Tip na článok
Top: Testovaný kus bol vo výbave Monte Carlo, s tmavými diskami a kompletne presklenou strechou.

Vynovená: Vyskúšali sme prepracovanú Škodu Fabia, ktorá má po novom pod kapotou len litrové trojvalce

V okolí Prahy sme vyskúšali prepracovanú Škodu Fabia, ktorá má po novom pod kapotou len litrové trojvalce

Galéria k článku (10 fotografií )
CITROËN C3 PURETECH 82
Kompaktná: Rozmery auta zostali zachované, zvonku vidno výraznejšie zmeny len na svetlách a maske chladiča.
HYUNDAI I20 1,0 T-GDI

Fabia v novom vydaní je faceliftom, ktorý obvykle prichádza v polovici životného cyklu daného modelu, teda približne po troch rokoch. Zásadnejšie zmeny zväčša nastávajú až s novou generáciou - a v tomto smere Škoda pripravuje v najbližších rokoch menšiu revolúciu.

Všetko bude inak

Štvrtá generácia Fabie príde na trh pravdepodobne v roku 2021. A zrejme už len v podobe malého
hatchbacku, kombi verziu nahradí kompaktný crossover, ktorý ešte nemá meno. Vychádzať bude zo štúdie Vision X
a mladoboleslavská automobilka ho predstaví už v budúcom roku. 

Ten čiastočne nahradí aj populárny model Rapid, ktorý zatiaľ existuje taktiež vo dvoch karosárskych vyhotoveniach. Jeho nástupcom už bude len hatchback, vychádzať by mal z Golfu a priamo mu konkurovať.

Klasika: Základný tvar zadných svetiel zostal verný klasickému dizajnu v tvare písmena C, pribudla LED technológia.
Klasika: Základný tvar zadných svetiel zostal verný klasickému dizajnu v tvare písmena C, pribudla LED technológia.
Martin Domček

Poďme k autu, na ktorom sme mali možnosť pred pár dňami absolvovať prvé desiatky kilometrov. Fabia - po Octavii a Rapide celosvetovo tretí najpredávanejší model značky Škoda - prišla s niekoľkými výraznými, nie však revolučnými zmenami.

Týkajú sa napríklad pohonných agregátov - pod kapotou faceliftu nie je žiaden naftový motor a benzínové sú výlučne litrové trojvalce MPI a TSI. Slabšie MPI sú kombinované s 5-stupňovým manuálom a majú výkon 44 alebo 55 kW, tie však prídu až v priebehu roka.

Výkonnejšie, turbom posilnené a mierne optimalizované agregáty TSI ponúkajú 70 alebo 81 kW a dajú sa kombinovať buď s 5- alebo so 6-stupňovým manuálom. Najvýkonnejší z nich aj s dvojspojkovým 7-stupňovým automatom DSG. Čo je dôležité a možno niektorých motoristov nenadchne - obidva motory TSI sú vybavené aj filtrami pevných častíc.

Dôležité zmeny: Pokiaľ ide o exteriér, výraznejší dizajn má maska chladiča, rovnako predný a zadný nárazník. Zmenil sa tvar predných aj zadných svetiel a mriežky chladiča. Nielen dizajnovou, ale hlavne funkčnou zmenou je príchod LED svetiel, ktoré môžete mať vpredu aj vzadu. Prvýkrát môžete mať na Fabii aj 18-palcové disky z ľahkých zliatin. Tie sme nemali možnosť vyskúšať, no myslíme si, že auto bude s nimi až príliš tvrdé. Viac nás zaujali farebné varianty diskov - 16-ky môžete mať napríklad červené.

Interiér: Väčší displej je v poriadku, rovnako krajší prístrojový panel pred vodičom. Tvrdé plasty a imitácia karbónu nás už tak nenadchli.
Interiér: Väčší displej je v poriadku, rovnako krajší prístrojový panel pred vodičom. Tvrdé plasty a imitácia karbónu nás už tak nenadchli.
Martin Domček

Interiér vizuálne pôsobí luxusnejšie, dojem však trochu kazia tvrdé plasty na prístrojovke aj imitácia karbónu, dizajnového prvku, ktorý by sme pokojne vynechali. Prístroje pred vodičom sú čitateľnejšie, pribudlo automatické zatváranie elektrických okien a konečne možno všetky okná dovrieť aj zvonka dlhým stlačením tlačidla na zamykanie na kľúči. Infotainmentové displeje sa zväčšili z uhlopriečky 5 na 6,5 palca a cestujúci vzadu majú k dispozícii dva USB nabíjacie konektory.

Hatchback má - samozrejme, na svoju triedu - veľmi slušný objem kufra, 330 litrov, kombík ponúka ešte o 200 litrov viac. V kufri navyše môžete mať praktický obojstranný koberec - z jednej strany látkový, z druhej  pogumovaný. Kombík má v kufri ďalšiu praktickú drobnosť - odnímateľné svetlo, ktoré je navyše magnetické. Takže v prípade defektu ho v noci z kufra vyberiete, pripnete na karosériu a koleso relatívne komfortne vymeníte.

Nové technológie

Auto sa vylepšilo aj z technologickej stránky - pribudli niektoré nové bezpečnostné systémy. Takže faceliftovaná Fabia vás po novom môže upozorniť na auto, ktoré sa vyskytuje vo vašom mŕtvom uhle, pri cúvaní z parkovacieho miesta v neprehľadnom mieste vás dokáže varovať pred autami blížiacimi sa zboku a taktiež vie automaticky prepínať medzi diaľkovými a stretávacími svetlami. Ani jeden z týchto systémov jej predchodkyňa nemala. Nie sú však v základnej výbave.

Veľký: Objem 330 litrov je na túto triedu naozaj dobrý.
Veľký: Objem 330 litrov je na túto triedu naozaj dobrý.
Martin Domček

Prvé kilometre sme absolvovali v „cukríkovom“ Monte Carle, dizajnovo momentálne asi najzaujímavejšom variante auta so športovými diskami, s tmavou mriežkou chladiča, doplnkami v karbónovom štýle a pomerne silnou výbavou. Pod kapotou sme mali litrový motor TSI s výkonom 70 kW a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Subjektívne sa nám auto zdalo tichšie a lepšie odhlučnené, prakticky bolo počuť len odvaľujúce sa pneumatiky. Podvozok dokázal veľmi dobre filtrovať nerovnosti, radenie je dobré a presné, pri jazde v kopcoch sa však auto pomerne rýchlo „zadýcha“. Po­dľa nás mu mierne chýba výkon, na rodinné účely a častejšie jazdenie s obsadeným autom by sme predsa len volili najsilnejší, 81 kW variant. Na to, aby sme posúdili spotrebu, sme najazdili pomerne málo kilometrov, navyše v nie celkom štandardných podmienkach. Aj vzhľadom na skúsenosti s týmto motorom v aktuálnej Fabii by sme však dlhodobý priemer odhadovali niekde okolo 5,5 litra, možno ešte o niečo viac.

VIDEO Plus 7 Dní