Tie menšie Citroën už v ponuke má, konkrétne dva modely - malý C3 Aircross a väčší C4 Cactus, o ktorom však tvrdí, že je to hatchback. Teraz k nim konečne pribudol nový model, ktorý už nemá skratku SUV iba vo svojom označení, ale svojimi rozmermi tak skutočne pôsobí - C5 Aircross. Konečne preto, lebo napríklad v Ázii sa už pomerne dlho predáva, do Európy si však našiel cestu až teraz. Presnejšie, ešte len nájde, testovali sme ho totiž v Afrike.

Konečne veľké

Citroën C5 Aircross je dlhý 4,5 metra, čo znamená, že v tomto smere zapadne presne medzi menšiu Škodu Karoq a väčší Kodiaq, bližšie má však k prvému z nich. Ďalším bonusom je z nášho pohľadu dizajn, oprostený od akejkoľvek agresivity, s výraznou prednou maskou, na ktorej dominujú horizontálne umiestnené mimoriadne úzke svetlomety.

ŠKODA KAROQ
ŠKODA KAROQ
Zdroj: Archív

Chyba je, že Citroën s takýmto autom prichádza pomerne neskoro, keď je trh už do veľkej miery obsadený konkurenciou. Každá chyba je však na niečo dobrá, neskorý príchod znamená, že Francúzi sa poučili z omylov predchodcov a na svojej novinke dokázali vychytať takmer všetky muchy. Dôležité je, že sa nezamerali len na dizajn, ale aj na praktickosť. To znamená, že vzadu môžete mať tri samostatne posuvné sedadlá, za ktorými máte naozaj veľký kufor s objemom od 580 do 720 litrov - v závislosti od ich polohy. Ovládajú sa aj bezdotykovo pohybom nohy pod zadnou časťou vozidla.

Praktické

Predné sedadlá môžete mať navyše vo vyhotovení Advanced Comfort, čo značí, že sú nielen mimoriadne pohodlné, ale aj vytvorené z odolných materiálov, takže si všetky svoje ergonomické výhody a pôvodný vzhľad zachovajú aj po rokoch používania. V aute je dostatok prakticky využiteľných odkladacích priestorov. Stredová konzola je taká hlboká, že do nej bez problémov schováte 1,5-litrovú fľašu. Pred ňou je navyše priestor na bezdrôtové nabíjanie dostatočný aj pre najväčšie smartfóny. Vyzerá to ako banalita, ale neverili by ste, v koľkých automobilkách ešte dizajnérom nikto nepovedal, že existujú aj väčšie než 4-palcové mobily.

Keď sme už pri nich - samozrejmá je kompatibilita s Android Auto, Apple CarPlay a nechýba ani MirrorLink. Páči sa nám aj klimatizácia monitorujúca znečistenie ovzdušia, ktorá v prípade potreby automaticky zapne filtráciu vzduchu v kabíne. Ak treba, dočasne aj vnútorný okruh.

Hi-tech

Auto si zakladá na hi-tech riešeniach, popri digitálnom kokpite v ňom môže byť 20 rôznych asistenčných systémov, ktoré vám pomôžu udržiavať auto v jazdnom pruhu, zaparkujú za vás, povedia vám, keď ste unavení, zmiernia následky kolízií v meste, prepnú za vás diaľkové a stretávacie svetlá, zjednodušia ťahanie prívesu a vďaka kamerám vidíte kompletné okolie auta.

Interiér: Je minimalisticky poňatý, s minimom hardvérových tlačidiel. Pred vodičom je digitálny kokpit, ktorý si môže prispôsobiť.
Interiér: Je minimalisticky poňatý, s minimom hardvérových tlačidiel. Pred vodičom je digitálny kokpit, ktorý si môže prispôsobiť.
Zdroj: Archív

Z hľadiska jazdy si Citroën pri tomto modeli zakladá najmä na dvoch technických riešeniach. Prvým sú tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi (Progressive Hydraulic Cushions - PHC). Francúzi si na nich mimoriadne zakladajú, jazda s nimi vraj bude taká komfortná, akoby ste sa viezli na lietajúcom koberci. To je však trochu prehnané tvrdenie, až taký zázrak to nie je. Auto je vďaka nim určite pohodlnejšie pri jazde cez menšie nerovnosti, pri väčších výmoľoch a vyšších rýchlostiach to už neplatí. Najmä zadná náprava na nich dosť odskakuje a dovnútra sa prenášajú citeľné rázy. Ale keď vyjdete na komfortnejšiu cestu, auto stíchne, upokojí sa a vy si razom poviete, že na tých progresívnych dorazoch plných patentov predsa len niečo je. 

Druhá špecialita sa volá Grip Control. Cieleným pribrzďovaním oboch predných kolies samostatne čiastočne supluje pohon 4x4 a optimalizuje trakciu na rôznych povrchoch. Ku klasickej štvorkolke má ďaleko, ale v problémových situáciách pomôže, najmä pri rozbiehaní na snehu, v blate alebo piesku, určite to nie je len nejaká elektronická placebo vychytávka.

Motory

Na novom C5 Aircrosse sme mali možnosť absolvovať prvé stovky kilometrov v Maroku v pomerne špecifických podmienkach v meste, v jeho bezprostrednom okolí a v púšti. K dispozícii sme mali dve motorizácie s číselným označením 180 značiacim, že ich výkon sa pohybuje okolo 180 koní. Spoločnú mali aj ďalšiu vec - osemstupňový automat. Jeden z nich však bol PureTech, teda benzín, druhý BlueHDI, čiže diesel. V jeho prospech hovorí podstatne vyšší krútiaci moment 400 Nm oproti 250 Nm benzínového motora a, samozrejme, nižšia spotreba.

CITROËN C5 AIRCROSS vs. ŠKODA KAROQ
CITROËN C5 AIRCROSS vs. ŠKODA KAROQ
Zdroj: Martin Domček, Hyundai, Škoda

Po prvej jazde o spotrebe ťažko hovoriť, no 180-koňová benzínová verzia bude mať zrejme priemer dosť nad 8 litrov. Antidieslovej hystérii nie je dobré podliehať, testovaný agregát - aj keď sme s ním najazdili menej kilometrov - nám bol sympatickejší. A to nielen spotrebou, ale aj dobrým ťahom už od nízkych otáčok, celkovou dynamikou a dokonca odhlučnením. Sme celkom zvedaví aj na plug-in hybrid, na ten si však musíme počkať až do roku 2020. Zaujímavé je, že ten napriek prítomnosti elektromotora zostane striktnou predokolkou.

C5 Aircross

C5 Aircross je postavený v prvom rade ako bezpečné a pohodlné rodinné SUV. Riadenie je trochu preposilňované, spätnú väzbu príliš nečakajte a v zákrutách pocítite aj vyššie ťažisko. Pri bežnom jazdení je však isté, čitateľné a jednoducho ovládateľné.

Auto príde do predaja začiatkom budúceho roku, na oficiálnu slovenskú cenu si ešte pár dní musíme počkať. Ak sa však pozrieme na ceny jeho modelovo blízkeho príbuzného, ktorým je Peugeot 3008, možno očakávať, že základ sa bude pohybovať okolo 20-tisíc eur.