Stredne veľké SUV sú v móde, predávajú sa výborne a platí to aj pre Mercedes GLC, ktorý sme v jeho najnovšej inkarnácii mali možnosť medzi prvými vyskúšať počas jazdnej prezentácie v okolí Frankfurtu.

Bestseller

O popularite tejto kategórie svedčí aj to, že zatiaľ čo v roku 2015 bol GLC na trhu v štyroch modifikáciách, aktuálny ich má o dve desiatky viac. GLC existuje v štrnástich vyhotoveniach a GLC Coupé v desiatich, dokonca aj vo verzii s palivovými článkami. Rovnako široká je ponuka agregátov - auto kúpite už s motorom s výkonom 123 kW (163 koní), no môžete v ňom mať, samozrejme vo vyhotovení AMG, aj agregát s výkonom 375 kW (510 koní). Priznávame, presne tento variant sme pri GLC zvolili na prvé jazdy. Následne sme presadli do modelu s označením GLC 300 d 4matic. Pod ním sa skrýva naftový dvojliter s výkonom 180 kW, respektíve 245 koní.

Evolučné vylepšenia

Kým sa dostaneme k motorom, začnime vzhľadom. Dizajnové zmeny by sa dali jednoducho zhrnúť pomocou osvedčeného klišé, hovoriaceho, že sú skôr evolučné než revolučné. Mierne je zmenený predný aj zadný nárazník, predné svetlá sú užšie a už v základe s technológiou LED, zmenila sa aj grafika zadných svetiel. Popri voliteľnom digitálnom kokpite je v aute klasický stredový infotainmentový displej. Ten môže mať 7 palcov, v testovanom modeli AMG sme mali väčší, 10-palcový a dotykový. Zaujímavé je ovládanie niektorých funkcií gestami, môžete si zvoliť z nastavených tú, ktorá vám najviac vyhovuje.

Nové technológie

Samozrejme, nechýbal nový systém MBUX s hlasovým ovládaním, aktivujete ho tým, že auto jednoducho oslovíte a poviete mu, čo chcete spraviť. Ide to dokonca v češtine, v slovenčine zatiaľ nie.  Ďalšou zmenou je rozšírená realita v navigácii. To značí, že kamera vám premieta reálny obraz cesty pred vami a doň sú dokreslené navigačné šípky. Už sme to skúšali viackrát a stále nám to pripadá viac mätúce než prehľadné. Updatu sa dočkali aj asistenčné bezpečnostné systémy, takže ak je to možné, auto v prípade hroziacej kolízie dokáže aj bez pričinenia vodiča zastaviť, adaptívny tempomat reaguje i na obmedzenia rýchlosti, v súčinnosti s navigáciou upravuje rýchlosť pred zákrutami a auto sa dokáže samo preradiť z pruhu do pruhu. To, že tak chcete urobiť, musíte mu vopred „oznámiť“ aktiváciou príslušnej smerovky.

V teréne: Mercedes GLC sa v ňom nestratí ani bez redukčnej prevodovky.
V teréne: Mercedes GLC sa v ňom nestratí ani bez redukčnej prevodovky.
Zdroj: MARTIN DOMČEK

Poctivý osemvalec

Dosť však už o dizajne a technológiách, pozrime sa pod kapotu testovaného auta. Tam nás totiž čakalo niečo, čo sa už v ére downsizingu nevidí až tak často - poctivý 4-litrový 8-valec s výkonom vyše 500 koní. AMG znamená nielen silný motor, športovo naladený 9-stupňový automat, veľké kolesá, štyri koncovky výfuku, ale aj špecifické jazdné vlastnosti a zvuk, ktorý nás možno trošku sklamal, vylepšiť sa dá manuálnym otvorením výfukových klapiek. Dôležitejšie je však ďalšie tlačidlo - dokážete ním úplne vypnúť stabilizačné systémy. Prevodovka vás v manuálnom režime pokojne pustí do červeného pásma, riadenie aj zodpovednosť zostávajú na vodičovi. Je to SUV, takže vyššie ťažisko cítiť, pri ostrejšom prejazde zákrut sa z nich auto ťahalo von skôr cez predok, jazdné vlastnosti sú však výnimočné, stabilita - aj vďaka pohonu 4x4 s preferenciou zadného náhonu a naozaj širokým kolesám - výborná. Pri extrémnej jazde s veľmi častým brzdením a minimom rovných úsekov však trochu sklamali karbónovo-keramické brzdy, ktoré pomerne rýchlo „zvädli“.

Z trochu iného súdka bol druhý testovaný model - naftový dvojlitrový štvorvalec s pohonom 4x4 a výkonom 245 koní (180 kW), doplnený 9-stupňovým automatom. Skúšali sme ho v dvoch vyhotoveniach - cestnom aj terénnom. V tom prvom bol dokonale komfortný a skvele odhlučnený, v druhom sa nám však predsa len páčil viac. Môžete ho vylepšiť offroadovými paketmi, umožňujúcimi aj reguláciu svetlej výšky. Redukciu a mechanické uzávierky diferenciálu v ňom nenájdete, elektronickú však áno - a funguje viac než dobre. Môžu za to dva špeciálne offroadové jazdné režimy, ktoré s tou verziou získate.

Aby sme nezabudli na to najdôležitejšie - ceny. Nové GLC sa začína mierne nad sumou 48-tisíc eur, pri kupé (ktoré otestujeme neskôr) je to približne o 5-tisíc viac. Pri AMG sa však cena oboch verzií dokáže vyšplhať výrazne nad 90-tisíc eur.