Mimozemšťania sú, Boh nie: Najzaujímavejšie teórie Stephena Hawkinga

Zničujúca agresia, počítače, ktoré ovládnu svet, invázia do vesmíru, fatálne pokusy a nekonečná tma... Tézy svetoznámeho astrofyzika Stephena Hawkinga môžu znieť ako vystrihnuté zo sci-fi, rozhodne však stoja za zamyslenie.

Keď britskému astrofyzikovi Stephenovi Hawkingovi diagnostikovali amyotrofickú laterálnu sklerózu, ktorá ho pripútala na invalidný vozík, dali mu lekári iba niekoľko rokov života. Odvtedy uplynulo polstoročie.

Po celé desaťročia vážne chorý vedec uvažoval o Bohu, vesmíre a ľudstve. So svetom sa dorozumieval len prostredníctvom hlasového počítača. Aj vďaka nemu mohol sprostredkovať svoje teórie. Tu sú najzaujímavejšie z nich.

1. Neexistuje žiadny Stvoriteľ alebo Boh

Podľa Hawkinga nebola na vznik sveta a vesmíru potrebná žiadna Božia ruka. Všetko sa mohlo vytvoriť z ničoho. „Veľký tresk“ je podľa vedca nevyhnutný dôsledok fyzikálnych zákonov.

2. Po smrti nie je život

Ťažko skúšaný vedec na posmrtný život neverí. „Považujem mozog za počítač a keď prestane pracovať, je koniec a zlyhá celý systém. Pre pokazený počítač neexistuje žiadne nebo ani život po smrti. To je len rozprávka pre ľudí, ktorí sa boja tmy.“

3. Vo vesmíre je mimozemský život

Vzhľadom na 100 miliárd galaxií so stovkami miliónov hviezd je z čisto matematického hľadiska vylúčené, aby bola Zem jedinou obývanou planétou v kozme. Väčšina foriem mimozemského života môže zodpovedať mikróbom a drobným živočíchom.

„Keby nás jedného dňa navštívili mimozemšťania, bolo by to podobné ako vylodenie Krištofa Kolumba v Amerike pre domorodcov,“ myslí si Hawking.

Čítajte viac:

Skutočný život Stephena Hawkinga: Striptérky, rozvody a týranie!

4. Ľudia musia kolonizovať vesmír

Rýchly rast populácie, obmedzené zdroje, jadrová apokalypsa – toto všetko sú hrozby, pre ktoré by mali ľudia v nasledujúcich dvesto rokoch začať obsadzovať okolité planéty. „V dlhodobom horizonte spočíva budúcnosť ľudstva vo vesmíre,“ tvrdí astrofyzik.

5. Vládu nad svetom prevezmú stroje

Na rozdiel od ľudského rozumu sa technika neustále zdokonaľuje. Nebezpečenstvo, že stroje raz ovládnu svet, je podľa Hawkinga veľmi reálne. Aby sa zabránilo zotročeniu ľudstva, je potrebné vyvinúť techniky priameho spojenia medzi mozgom a počítačom. Umelá inteligencia by tak bola riadená a nemohla by sa obrátiť proti nám.

6. Božská častica ohrozuje vesmír

Desaťročia sa vedci naháňali za objavením základnej stavebnej častice hmoty, Higgsovým bozónom. Dôkaz o „božskej častici“ by mohol byť najväčším objavom fyziky. Nie však pre Hawkinga. Podľa jeho názoru si pokusmi v tomto smere koledujeme o katastrofu v podobe totálneho kolapsu priestoru a času.

7. Najväčšou chybou ľudstva je...

Pre jaskynných ľudí mala svoje opodstatnenie, lebo pomáhala prežiť silnejšiemu. Dnes by ale mohla byť príčinou skazy ľudstva a prostredníctvom jadrovej vojny viesť ku koncu civilizácie. Agresia je podľa Stephena Hawkinga najväčšou chybou človeka a hrozbou pre celé ľudstvo.

Vianočné tipy na darček