Východ a západ Slovenska sú si zasa o čosi bližšie, cez víkend slávnostne otvorili diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s povestným tunelom Višňové. „Od prvých prác síce ubehlo vyše dvoch desaťročí, ale dnes tu stojíme v modernom, mimoriadne kvalitnom a hlavne lacnom tuneli, ktorý nielen urýchli cestu z jednej časti republiky do druhej, ale bude mať aj výrazne pozitívny vplyv na slovenskú ekonomiku,“ zdôraznil v príhovore premiér Peter Pellegrini. „Veríme, že sa nám vďaka novému diaľničnému úseku podarí prilákať zahraničných investorov  a vytvoriť tak ďalšie, dobre platené pracovné príležitosti.“

Na slávnostnom otvorení dopravnej komunikácie v útrobách tunela sa zúčastnili politické špičky aj tisícky miestnych obyvateľov  a o dobrú náladu sa starali folkloristi z Višňového. „Od materskej školy počúvam, aké to bude skvelé po dostavaní tunela,“ hovorí pre PLUS 7 DNÍ 25-ročný Pavol z Lietavskej Lúčky. „Už som aj strácal nádej, ale teraz si uvedomujem, že sa oplatilo čakať. Také niečo by nedokázali vybudovať ani Číňania.“Pásku slávnostne prestrihol premiér Pellegrini a okrem neho sa slova ujal odchádzajúci prezident Andrej Kiska. Hlavu štátu teší, že monumentálna stavba dokázala spojiť všetkých politikov bez ohľadu na stranícke tričko. „Chcel by som sa poďakovať všetkým vládam, ktoré tu boli za posledných dvadsať rokov, každá z nich svojou troškou prispela k výstavbe tohto najdlhšieho tunela na Slovensku,“zdôraznil. „Nesmieme zabudnúť ani na ukážkovú robotu, ktorú odviedol investor. Nielenže stihol termíny, ale nakoniec stavbu zrealizoval za menej peňazí, než sa pôvodne počítalo.“

Základný kameň tunela Višňové položili ešte v roku 1998 za prítomnosti vtedajšieho premiéra Vladimíra Mečiara. Pre technické komplikácie, náročný terén a nezhody okolo spôsobu financovania sa potom stavba trochu omeškala. Druhý dych nabrala až v roku 2014, keď sa investor zaviazal dokončiť tunel zhruba za 410 miliónov eur. Nakoniec štátu fakturoval len 385 miliónov. „Nenakupovali sme predražený materiál, nezamestnávali fiktívnych ľudí, tak sme ušetrili,“vysvetlil investor v tlačovom vyhlásení.  „V takejto situácii by nebolo morálne vymáhať od štátu dohodnutú sumu. Veď sú to peniaze daňových poplatníkov, patria všetkým nám.“

Na záver sa všetci prítomní zúčastnili na symbolickom Pochode za svetlom na konci tunela - absolvovali celú dĺžku stavby, teda rovných 7 445 metrov. Mnohých však prekvapilo, že medzi účastníkmi pochodu nebol šéf Smeru Robert Fico. „Pán redaktor, poviem vám to takto. Tunel je dokončený už dávno, mali sme ho otvoriť, ešte kým som bol premiér,“zareagoval politik na našu otázku, prečo sa nezúčastnil na slávnostnom otvorení. „Ale odhovorili ma - vraj nie je ten správny čas, bude to pôsobiť populisticky. A teraz, keď to vyhovuje Pellegrinimu a Kiska potrebuje urobiť kampaň pre svoju novú stranu, tak to zrazu populistické nie je.“