa veľa hovorí o trvanlivosti a tu vidíme, že ide o produkt, ktorý nielen dlho vydrží, zachová si aj určitú hodnotu. Tá sa dokonca môže časom zvýšiť v závislosti od modelov a značiek.
Môžeme v niektorých prípadoch hovoriť o špekulácii alebo dokonca o bubline?
Ak si kupujete hodinky pre potešenie, nebudete mať žiadny problém. Na druhej strane, ak si ich zadovážite len na špekuláciu, podstupujete riziko. Hodinky sú menej volatilné ako meny, ale musíte si uvedomiť, že existujú značky, ktoré si hodnotu nemusia v priebehu času udržiavať. Takže nebezpečenstvo existuje ako pri každej špekulácii, či už ide o nehnuteľnosti, drahé kovy, meny, akcie, dlhopisy a tak ďalej, hoci je menšie.
V prvom koronovom roku sa vývoz švajčiarskych hodiniek znížil o pätinu. Predvlani vyskočil takmer o tretinu, pričom dosiahol rekordné hodnoty, v minulom roku opäť vzrástol. Je luxus proti krízam odolnejší ako ostatné druhy tovaru?
Aj luxus krízami trpí. Ako ste povedali, v roku 2020 došlo k prudkému poklesu. Treba však vysvetliť súvislosti. Hodinárske výrobky, najmä v najvyššej triede, sa predávajú aj na internete, ale predovšetkým v obchodoch. Ľudia si chcú produkt pozrieť, vyskúšať si ho, chcú prežiť zážitok z nákupu. Dlhý čas však boli predajne po celom svete zatvorené pre pandémiu. To malo veľký vplyv na odbyt, čo je hlavný dôvod poklesu vývozu v roku 2020. Keď bolo o rok neskôr opäť možné obchodovať, došlo k nárastu a bolo to veľmi pozitívne obdobie. To sa potvrdilo aj v roku 2022, keď boli zaznamenané rekordné dáta.
Rekordné dáta z akého hľadiska?
Z hľadiska obratu. Ide o najlepší rok v histórii exportu švajčiarskych hodiniek. Môžeme teda povedať, že naše výrobky sú napriek všetkému odolné. Pretože, samozrejme, môžu nastať poklesy z dôvodov, ktoré som spomenul, ale keď sa biznis rozbieha, náš segment hneď vyskočí. Švajčiarske hodinky majú túto prednosť. A je pravda, že luxusný tovar sa aspoň v posledných rokoch drží lepšie ako ostatné druhy.
Predstavujú inteligentné hodinky nebezpečenstvo pre tradičný priemysel?
Nie. Sú tu už nejaký čas, od roku 2015 získali určitý podiel na trhu. Inteligentné hodinky však vo všeobecnosti nepredstavujú skutočnú konkurenciu pre tradičný priemysel. No treba priznať, že v cenovo dostupnej triede ho môžu do istej miery negatívne ovplyvniť. Tam môže existovať priama konkurencia. Ale nie pri najdrahších kategóriách. Okrem toho je možné vlastniť viacero hodiniek, mať inteligentný model napríklad na fyzickú aktivitu a večer alebo na dovolenke nosiť krásne švajčiarske kusy na iné aktivity. Dopĺňajú sa. Inteligentné hodinky dokonca môžu niektorých ľudí opätovne priviesť k návyku nosiť niečo na zápästí, čo je dobrá správa aj pre nás.
Luxusný tovar sa v posledných rokoch drží lepšie ako ostatné druhy.
Takže sa to naozaj líši od quartzovej krízy zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, keď mnohí konvenční výrobcovia skrachovali.
Áno, pretože quartz vtedy priamo konkuroval mechanickým hodinkám. V tom čase niektorí ľudia tvrdili, že tradičné modely zaniknú. No nakoniec sme videli, že to tak nie je, že po čase opäť ožili a začali rásť. Odvtedy koexistujú. Je celkom možné, že budú mechanické hodinkami s tými inteligentnými spolunažívať. Nie je to ten istý výrobok, nie sú to tie isté očakávania. Smart produkty navyše majú pomerne krátku životnosť, trochu ako mobilné telefóny. Rýchlo zastarávajú. Musíte si potom kúpiť nový model. Musíte ich aj dobíjať. Tradičné hodinky majú dlhšiu životnosť ako dva roky, oveľa dlhšiu.
Keď sa človek prechádza po Paríži či Londýne, v luxusných obchodoch vidí veľa turistov z rôznych ázijských krajín. Z vašich štatistík vyplýva, že tieto štáty sa na švajčiarskom exporte podieľajú 49 percentami. Aké sú za tým dôvody?
Sú to obrovské trhy. Je tam veľa zákazníkov, ktorí by mohli mať záujem o naše výrobky. Potenciál je priam obrovský. V týchto krajinách ľudia navyše lipnú na značkových produktoch, na kvalitnom tovare. Majú radi príbehy, ktoré naše hodinky rozprávajú. Páčia sa im aj hodnoty, ktoré nesú, remeselná zručnosť, precíznosť, kvalitné spracovanie, trvanlivosť.
Mám dojem, že vývozné trhy kopírujú svetovú mapu hospodárskeho rozvoja. Ázia dobieha Európu a Severnú Ameriku, zatiaľ čo Afrika tvorí len jedno percento. Je to tak?
Kopíruje to vývoj a hospodársku silu. Prvým trhom pre švajčiarske hodinárske výrobky sú v súčasnosti Spojené štáty, ktoré sú vedúcou svetovou ekonomickou veľmocou. Potom je tu Čína, Hongkong, Japonsko a Singapur. Takže to skutočne súvisí s hospodárskym rozvojom, ale do istej miery aj s mierou zahraničného cestovného ruchu daných krajín. Pretože hodinky sú produkt, ktorý si kupujete s určitým rozmyslom, potrebujete čas, musíte porovnávať. Keď sú ľudia na dovolenke, cestujú, čakajú na lietadlo, tak majú čas pozrieť si hodinky, vyskúšať si ich, oceniť ich, a keď sú aj pozitívne naladení, pomáha im to pri kúpe.
Podľa vašich štatistík sa východoeurópske krajiny vrátane Slovenska vlani ocitli vo voľnom páde – viac ako 68 percent. Aké sú príčiny tohto poklesu?
Do týchto krajín bolo zahrnuté aj Rusko a z pochopiteľných dôvodov sa tam už takmer nič nevyváža. Vo východoeurópskych krajinách mimo Ruska žiadny 68-percentný pokles nie je. Ostatné štáty sa držia dobre. Dnes je východným trhom číslo jeden Česká republika a potom Poľsko.
Poďme na záver ku krajine, ktorá predstavuje najväčšiu konkurenciu ako výrobca hodiniek. Ktorá je to?
Najväčším vývozcom na svete je Čína. Z hľadiska množstva, nie hodnoty. Z tohto pohľadu je to Švajčiarsko. Peking je konkurentom, pretože vyrába najmä v nižších cenových kategóriách. Inak je aj Japonsko, ktoré je veľkým producentom, najmä trochu drahších hodiniek, dokonca aj špičkového tovaru. Môže byť prekvapivé, že Japonsko veľa neexportuje. Svoje hodinky totiž vyrábajú v iných krajinách, najmä v Číne. U nás je to iné, všetok tovar schádza z tuzemských liniek. Napriek tomu je to však veľký hráč. Ich značky sú veľmi známe. Potom sú tu aj krajiny Európskej únie, Francúzsko, Taliansko a Nemecko. To sú tie hlavné. Môžeme spomenúť aj Indiu, no ako vidíte, nie je veľa výrobcov, je to dosť obmedzené.