Tip na článok
Viac bonusov ako škodlivín: Lekári sú presvedčení, že pozitívne účinky opaľovacích krémov sú oveľa väčšie ako tie negatívne.

Prevratný objav čínskych vedcov: UV žiarenie zvyšuje výkonnosť mozgu

jf

Čínski vedci vykonali experiment na myšiach, ktorý preukázal súvislosť medzi vystavovaním sa ultrafialovému žiareniu a výkonnosťou mozgu.

Očami dermatológov

Ako vidia samotné opaľovanie dermatológovia? "Slnenie sa na plážach alebo dokonca v soláriách je prejavom slaboduchosti," vyjadrujú sa. Riziká, ktoré prináša opaľovanie sú dobre známe. Ak tieto fakty ignorujete, nevážite si svoje zdravie. Neustály nárast prípadov zhubných nádorov kože medzi obyvateľmi ekonomicky vyspelých krajín je dôkazom, že opaľovanie nie je bezpečné. Na druhej strane, ide tu aj o tvorbu vitamínu D, ktorý je pre telo mimoriadne dôležitý. Vzniká práve vplyvom ultrafialových lúčov na pokožku. D-vitamín zohráva významnú úlohu pri stavbe kostí a je potrebný pre správne fungovanie imunitného systému, činnosť srdca a kostrového svalstva. Množstvo ľudí trpí nedostatkom vitamínu D. S výnimkou pár dní dovolenky, ktorú si počas leta doprajú, sú zatvorení v budovách a slnečným lúčom sa prakticky nevystavujú.

Očami čínskych vedcov

Nečakane pozitívny efekt UV žiarenia na výkonnosť mozgu objavili teraz čínski vedci. Už dlhšiu dobu je známe, že v pokožke vystavenej ultrafialovému žiareniu vzniká kyselina urokanová. Táto látka je súčasťou obranných mechanizmov, ktorými sa organizmus chráni pred negatívnymi následkami UV žiarenia. Kyselina urokanová sa následne dostáva z kože do ďalších orgánov. Nikto však netušil, že preniká až do mozgu.

Tím vedený vedcom Wei Xiongom sa o vplyv ulrafialového žiarenia na kožu či mozog pôvodne nezaujímal. Vedci analyzovali látky, ktoré sa vyskytujú v neurónoch a pritom narazili na kyselinu urokanovú. Zaujímalo ich, kde sa v mozgu berie, pretože pred nimi tam túto kyselinu nikto nenašiel. Môže pochádzať z kože vystavenej UV žiareniu? Aby túto možnosť vyvrátili alebo potvrdili, vedci z Xiongovho tímu sa rozhodli pre experiment. Laboratórnym myšiam oholili srsť a vystavili ich miernym dávkam UV žiarenia. V mozgu myší sa okamžite zvýšili koncentrácie kyseliny urokanovej. Keď sa táto kyselina dostane napríklad z kože do pečene, vzniká tam z nej glutamát. Pokiaľ by sa táto látka vytvárala z kyseliny aj v mozgu, mohlo by sa to premietnuť do jeho výkonnosti, pretože glutamát slúži ako posol vzruchov na synapsiách medzi neurónmi. Xion a jeho spolupracovníci začali skúmať mozog myší vystavených miernym dávkam UV žiarenia a posvietili si na neuróny. Zistili silnejšiu komunikáciu prostredníctvom glutamátu. Takéto nabudenie mozgu malo za následok zvýšenú výkonnosť. Myši vystavené miernym dávkam UV žiarenia boli učenlivejšie a získané informácie v pamäti dlhšie udržali.

Pre výkonnejší mozog nemusíte chytať bronz

Rovnako posilňujúci efekt na myši malo aj podávanie kyseliny urokanovej. To znamená, že je možné oddeliť pozitívny efekt slnenia v podobe posilnenia mozgu od jeho negatívnych následkov v podobe rakoviny kože. Nemusíme sa opekať na slnku alebo v soláriu. Stačí užívať kyselinu urokanovú. Teda za predpokladu, že má na človeka rovnaké účinky ako na myši. Vedci sú však v prognózach veľmi opatrní. Uvedomujú si, že myši sú nočné tvory a na denné priame svetlo dostávajú len výnimočne. A kožu majú chránenú srsťou. Organizmus myši tak môže na vystavenie UV žiarenia reagovať úplne inak ako organizmus človeka, ktorý evolúciou o srsť prišiel. Pol milóna rokov sa vyvíjal pod africkým slnkom a UV žiarenia si užil dosť.

VIDEO Plus 7 Dní