Toto má byť ekologické? Zastupiteľstvom Bratislavy prešiel návrh, aby sa vytvorili takzvané nízkoemisné zóny, do ktorých by sa nedostali staršie autá. Dopravný podnik však pred pár mesiacmi nakúpil ojazdené autobusy so starými emisnými normami. Také vozidlá už nemôžu jazdiť v niektorých nemeckých mestách.

Hurá do MHD!

Magistrát na čele s primátorom Matúšom Vallom presadzuje už od volieb bohumilú myšlienku, aby ľudia presadli z áut na ekologickejší spôsob prepravy. Preferuje bicykle, peších, ale najmä hromadnú dopravu. Obyvateľov a návštevníkov má motivovať napríklad parkovacia politika či najnovšie aj vytváranie takzvaných nízkoemisných zón. Tie by si v budúcnosti určili mestské časti samy a zakázali by do nich vstup vozidlám s niektorými emisnými normami.

Zatiaľ sa hovorilo najmä o autách, ktoré majú emisné normy nižšie ako Euro III alebo Euro IV. Ide obvykle o vozidlá staršie ako 10 rokov. Takéto zóny už majú niektoré mestá, napríklad nemecký Berlín, ktorý vyžaduje, aby auto, ktoré doň vstupuje, malo zelenú emisnú známku. Tú však napríklad špeciálne dieslové vozidlá s rokom výroby starším ako 2006 nezískajú.

Narýchlo a ojazdené

No a tu prichádza bratislavský dopravný podnik, ktorý naposledy v júli nakúpil ojazdené autobusy. Narýchlo, pretože električková trať do Karlovej Vsi a Dúbravky je rozkopaná, a tak bolo treba zabezpečiť náhradnú dopravu. Dopravný podnik nakúpil 5 autobusov Man A23 s rokmi výroby 2003 až 2004 a šesť Solarisov Urbino 18 s rokom výroby 2005. Ide teda o 14- až 16-ročné vozidlá jazdiace na naftu, ktoré majú staré emisné normy. V takom Berlíne by si už veľa nepojazdili. Ale práve odtiaľ vraj pochádzajú nakúpené Solarisy. Hoci odborníci nespochybňujú, že ide o relatívne kvalitné kusy, ich emisné normy, v porovnaní so snahou mesta o zelenú prepravu, pôsobia zarážajúco.

Najmä keď mnohé nemecké mestá sa snažia takých starých vozidiel zbaviť a nahradiť ich podstatne ekologickejšími. „Bolo to najekonomickejšie a zároveň najrýchlejšie riešenie, akým mohol dopravný podnik zareagovať na požiadavku náhradnej autobusovej dopravy v takom rozsahu, ako si to rekonštrukcia vyžiadala. Bez toho, aby výraznejšie klesol komfort cestujúcich v celej Bratislave,“ ospravedlňuje postup dopravného podniku vedenie hlavného mesta. O oprave karloveskej trate sa pritom vedelo minimálne od augusta 2017, keď bola vyhlásená súťaž na dodávateľa.

Norma nerozhodovala

Dopravný podnik však začal vozidlá očividne riešiť až tesne pred rozbehnutím stavebných prác. „Nevieme povedať, ako sa chcelo vyrovnať s náhradnou dopravou bývalé vedenie mesta. My sme konali v najskoršom možnom čase a iné riešenie, vzhľadom na stav vozového parku električiek, teda malý počet obojsmerných električiek, sme nenašli,“dopĺňa magistrát. Päť autobusov Man kúpili po 11-tisíc eur za kus a Solarisy po 7 500 eur za kus. To, že ide naozaj o výbehové kusy, potvrdzuje cena, za ktorú by dopravný podnik rád obstaral nové autobusy. Tá sa pohybuje na úrovni viac ako 300-tisíc eur za kus.

„Vozidlá Man A23 sú zaradené do skupiny Euro III, keďže táto norma bola platná pre novovyrobené vozidlá v roku 2005. Súčasne sú vybavené filtrom pevných častí Baumot, ktorý vozidlo zaraďuje do vyššej skupiny Euro IV. Vozidlá Solaris Urbino 18 sú zaradené do skupiny Euro III. Samozrejme, emisná norma sa pri výbere vozidiel sledovala, ale je daná rokom výroby vozidla, teda nemohla byť rozhodujúca. Pri vozidlách Man bol filter pevných častí pre Euro IV výhodou, takže pri rozhodovaní zohral dôležitú úlohu,“vysvetľuje hovorkyňa dopravného podniku Adriana Volfová.

Karloveská magistrála: Práve pre odstávku električiek bolo treba ďalšie autobusy. O oprave sa však vedelo od roku 2017.
Karloveská magistrála: Práve pre odstávku električiek bolo treba ďalšie autobusy. O oprave sa však vedelo od roku 2017.
Zdroj: Pavol Bartonek

Nahradia staré Karosy

S týmito autobusmi sa podľa nej ráta počas obdobia výluky, teda na obdobie asi 15 mesiacov. Zároveň dodáva, že plánujú nákup nových 80 autobusov, ktoré majú spĺňať najnovšie normy. „Vozidlá Man nahradia 30-ročné vysokopodlažné vozidlá Karosa s rokom výroby 1991 až 1995, čím sa zvýši komfort využívania služieb MHD, a potom ich vyradia po obnove vozidlového parku,“dodáva Volfová. Podľa dopravného podniku vraj nemajú byť jazdenky na údržbu drahšie ako vozidlá, ktoré už majú.

„Keďže ide o ojazdené vozidlá, dopravný podnik bude v plnej miere využívať možnosti dodávania alternatívnych náhradných dielcov v porovnateľnej kvalite, ako sú značkové dielce, a bude využívať už overenú sieť externých dodávateľov dielcov. Tak pri pravidelnej údržbe zabezpečí efektívne využívanie finančných zdrojov na opravy vozidiel,“ tvrdí Volfová.