V Bruseli sa hovorí o chuti Charlesa Michela (47) cestovať. Po skončení kovidových obmedzení sa z predsedu Európskej rady stal skutočný svetobežník. Obišiel takmer celú planétu: New York, Peking, Phnom Penh, Johannesburg, Dauhu, Tokio a, samozrejme, európske metropoly, píše francúzsky denník Le Monde, ktorý zistil nielen podstatné zvýšenie Michelových výdavkov, ale aj to, že intenzívne využíva sú­kromné lietadlá. Tie sú nákladné, nielen čo sa týka peňazí, ale zanechávajú aj poriadnu uhlíkovú stopu. Viacerým diplomatom a bruselským úradníkom vraj už jeho maniere začínajú liezť na nervy.

O tretinu vyššie náklady

Portál Politico v marci zverejnil navrhovaný rozpočet úradu predsedu Európskej rady. Ten je ešte len v štádiu schvaľovania, ale podľa návrhu by sa na budúci rok oproti terajšiemu zvýšil o 27,5 percenta. V číslach - z dvoch miliónov na 2,6 milióna eur. Väčšinu rozpočtu by zhltli práve cestovné náklady, a to 1,985 milióna eur. Sekretariát Rady to obhajuje Michelovou „intenzívnou medzinárodnou aktivitou“. Najmä v dôsledku vojny na Ukrajine musí vraj „tretím krajinám vysvetľovať naše sankcie voči Moskve a bojovať proti Putinovmu naratívu, že sú zodpovedné za infláciu“. Napriek tomu, deväť krajín vrátane Nemecka, Talianska a Poľska začiatkom marca požiadalo o „objasnenie“ tohto zvýšenia výdavkov. Rakúsko a Slovensko po­dľa Le Monde spomenuli „problémy s imidžom“, ktoré takýto životný štýl môže spôsobiť. Ani jeden z Michelových predchodcov, Herman Van Rompuy (2010 - 2014) a Donald Tusk (2014 - 2019), ročne neprecestoval viac ako 500-tisíc eur.

Podráždení poslanci

Hovorca Michelovej kancelárie pre belgický denník Le Soir uviedol, že Belgičan nebol zapojený do tvorby návrhu rozpočtu. O jeho nadmernom míňaní sa budú baviť europoslanci na májovom zasadnutí. Vysvetlenie sa chystajú žiadať socialisti aj zelení. „Tento rozpočet je na rok 2024, čo je ešte ďaleko. Ako môžete už teraz tvrdiť, že masívne zvýšenie Michelovho cestovného rozpočtu bude spôsobené ruskou agresiou na Ukrajine?“ pýta sa podľa Politica nemenovaný európsky diplomat. „Keď správy Medzivládneho panela pre zmenu klímy potvrdia extrémnu klimatickú núdzu, nie je normálne pokračovať v cestovaní súkromným lietadlom. Nechápem, prečo sa Michel nad týmto nezamyslel,“ cituje Le Soir belgickú europoslankyňu Saskiu Bricmontovú z frakcie Zelení/EFA. Bricmontová žiada, aby mal Michel obmedzený cestovný rozpočet. Jeho úrad vyzvala, aby šiel lepším príkladom.

Radšej mal ísť vlakom

Predseda Rady od začiatku svojho funkčného obdobia v roku 2019 do decembra 2022 cestoval súkromným lietadlom na 72 z celkových 112 zahraničných ciest. Takto sa presúval aj na klimatický samit COP27 v egyptskom Šarm aš-Šajchu vlani v novembri a samit COP26 v Glasgowe v roku 2021. Súkromné lietadlá podľa zistení Le Monde využíval Michel aj na krátke trasy do Paríža, Berlína a Viedne. Nielenže tam lietajú komerčné linky, ale mohol využiť aj ekologickejší spôsob dopravy - ísť vlakom.

Podľa dokumentu zverejneného na webe Európskej rady odletel Michel vo februári z Bruselu do Paríža na diskusiu o terorizme na severe Afriky. Let stál 4 379 eur. Na trase pritom často premáva rýchlovlak. Cesta ním trvá hodinu 22 minút. Podľa The Guardian predseda Európskej rady aj na presuny do druhého sídla europarlamentu v Štrasburgu bežne využíval súkromné lietadlá, ktoré v prepočte na cestujúceho 14-krát viac znečisťujú životné prostredie ako komerčné lety. Spiatočná letenka pritom stojí od 1 283 do 9 049 eur. Celkové výdavky však mohli byť výrazne vyššie, pretože verejný register nezverejňuje náklady na prepravu Michelových úradníkov. Le Monde píše s odvolaním sa na kópie cestovných účtov, že po zohľadnení Michelovho sprievodu stála jeho cesta do Paríža na debatu o severoafrickom terorizme 35 750 eur a jedna cesta do Štrasburgu vyšla na 35-tisíc eur.

Vlani v novembri letel Belgičan súkromným lietadlom do Pekingu na stretnutie s čínskym vodcom Si Ťin-pchingom. Verejne deklarované boli len Michelove cestovné náklady vo výške 32 895 eur. Lenže necestoval sám, ale aj so zamestnancami, celkovo cesta údajne stála až 460-tisíc eur. Vysokopostavení diplomati vtedy navyše dvíhali obočie nad tým, prečo do Číny necestovala aj šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová, ktorá dohliada na obchodné dohody.

Žiada si to situácia

Ako sme už naznačili, Michel sa bráni, že mal vyššie cestovné náklady ako jeho predchodcovia, lebo musel reprezentovať Úniu na svetovej scéne počas pandémie kovidu a vojny na Ukrajine. V sérii rozhovorov pre belgické médiá vysvetľoval, že bol pod tlakom, aby zohrával významnejšiu medzinárodnú úlohu.

„Stojí to viac ako predtým, pretože si to situácia vyžaduje, ale nie sú to extravagantné výdavky. Jednoducho je nevyhnutné rešpektovať medzinárodnú činnosť v záujme Európy,“ obhajuje sa. Keďže si doba vyžaduje viac misií, logicky hore idú aj výdavky na ne. „Ale čo chceme? Nechať prázdnu stoličku? Nechať šíriť ruské klamstvá, že európske sankcie spôsobujú hlad v Afrike?“

Pre belgickú televíziu RTL povedal, že stretnutie v Číne bolo „úplne nevyhnutné“ a umožnilo obnoviť dialóg o ľudských právach s Pekingom. Zdroj blízky Michelovi pre Le Monde vysvetlil, že nebolo možné rezervovať miesto v komerčnom lete, pretože po­dľa čínskych kovidových pravidiel by nasledovala dvojtýždňová karanténa.

Podľa špecialistu na EÚ Stevena Van Heckeho je normálne, že Michel cestuje, pretože je jeho povinnosťou navštíviť členské štáty Únie a z hľadiska prípravy na samity ani neexistuje iná alternatíva. „Ale treba ísť do Ríma alebo Madridu súkromným lietadlom, keď tam lieta množstvo obyčajných liniek? Ani ja nie som presvedčený o jeho cestách mimo EÚ, pretože Josep Borrell a Ursula von der Leyenová môžu tiež prevziať túto reprezentatívnu úlohu,“ zhodnotil politológ pre časopis Le Vif.

Michelovi sa končí funkčné obdobie budúci rok a nemôže sa znovu uchádzať o post predsedu Rady. Je verejným tajomstvom, že bývalý belgický premiér si už hľadá ďalšiu prácu na medzinárodnej úrovni. S tým môže súvisieť fakt, prečo sa viac profiluje na medzinárodnej scéne ako jeho predchodcovia - pokúšal sa byť mediátorom vo vojne medzi Arménskom a Azerbajdžanom, snažil sa skončiť politickú krízu v Gruzínsku. Po stretnutí so Si Ťin-pchingom šéf Európskej rady povedal, že naliehal na čínskeho vodcu, aby využil svoj vplyv na Putina ohľadne vojny na Ukrajine. Cestami, ktoré ospravedlňuje geopolitickou transformáciou sveta spôsobenou koronakrízou a vojnou na Ukrajine, by si podľa viacerých analytikov mohol pripravovať pôdu napríklad na post šéfa zahraničnej politiky EÚ. „Tí, ktorí šíria tieto anonymné fámy, mi neželajú nič dobré,“ odmietol to Michel.

Viac FOTO Charlesa Michela z jeho ciest v GALÉRII