Domácich naučili jesť kvalitnú indickú gastronómiu
Indický majiteľ otvoril reštauráciu Mogal E Azam v roku 1977. Hneď od začiatku sa stala obľúbeným podnikom v miestnej komunite a čoraz častejšie sa k nim chodievali najesť aj rodení Angličania. Pre hostí varievali klasickú indickú kuchyňu a naučili ich, ako vyzerá kvalitná gastronómia z ich rodnej krajiny. Dobré meno reštaurácie sa veľmi rýchlo rozšírilo aj medzi celebritami, ktoré si tam časom začali podávať kľučku. Na stene slávy sa objavili fotografie s prominentmi ako Blondie či David Hasselhoff.
FOTO reštaurácie Mogal E Azam nájdete v GALÉRII
Z majiteľov sa stali miestne celebrity, ale ani to im v týchto ťažkých časoch nepomohlo. Obyvatelia Nottinghamu sa nedávno dozvedeli smutnú správu, že sa ich podnik zatvára. Reštaurácia prejde do rúk nového majiteľa, ale momentálne ešte nie je známe, či bude pokračovať v tradícii indickej kuchyne, alebo bude variť úplne inú gastronómiu. Bývalí zákazníci majú obavu aj o stenu slávy s fotografiami a podpismi celebrít. Časom sa z nej stala vyhľadávaná atrakcia pre turistov, preto by ju radi uchovali i v budúcnosti.
Reštaurácie sa trápia vplyvom krízy
Mogal E Azam nie je jediným podnikom, ktorý doplatil na aktuálnu krízu. Ľudia majú menej financií a snažia sa šetriť práve pri takýchto veciach, ktoré majú len pre pôžitok. Reštauráciám komplikujú situáciu aj zvyšujúce sa ceny potravín a energií, ktoré sa následne premietnu do výslednej sumy za jednotlivé jedlá. Kvôli tomu sa začína množiť počet zatvorených podnikov, ktoré majú problém zvládnuť túto náročnú dobu. Pocítili sme to už aj na Slovensku, kde viacero reštaurácií hlási pokles tržieb, čo taktiež ich majiteľov doviedlo k ukončeniu biznisu.
Čína hlási vzostup popularity street foodu
Zaujímavé správy však prichádzajú z Číny. Podľa domácich predstaviteľov zaznamenali zvýšené tržby v sektore street foodu. Tento štýl stravovania vzrástol na obľube medzi domácimi obyvateľmi, ale aj medzi turistami. Zatiaľ čo v minulosti tunajšia vláda odporúčala, aby sa takýmto jedlám vyhýbali a uprednostnili skôr reštaurácie, teraz zmenili rétoriku.
Kvalita pouličného stravovania a najmä grilovaných pochúťok sa výrazne zvýšila. Hygiena je na oveľa lepšej úrovni, tak sa zo street foodu stal nový trend. To sa veľmi rýchlo odrazilo na ekonomickom faktore. Zo zvýšených tržieb prišlo do štátneho rozpočtu viac peňazí z daní a zároveň to prinieslo nové pracovné miesta. Ľudia z gastronomického biznisu sa prispôsobili novým podmienkam. Nezostali tak bez práce a zamestnali sa vo svete street foodu.
Lacné, štýlové a s minimálnymi nákladmi
Popularite tohto stravovania nahralo do karát viacero faktorov. Jedným z hlavných bol nastupujúci trend street foodu, ktorý bolo badať už niekoľko rokov. Postupne sa do tohto biznisu premiestnilo viacero šikovných kuchárov. Tí premenili nudné stravovanie na štýlovú záležitosť. Pouličné jedlo už dávno nie je len otázkou hot dogov a plnených bagiet. Často si v týchto podnikoch pochutíte viac ako v klasickej reštaurácii.
Rozvoj street foodu urýchlila aj pandémia. Zatiaľ čo klasické podniky boli ešte stále zatvorené, v takýchto zariadeniach už mohli dlhší čas predávať jedlo a zárobky im neklesali. Potom prišla finančná kríza a s ňou veľké šetrenie. I keď sa ceny takýchto pochúťok zvýšili, stále sú nižšie ako v reštaurácii, kde sa do záverečného účtu premietnu iné faktory ako plat zamestnancov, drahší prenájom priestorov a väčšie investície do zariadenia. Ľudia preto volia radšej takúto formu stravovania, pretože im je dobrý každý usporený cent. Navyše ak si niekto chce otvoriť vlastný podnik, tak počiatočné i prevádzkové náklady sú v takomto prípade podstatne nižšie.
Inšpirovali aj známych šéfkuchárov
Street food nakoniec zlákal i veľa slávnych šéfkuchárov. Všetko to odštartoval stánok s pečenými kurčatami v Singapure, ktorý v roku 2016 získal Michelinskú hviezdu. Veľké hviezdy od sporákov pochopili, že zabodovať sa dá aj v takomto prostredí. Pouličné stravovanie im navyše ponúklo viac priestoru na kreativitu a lákavý pocit voľnosti bol pre nich už prisilným magnetom.
Tento trend sme mohli badať aj na Slovensku. Tomáš Tejbus, bývalý šéfkuchár z luxusného hotela vo Vysokých Tatrách, ako jeden z prvých sprevádzkoval food truck s jedlami s modernou slovenskou gastronómiou. Neskôr si otvoril koncept založený na predávaní pirohov s rôznymi zaujímavými plnkami a prílohami. Michal Konrád zase šéfoval reštaurácii, ktorá dlhodobo vyhrávala titul najlepšieho gastronomického podniku u nás. I v street foode zostal verný ázijskej kuchyni, keď začal pripravovať plnené buchtičky bao.