Milovníci hudby sa vracajú k tradičným formátom. Predaj magnetofónových pások je najvyšší za posledných dvadsať rokov. Ak teraz vytiahnete volkmen a prehráte si v slúchadlách svoju niekdajšiu obľúbenú kazetu, nebudete retro, ale cool.

Arctic Monkeys aj Harry Styles

Pamätáte, ako ste netrpezlivo čakali, kým zahrajú vašu obľúbenú pieseň, aby ste si ju mohli nahrať na kazetu? Alebo ako ste zamotanú pásku museli prevíjať pomocou ceruzky? Ak áno, možno vás to prek­vapí, ale kazety sú opäť v móde. Audiokazety dominovali hudobnej kultúre v 80. a 90. rokoch minulého storočia, dokým ich nevytlačili cédečká. Prešla takmer polovica storočia a tento hudobný nosič sa vracia. Predaj kaziet je totiž najvyšší za posledných dvadsať rokov. Z údajov British Phonographic Industry (BPI) totiž vyplýva, že predaj pások vyskočil v Spojenom kráľovstve z 3 283 v roku 2012 na vyše 195-tisíc kusov v roku 2022, čo predstavuje ročný nárast o 5,2 percenta. Nový vrchol predajnosti dosahujú vďaka skupine Arctic Monkeys či spevákovi Harrymu Stylesovi, keď aj súčasné ikony popkultúry využívajú ako hudobný nosič práve kazety.

Podľa čísel predajnosti medzi nostalgickými fanúšikmi stále vedú vinylové platne, ale ďalší retro nosič sa o slovo hlási čoraz vehementnejšie. Vlani sa stal najpredávanejším kazetovým albumom The Car od Artic Monkeys, na druhom mieste je Harry Styles s albumom Harry’s House a na treťom mieste Florence + the Machine s Dance Fever, informuje Independent. Do top desiatky predajnosti kaziet sa dostali aj Muse, Central Cee, Robbie Willimas, Blackpink a Machine Gun Kelly. Medzi dvadsiatimi najpredávanejšími kazetami boli iba novinky.

Anketa
Máte doma ešte magnetofónové pásky?

Generácia Z

Zakladateľ Flashback Records Mark Burgess pre Sky News povedal, že v jeho obchode v severnom Londýne „vystrelil“ predaj kaziet po pandémii. Začali ich zbierať najmä mladšie ročníky. Zákazníčka Marie má radšej vinyl ako kazety, no aj tie majú podľa nej čosi do seba. „Ich formát vás prinúti prejsť album od začiatku do konca tak, ako to umelec zamýšľal, pretože nie je ľahké pretáčať ich dopredu a dozadu, takže áno, sú úžasné,“ zhodnotila.

Vintage formát začala kupovať najmä generácia Z, teda mladí zhruba vo veku od pätnásť do dvadsaťpäť rokov. Ako píše Daily Mail, na sociálnej sieti TikTok má hashtag „kazeta“ vyše 343 miliónov zobrazení. Výkonnú riaditeľku BPI Sophie Jonesovú oživenie tohto formátu teší. „Rovnako ako vinyl, aj kazetu vrelo prijímajú mnohí súčasní umelci ako ďalší spôsob, ako osloviť publikum. A občas im dokonca pomohla dosiahnuť prvé miesto v hitparádach albumov.“ Vlani zohrala napríklad predajnosť kaziet kľúčovú úlohu pri desiatich albumoch číslo jeden v rebríčku Oficial Albums Chart, keď predaj kaziet tvoril vyše desať percent z celkového predaja, hoci to bolo stále výrazne pod úrovňou vinylov.

Ale existujú aj prípady, pri ktorých sa viac fanúšikov rozhodlo pre kazetu ako pre vinyl, išlo napríklad o albumy 23 od Central Cee, Born Pink od Blackpink a Noughty By Nature od Digga D. „Zatiaľ čo streamovanie je zďaleka najobľúbenejším formátom, obnovená popularita kaziet a vinylov zdôrazňuje pokračujúci význam fyzického trhu, ale aj skutočnosť, že fanúšikovia chcú konzumovať hudbu rôznymi spôsobmi,“ cituje Jonesovú portál National World. Podľa hovorcu BPI Paula Williamsa si na trhu s kazetami všimli jednu vec. „Umelci, ktorým sa darí predávať kazety, sú umelci so skutočnými fanúšikovskými základňami,“ uviedol pre Sky New.

Prieskum BPI zistil tiež, že predaj vinylov v Spojenom kráľovstve vlani prvýkrát za 35 rokov prekonal predaj CD. Dosiahol tržby 116,8 milióna libier, pričom cédečká sa predali len za 98,3 milióna libier. V USA vinyl prekonal CD už v roku 2021, a to prvý raz po 30 rokoch. LP platne tento rok oslavujú 75. výročie. „Je to zlomový moment pre celý hudobný priemysel. Po tom, čo prišlo CD a do značnej miery zničilo vinylový biznis, by len málokto z nás veril, že je takáto renesancia možná,“ povedal pre DJMag riaditeľ Entertainment Retailers Association (ERA), Kim Bayley.

Z histórie kaziet

Kazety vyvinula spoločnosť Philips začiatkom 60. rokov – no ich rozkvet nastal o dve desaťročia neskôr, keď popularita prehrávača Sony Walkman pomohla zvýšiť ich predaj. Ako píše Daily Mail, v Spojenom kráľovstve nastal vrchol ich predajnosti v roku 1989, predalo sa ich 83 miliónov. Kazety viedli britský albumový trh v rokoch 1985 až 1992, kým ich nepredbehli cédečká. Do roku 2012 ich ročný predaj klesol pod štyritisíc.