„Neviem, či je dobré šokovať ľudí... To človeku vždy prinesie iba nával sračiek.“ Tak vravel nie Zarathustra, ale Michel Houellebecq, jeden z najznámejších francúzskych spisovateľov, pred dvomi dekádami v literárnom časopise Lire.

Vlastnú výstrahu sa však rozhodol ignorovať. Vo veľkom štýle. Nakrútil porno. Áno, autor, ktorý po celom svete predáva milióny kníh, sa nechal prehovoriť na film pre dospelých. Na verejnosť sa snímka síce ešte nedostala, upútavka však áno. A spôsobila poriadny rozruch.

Houellebecq sa preto v snahe umelecký výplod zakázať, obrátil na holandský súd. Odtiaľ totiž pochádza kolektív KIRAC, ktorý zlanáril slávneho spisovateľa na erotické dobrodružstvo. Justícia Francúza nateraz sklamala. Film zatiaľ stiahnuť nenariadila.

Spisovateľova advokátka Jacqueline Schaapová však pre PLUS 7 DNÍ exkluzívne potvrdila, že autor sa odvolal. Pojednávanie prebehlo 18. apríla a súd by mal rozhodnutie vydať 16. mája. No nie je to jednoduchý príbeh a vezú sa s ním ďalšie autorove útrapy.

Film proti skľúčenosti

Všetko sa začalo na večeri v Paríži v novembri 2022. Spisovateľova manželka Qianyum Lysis Li vtedy vysvetlila holandskému režisérovi Stefanovi Ruitenbeekovi, že jej muž by chcel „nakrútiť pornografický film, aby bojoval proti svojej skľúčenosti“, uvádza sa v rozsudku.

Prečo bol autor vôbec skľúčený? Odpoveď sme dostali, keď sme si pustili upútavku. Jeho svadobná cesta do Maroka stroskotala. Mohol si za to však sám. Rozhodol sa ju totiž zrušiť. „Bál sa, že ho unesú islamskí extrémisti,“ hovorí rozprávač traileru, samotný Ruitenbeek.

Hlas pokračuje a ako diváci na chvíľu onemieme. Inkriminovanú pasáž si pre istotu pustíme ešte raz. Nie, nie, pochopili sme dobre. „Jeho žena sa celý mesiac venovala hľadaniu prostitútok a všetko nakoniec padlo,“ vraví holandský režisér. Áno, na svadobnej ceste sa mal slávny muž stretávať s profesionálkami poskytujúcimi sexuálne služby.

Tam teda tkvela Houellebecqova skormútenosť, a tak Ruiten­beek vymyslel plán, ako spisovateľa rozveseliť. Zorganizoval stretnutie so svojou spolupracovníčkou Jini van Rooijenovou, ktorá okrem toho stíha vysokoškolské štúdium filozofie aj vystupovanie na známej platforme OnlyFans.

Nešlo o hocijakú schôdzku. Na nej došlo medzi umelcom a mladou ženou k pohlavnému styku, ktorý holandský filmár natočil. Nemyslite si však, že tým to hasne. Bol to iba začiatok autorovej púte pred kamerami.

Problémy so zmluvou

Od Ruitenbeeka dostal ďalšiu ponuku. Aj tú prijal. „Povedal som mu, že v Amsterdame poznám veľa dievčat, ktoré sú zo zvedavosti ochotné mať sex so slávnym spisovateľom, a že mu vybavím hotel, ak budem mať povolenie všetko nakrútiť,“ vysvetľuje režisér.

Spisovateľ a jeho žena tak v decembri odcestovali do hlavného mesta Holandska. V upútavke ho vidieť na posteli s úsmevom na tvári. Je oblečený v námornícky modrom pyžame z hrubej látky a sedí s nohami pod paplónom opretý o čelo lôžka. Vedľa neho čaká mladá žena v letných šatách. Smeje sa. Strih. Obaja ležia a bozkávajú sa. Strih. Koniec upútavky.

Houellebecq s manželkou tam aj podpísali dnes už spornú zmluvu. No problémy sa začali podstatne skôr. „Keď sa v mysli vraciam k svojmu pobytu v Amsterdame, od prvých sekúnd, len čo som vystúpil na vlakovej stanici, ma rozčuľovalo, že člen vášho tímu začal mňa a moju manželku natáčať bez toho, aby nás požiadal o povolenie, dokonca bez toho, aby sa nám čo i len prihovoril,“ vytmavil režisérovi spisovateľ situáciu v otvorenom liste.

Zlý začiatok pobytu, ešte horšie pokračovanie. Autorova podráždenosť každým momentom rástla. Vráťme sa k hotelovej izbe. Houellebecq tvrdí, že Ruitenbeek aj s celým tímom do nej vtrhli s už zapnutou kamerou a znova bez ich vedomia. „Takýto postup patrí skôr do najnižšieho bulváru než do autorskej kinematografie,“ konštatuje Francúz.

Situácia sa naďalej zhoršovala a napätie vyvrcholilo, keď filmára raz v noci spisovateľ požiadal, aby nadobro opustil izbu. Odvtedy sa obaja muži už nevideli.

Láskavý stroskotanec

„Nával sračiek“ z úvodu nášho článku sa aj reálne dostavil, čo sa v kontexte rôznych kampaní proti sexuálnemu obťažovaniu žien dalo očakávať. Zverejnenie upútavky spustilo na sociálnych sieťach lavínu rozčarovaných, pobúrených, no aj výsmešných až sarkastických komentárov.

V médiách sa zase objavili články plné pohŕdania, ktoré spochybňovali morálny kompas autora. A to všetko iba na základe niekoľkominútovej upútavky. Houel­lebecq sa preto obával, že keď vyjde celý film, tvrdo zasiahne jeho povesť a nenapraviteľne odkryje najintímnejšiu časť jeho súkromia. Tak argumentuje aj v spomínanom otvorenom liste.

Emeritný profesor filozofie zo Sorbonny Jean-Michel Besnier si však nemyslí, že by dielo dokázalo naštrbiť obraz láskavého stroskotanca a staromódneho spiatočníka, ktorý spisovateľ sám vytvoril. „Všimol som si, že jedným z argumentov, ktorými odôvodňuje snahu o zákaz filmu, je utrpenie svojej manželky. Je to morálny reflex, ktorý nezodpovedá jeho imidžu a robí ho takmer sympatickým,“ povedal Jean-Michel Besnier pre PLUS 7 DNÍ.

Odložili spustenie videa

Keďže komunikácia viazla a Houellebecqove argumenty o pokazenej reputácii nezabrali, rozhodol sa napadnúť video na amsterdamskom súde. Dopadlo to fiaskom. Justičný orgán zamietol požadované súdne príkazy a dokonca uložil spisovateľovi, aby uhradil trovy konania odhadnuté na 1 393 eur.

„Je nepochopiteľné, že Houel­lebecq sa zúčastnil na natáčaní, ak považoval zmluvu za skutočne problematickú,“ vysvetlil súd v rozsudku. Odmietol aj autorove tvrdenia, že kontrakt podpísal len preto, že trpel depresiou a nadmerne pil. Skonštatoval však, že dohoda „zďaleka nie je vyvážená“ a poskytuje režisérovi rozsiahle práva. No zmluva nebola nezákonná.

Ortieľ bol pre francúzskeho autora „veľkým sklamaním“, priblížila pre PLUS 7 DNÍ jeho advokátka Jacqueline Schaapová. „Zmluva, ktorú podpísal môj klient, je z viacerých dôvodov neplatná,“ doplnila. Na tomto mieste treba spomenúť, že spisovateľ vo februári prehral podobnú bitku aj na francúzskom súde.

Hoci holandská justícia rozhodla v prospech režiséra, video stále nie je k dispozícii, a to napriek tomu, že malo vyjsť už pred mesiacom. „Pôvodné zverejnenie naplánované 11. marca sa odkladá z dôvodu právnych ťahaníc. Upútavka je tiež offline, dúfajme, že dočasne. Viac informácií čoskoro,“ svieti odkaz na webovej stránke spolku KIRAC.

Anarchista a básnik

Spisovateľovo súženie sa tým nekončí. Problémy sa vynárajú aj na ďalšom fronte. Pred pár týž­dňami sa Houellebecq ocitol v novej knihe novinára Françoisa Kruga s názvom Francúzske spiatočníctvo, vyšetrovanie literárnej krajnej pravice. V nej je Houellebecq označovaný za autora s tesnými väzbami na politikov a intelektuálov z tejto extrémistickej časti politického spektra.

Krug okrem iného píše, že „mal od svojich začiatkov a počas svojej kariéry blízko krajnej pravice, nielen z provokácie, intelektuálnej zvedavosti, estetickej fascinácie, ale niekedy aj z ideologických sympatií.“

Profesor Jean-Michel Besnier však prináša hlbšiu analýzu, ktorá odkrýva komplexnejšie súvislosti. Houellebecq je podľa neho určite spiatočník, ale chce byť skôr vnímaný ako neklasifikovateľný anarchista, teda ani pravicový, ani ľavicový, a ako bezpodmienečný obhajca poézie, ktorý odmieta akékoľvek prispôsobenie.

„Michela Houellebecqa mám rád napriek infantilnosti a pozér­stvu, ktorými sa prezentuje na verejnosti. Mám ho rád, pretože má výnimočný cit pre našu dobu a dokáže vnímať príznaky technicko-vedeckého poňatia sveta, ktoré podkopáva všetky humanistické presvedčenia,“ uzatvára Jean-Michel Besnier.

Kto koho ovplyvňuje
Houellebecq má veľa spoločného so svojimi postavami. Sú neprispôsobivé, nevedia nájsť svoje miesto v spoločnosti, vo vzťahoch. Samozrejme, spisovateľ si vyberá, akí budú aktéri jeho kníh. No neexistuje aj opačný vplyv? Emeritný profesor filozofie Jean-Michel Besnier si myslí, že áno. „Je zrejmé, že Houellebecq je väzňom postáv, ktoré vo svojich knihách vykreslil. Až tak, že ich aj tvrdohlavo stelesňuje. Zostáva väzňom ideálov autenticity najbanálnejšieho humanizmu, takže vyvoláva dojem, že svoje postavy schvaľuje a že sú dokonca jeho avatarmi,“ približuje pre PLUS 7 DNÍ Besnier.