Tip na článok
Dvojfarebná: Kombinácia modrej karosérie, sivej strechy a medených diskov vyzerá zaujímavo.

AUTOTEST Vyskúšali sme najpredávanejšie SUV na Slovensku

Najpredávanejšie SUV na Slovensku: Suzuki Vitara v špeciálnej edícii Copper

Slovenský bestseller, ktorý predajom v kategórii SUV kraľuje už tri roky, sme naposledy testovali na jeseň 2016, vtedy v kombinácii naftového motora a dvojspojkového automatu. Tentoraz sme sa vrátili k hladkej benzínovej 1,6-ke s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Máme na to tri vážne dôvody.

Minulosť, prítomnosť, budúcnosť

Prvým je, že testované auto sa objavilo v špeciálnej edícii Copper. Druhým, že si takto chceme pripomenúť 30. výročie existencie Vitary. A tretím, pre nás trochu smutným, že sa chceme rozlúčiť práve s týmto motorom. Na náš trh sa totiž pomaly, ale isto chystá face­lift - a ten bude len s turbomotormi.

Poďme postupne. Najprv k okrúhlemu výročiu - prvá Vitara prišla na trh v roku 1988 v Japonsku pod názvom Escudo a mala vyplniť priestor nad mini-SUV Jimny. Predáva sa takmer v 200 krajinách a celosvetový odbyt sa blíži k 3,7 milióna kusov.

Toľko k minulosti, teraz niečo k budúcnosti. Faceliftovaná Vitara, ktorá k nám dorazí ešte tento rok na jeseň, bude mať dva turbomotory Boosterjet s priamym vstrekovaním - s objemom 1,0 litra s filtrom pevných častíc (82 kW/112 k) alebo výkonnejší 1,4 litra (103 kW/140 k). Takže v tomto teste sa s „hladkou“ 1,6-kou s výkonom 120 koní (88 kW) stretávame poslednýkrát.

Rozlúčka

Je to dobrý a jednoduchý motor, ktorý má podľa nás (nielen) jednu výraznú prednosť - z hľadiska spotreby nie je taký citlivý na jazdný štýl šoféra ako nízkoobjemové turbomotory. Vitara s ním dokáže aj v meste jazdiť relatívne úsporne, my sme sa dostali na priemer okolo 6,5 litra, čo sa dá určite znížiť. Dokonca na diaľnici pri rýchlosti 120 km/h má auto s päťstupňovým manuálom necelých tritisíc otáčok a spotreba sa pri tejto rýchlosti pohybuje tesne nad siedmimi litrami, čo vôbec nie je zlé.

Pri štvorkolke môžete voliť štyri režimy pohonu - automatický, športový, jazdu po snehu a režim Lock určený do náročnejších podmienok. K tomu máte ako bonus asistenčné systémy na rozjazd do kopca a kontrolovaný zjazd z kopca.

Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Plus 7 dní
Suzuki Vitara: Konkurenti.
Suzuki Vitara: Konkurenti.
Plus 7 dní

Vydarená

Aby sme nezabudli na dizajn - Copper Edition v našom prípade znamená zaujímavú kombináciu farieb - modrá karoséria, sivá strecha a doplnky v medenej farbe - v exteriéri aj interiéri. Medená je palubovka, doplnky na dverách, stredovom tuneli, klimatizačných výduchoch aj na sedadlách.

Zvonka okrem dekoru palubovky túto farbu nájdete na dverách, lemovaní výduchov, stredovom tuneli či dokonca na sedadlách. Zaujmú najmä medené disky. Z hľadiska vzhľadu ide naozaj o vydarenú kombináciu, ktorá pôsobí luxusne.

Suzuki Vitara: Naše hodnotenie.
Suzuki Vitara: Naše hodnotenie.
Plus 7 dní

Neznamená to však, že na Vitare je všetko dokonalé. Jej slabinou je menší kufor, plasty sú takisto lacnejšie a odhlučnenie, najmä pri vyšších rýchlostiach, nie je ideálne, rovnako ako pomerne nepríjemný zvuk sprevádzajúci zatváranie dverí.

VIDEO Plus 7 Dní