Tip na článok
Svojská: Herečka Kristína Tormová prezentuje na sociálnej sieti kozmetiku či obaly na mobilné telefóny, no podozrivo často sa chváli aj dizajnom svojho prerobeného bytu, ktorý by tradičným médiám nikdy neukázala.

Predajné celebrity: Plačková či Rytmus nemajú podľa nových prieskumov na ľudí až taký vplyv

Môžu sa chváliť státisicmi fanúšikov a na Internete zarábať desaťtisíce eur. Teraz firmy zistili, že nie sú takí vplyvní, ako (sme) si mysleli.

Galéria k článku (18 fotografií )
Čo neurobí pre peniaze: Zuzana Plačková je fenomén, na počkanie sa stíska s tenistkami, kúpe sa s poukážkami do istého reťazca a dokonca vie predstierať, že číta knihu na fotografii. 497-tisíc fanúšikov.
Čo neurobí pre peniaze: Zuzana Plačková je fenomén, na počkanie sa stíska s tenistkami, kúpe sa s poukážkami do istého reťazca a dokonca vie predstierať, že číta knihu na fotografii. 497-tisíc fanúšikov.
Čo neurobí pre peniaze: Zuzana Plačková je fenomén, na počkanie sa stíska s tenistkami, kúpe sa s poukážkami do istého reťazca a dokonca vie predstierať, že číta knihu na fotografii. 497-tisíc fanúšikov.

Žeby Plačková zaplakala? Hviezda dnes už zabudnutej reality šou Hotel Paradise sa v celebritnom rybníku zorientovala skôr, než vyprchala jej televízna sláva. Už nejaký ten piatok zarába na tom, že z času na čas na Instagrame ukáže svoje nové tenisky zvučnej značky či osvedčené prípravky na spaľovanie tukov. Samozrejme, nie nezištne. Spoločnosti jej za autentickú reklamu platia tisíce eur.

Rovnako ako mnohým iným slovenským celebritám. Koľko presne za jednu zverejnenú fotografiu s viac či menej skrytým odkazom dostanú, je individuálne - v závislosti od toho, akú pozíciu na Instagrame každý prominent má. Pri štandardných komerčných spoluprácach to však nie je menej ako päťsto eur. „Najčastejšie sa využíva prítomnosť značky na viacerých príspevkoch a stories, aby dané posolstvo rezonovalo a aktivovalo sledovateľov. V tomto prípade sa často suma posúva na hodnotu 5-tisíc eur a viac,“ odhalil nám expert na sociálne siete Jakub Hurný. Zlatým časom na Instagrame však zrejme odzvonilo - vlani si spoločnosti zrátali, že v prípade predajných slovenských celebrít ide možno o vyhodené peniaze.

Prestávajú celebrity fungovať?

Zubami-nechtami si chránili svoje súkromie. Až jedného dňa otočili a začali ho zverejňovať dobrovoľne a mimoriadne masovo samy. Na sociálnych sieťach s ďalšími desaťtisícmi, státisícmi fanúšikov. Tí zrazu cez Instagram takmer v priamom prenose sledovali, v akej luxusnej vile ich idol žije, na akom aute sa vozí alebo na akom exotickom ostrove si práve užíva.Pomedzi správy s výsostne privátnym charakterom sa dostali fotografie s nevtieravým odkazom. Nie zadarmo. Za reklamu platia firmy s vidinou, že získajú státisíce nových klientov. Spočiatku ojedinelý príjem sa pre niektorých prominentov stal zásadným a dnes už poniektorí bez reklamy publikujú na Instagrame máločo. Stalo sa už dokonca to, že Zuzana Plačková na internete vyzývala sponzorov, aby ju oslovili skôr, než stihne odletieť na dlhodobú dovolenku. Nuž, je to influencerka (v preklade : človek s vplyvom na masy iných ľudí).

Možno aj preto sa čosi vo svete nových médií deje. Spoločnosti, ktoré doteraz na Rytmusov a Plačkové vynakladali tisíce eur, sa začínajú riadiť novou stratégiou - prechádzajú „od objemu zásahu na kvalitu publika“. „Jednorazové spolupráce s top menami slovenského Instagramu vám pomôžu krátkodobo zažiariť - zviditeľniť sa, ale ak túto komunikáciu nemáte podporenú prepojenou online kampaňou, na váš produkt si o týždeň nikto nespomenie. Značky sa už poučili a investície do influencerských spoluprác sa realizujú so stratégiou budovať kvalitatívne atribúty značky - dôveryhodnosť,“upozornil nás Jakub Hurný, ktorý sa špecializuje na sociálne siete.

Srdiečka nie sú všetko

Vidieť svoj nový výrobok v rukách mrzutého rapera, ktorý sa ním prezentuje na Instragrame, je lákavé. Desaťtisíce ľudí jeho životný úspech „olajkuje“, no znamená to, že si rovnaký produkt aj kúpi? „Myslite na reálne dáta, nielen na počet srdiečok na poste,“ naznačuje Hurný, že jedna fotka ešte nič neznamená. „Každá spolupráca by mala mať odhadovaný výtlak. Či už je to viditeľnosť, zásah cieľovej skupiny, aktivácia skladovateľov, alebo aktivita priamo súvisiaca s predajom, či už online, alebo offline. Je nutné postup vopred dohodnúť s influencerom. Vyžiadať si dostupné štatistiky - printscreeny a nič nenechať na náhodu.“

Nové trendy však ohrozujú vypočítavé celebrity. Aspoň podľa slov odborníka na sociálne siete. „Krátkodobé spolupráce sa transformujú do dlhodobých, ktorých základom je vynikajúci presah prirodzeného záujmu influencera so vzťahom k propagovanej značke. Nepriamy tlak na autenticitu však dáva priestor vyniknúť menej známym osobnostiam, mikroinfluencerom, ktoré svojou obsahovou štruktúrou dokážu efektívnejšie osloviť menšie publikum, získať si ich pozornosť a predať reálnu skúsenosť s promovaným produktom. Pre značky je to finančne udržateľné, komunikujú s úzko segmentovaným publikom a namiesto okamžite rozpoznateľnej reklamy ponúkajú používateľskú skúsenosť a emóciu.“

Ak sa táto predpoveď naplní, do popredia sa dostanú zdanlivo neznáme osobnosti, ktoré „neohurujú početnosťou sledovateľov, ale pravou kvalitou svojho publika“. „Vo veľkej miere sú to uznávaní odborníci vo svojej oblasti, majú kredibilitu a všeobecné uznanie za svoj príbeh, ktorý zverejňujú aj na Instagrame. To, čo publikujú, reprezentuje ich postoje a presne tie dokážu formovať rozhodovacie procesy ich sledovateľov.“

A tak sa im pekne žilo

Moderátorom, spevákom, hercom nemožno vyčítať, že by na sociálnych sieťach niečo podcenili alebo výrazne pochybili. A keď sa tak aj stalo, nebolo to na škodu. „Ak ste na Instagrame autentický, zaručene urobíte aj chyby. Tie tomu dávajú ,uveriteľnosť‘.Nemusí byť každá fotka urobená pod štúdiovým osvetlením, pod správnym uhlom a s týždňovým plánovaním. Na niektoré účty sa však pozriete a hneď je zjavné, že slúžia len na propagáciu, akoby novodobý teleshopping,“ tvrdí odborník. Ibaže čo je  a nie je reklama, sa nie vždy dá jednoznačne rozlíšiť. „Oficiálne každá reklama na Insta­grame by mala byť označená ako platené partnerstvo. To sa u nás ešte vo veľkej miere nerealizuje. Interne by každá spolupráca mala priniesť svoje ovocie, preto sa kladie dôraz na podprahové vnímanie produktu, označovanie účtov značiek v príspevkoch a nepriame vyzývanie na určitú akciu. Alfou a omegou je obsah, ktorý je kľúčový pre úspešnú spoluprácu.“


Ktoré postavy slovenského šoubiznisu si takýmto spôsobom na Instagrame momentálne „privyrábajú“, nemožno presne zrátať. Ale je ich naozaj veľa. „Dôležité je, aby sa držali svojej témy a písali svoj uveriteľný príbeh,“ odporúča im odborník a znova opakuje, že ich reálny vplyv na fanúšikov nie je jednoznačný. „Celebrity majú veľkú pozornosť, ale ľudia sa s nimi nevedia stotožniť. Preto radšej inklinujú k menším osobnostiam na Insta­grame, ktoré sa zhodujú s ich záujmami, a komunikácia je osobnejšia a uveriteľnejšia.“ Príkladom môže byť Martin Cyprian, fanúšik áut z Dubnice nad Váhom, či Jana _dzejny Šlinská, milovníčka dobrých kníh. Možno ich nepoznajú masy ľudí, no ich priaznivci sa ich radami naozaj riadia. Znamená to, že práve oni by mohli Rytmusa, Jasminu či Daru odstaviť?

Podvádza sa aj na Instagrame?
Podvádza sa aj na Instagrame?
Plus 7 dní


„Určite sa nemusia báť. Celebritný marketing tu bol už dávno pred Instagramom a dlho bude. Jednorazové príspevky s umiestnením produktov na fotke sa však menia na náročnejšie projekty až kampane, ktorých koncept sa dá pekne podporiť aj mimo sociálnej bubliny v online prostredí,“ myslí si Jakub Hurný, ktorý by do koša nehádzal ani tradičné médiá. Pohŕdanie nimi tak, ako to s chuťou už celé mesiace predvádza Patrik Rytmus Vrbovský, asi nie je namieste. „Každé médium má dôležité miesto pri budovaní dlhodobého rastu značky na trhu. Je úsmevné myslieť si, že tradičné médiá už nefungujú...“

Kto zo slovenských prominentov má na Slovensku  najviac fanúšikov a za čo berie peniaze, si pozrite vo fotogalérii.

VIDEO Plus 7 Dní