Tip na článok
Rudolf Diesel a originál jeho vynálezu z roku 1897.

Vynálezca, vizionár a hazardný hráč: Rudolf Diesel pred sto rokmi záhadne zmizol

Do dejín vstúpil predovšetkým ako vynálezca vznetového motora, ktorý nesie jeho meno, ale svetu dal aj polozabudnutú utopickú teóriu nazvanú solidarizmus. Rudolf Diesel zmizol zo sveta pred sto rokmi a okolnosti jeho smrti sú zahalené tajomstvom.

Galéria k článku (3 fotografie )
Dieslov originálny motor z roku 1897.
Rudolf Diesel bol precitlivený introvert.
Dieslov motor z roku 1906.

Nemecký vynálezca Rudolf Diesel zmizol pred sto rokmi v mori v noci z 29. na 30. septembra 1913 za záhadných okolností. Hoci vďaka svojmu vynálezu veľmi zbohatol, neskôr o majetok prišiel a ocitol sa v dlhoch. Dodnes sa špekuluje o tom, že jeho odchod z tohto sveta bol samovraždou alebo vraždou.

Som klamár

Rudolf Diesel sa narodil 18. marca 1858 v Paríži, ale väčšinu svojho života strávil v Nemecku. Do francúzskej metropoly odišiel jeho otec za lepším živobytím z bavorského Augsburgu, malý závod na výrobu koženého tovaru však prežíval len s ťažkosťami.

Rodina bola silno nábožensky založená a Rudolf sa musel vysporiadať s tvrdou výchovou. Za svoje prehrešky dostával prísne tresty a keď ho otec prichytil pri klamstve, šiel druhý deň do školy s nápisom "som klamár " na krku. Možno aj preto bol Rudolf známy svojou precitlivenosťou a uzavretou povahou.

V roku 1870 do osudu Rudolfa aj celej rodiny výrazne zasiahla prusko-francúzska vojna. Ako bavorskí občania, ktorých vlasť podporila Prusko, museli Francúzsko opustiť. Kým rodičia odišli do Londýna, dvanásťročný syn zamieril na opačnú stranu, k strýkovi do Augsburgu . Najprv sa síce otcovi sťažoval , že "v Nemecku sa musí človek učiť ", o dva roky neskôr ale už mal jasno v tom, čím sa chce stať - strojným inžinierom.

Nápad mu vnukla pumpička

Diesel začal študovať priemyselnú školu a vďaka prospechu získal štipendium na mníchovskej Technickej univerzite, ktorú absolvoval roku 1880 . Ako jeden z najlepších študentov svojej doby získal miesto u Carla von Lindeho, priekopníka chladiacich zariadení. V tom čase už mal Diesel v hlave myšlienku na motor účinnejší ako vtedy už bežný zážihový.

Nápad mu vnukla ešte v škole ručná vzduchová pumpička, ktorú študenti používali ako jednoduchý pneumatický zapaľovač. Po stlačení sa vzduch vo valci zahrial a Rudolf si predstavil, čo by sa stalo, keby bola vnútri zápalná zmes: "Palivo by sa vznietilo a tlak ohriatych plynov by musel piest vytlačiť."

Patent na svoj ​​motor dostal Diesel v roku 1892, cesta k funkčnému stroju ale bola ešte dlhá. Prototyp z augusta 1893 poháňal uhoľný prach a drť, až v ďalšej fáze sa palivom stal petrolej. V roku 1897 už mal Diesel pripravený motor, ktorý ako palivo mohol používať naftu alebo olej z búrskych orieškov. Tepelnú energiu využíval nový motor na 26 percent, teda dvakrát účinnejšie než najlepší parný stroj tej doby.

Projektovanej účinnosti 73 percent sa ale Diesel (a ani jeho následníci) nedočkal, dnešné motory zužitkujú na pohyb prinajlepšom polovicu tepla vytvoreného spaľovaním.

Na prelome storočia boli vznetové motory príliš veľké a ťažké a ich použitie v automobiloch bolo ešte ďaleko. Vďaka nízkej spotrebe sa ale pomerne rýchlo uplatnili na železnici aj na mori. Už začiatkom storočia sa objavili prvé menšie lode, roku 1911 spustili v Kodani na vodu zaoceánsku loď Selandia s dvoma štvortaktnými dieselovými motormi. Nová pohonná jednotka tiež výrazne prispela ku vzniku skutočne účinných ponoriek.

Dieselov motor z roku 1906. Foto: wikipedia.org

Vizionár i hazardný hráč

Diesel bol síce vďaka svojmu vynálezu dobre zabezpečený, bol ale tiež presvedčený, že svet čakajú veľké sociálne zmeny. V diele Solidarizmus prišiel s teóriou, ako by usporiadanie spoločnosti malo vyzerať. Podľa jeho názoru je zdražovanie dôsledkom špekulácie a kapitálu, čeliť sa mu dá jednomyseľným správaním ostatných ľudí.

Diesel si predstavoval, že pomocou ukladania drobných príspevkov by si mohli obyčajní ľudia zakrátko zaobstarať vlastné továrne či poľnohospodárske podniky. Bez revolúcie by sa tak dosiahol hospodársky a kultúrny rozkvet. Vynálezcova utopická myšlienka ale nenašla dostatok priaznivcov, nepomohla ani Dieselova finančná podpora.

Sám otec vznetového motora sa po niekoľkých rokoch blahobytu ocitol na pokraji bankrotu, o väčšinu peňazí prišiel pre zlé investície do nehnuteľností aj kvôli hráčskej vášni.

V septembri 1913 sa vydal z Antverp na cestu do Anglicka, kam sa ale nikdy nedoplavil. V noci z 29. na 30. septembra 1913 zmizol z paluby lode Dresden a dodnes sa špekuluje, či to bola samovražda, vražda alebo nešťastná náhoda.

Dieselov vynález mohol údajne škodiť vtedajším ropným a uhoľným magnátom, množili sa aj dohady, že Diesel vtedy nezomrel, ale že pod novou identitou ďalej pracoval na vynálezoch.

VIDEO Plus 7 Dní