Tip na článok
Mercedes EQC vychádza z modelu GLC

VIDEO: V Štokholme sme sa zúčastnili svetovej premiéry elektrického Mercedesu EQC

EQC je prvým zo série modelov, ktoré budú patriť do novej triedy s označením EQ. Do roku 2020 by ich už na trhu malo byť desať.

Galéria k článku (11 fotografií )
Mercedes EQC - svetová premiéra v Štokholme
Mercedes EQC - svetová premiéra v Štokholme
Mercedes EQC - svetová premiéra v Štokholme

EQC je crossover, vychádzajúci z modelu GLC, je však od neho o 10 centimetrov dlhší.  Mnohí ho považujú za rukavicu, hodenú Tesle. Nie je iba elektrickou variáciou na štandardné auto – technologicky sa od neho líši viac, než 80 percentami použitých dielov. A možno ešte jedna ekologická kuriozita – približne stovka rôznych dielov a komponentov na tomto aute je vyrobená výlučne z recyklovaných materiálov.

Mercedes EQC príde na trh v druhej polovici budúceho roku, základnú cenu odhadujeme okolo hranice 70-tisíc eur.
Mercedes EQC príde na trh v druhej polovici budúceho roku, základnú cenu odhadujeme okolo hranice 70-tisíc eur.
Martin Domček

EQC sme si mohli počas jeho štokholmskej premiéry nielen dôkladne pozrieť, absolvovali sme k nemu aj niekoľko workshopov.  Takže aký vlastne je? Predstavme si ho najprv v číslach. Je dlhý 4,76 metra a rázvor má 2,87 metra. Tým najdôležitejším, ktorý o praktickosti vypovedá najviac, je ale dojazd. Ten by ma byť podľa meraní na základe NEDC, čo je staršia a menej realistická metóda, 450 kilometrov. To je pri relatívne ťažkom aute, vážiacom takmer 2,5 tony veľmi slušná hodnota. Očakávame však, že v skutočnosti sa bude pohybovať niekde okolo 300 až 350 km.

Takto prichádzal Mercedes EQC na štokholmské pódium:

Na pomerne veľkom dojazde (a aj hmotnosti) má veľký podiel 80 kWh batéria, umiestnená v strednej časti auta, ktorá váži – aj so špeciálnou ochrannou vaňou – 650  kg. Rýchlonabíjačkou by ste ju mali na 80 percent dobiť za 40 minút, priemerná spotreba by mala byť  22,2 kWh na 100 km, čo nie je práve málo.  Len pre zaujímavosť – na batériu bude osemročná záruka.

Interiér vyzerá výborne, dominuje mu zdvojený horizontálne orientovaný displej.
Interiér vyzerá výborne, dominuje mu zdvojený horizontálne orientovaný displej.
Martin Domček

Dva elektrické motory poskytujú súhrnne výkon 300 kW, čo je 408 koní. Na stovku auto zrýchli za 5,1 sekundy, vďačí za to aj maximálnemu krútiacemu momentu 765 Nm. Maximálka je obmedzená na 180 km/h a kufor s rovnou úložnou plochou má 500-litrový objem. Predný motor prichádza viac k slovu pri úspornej jazde, zadný pri dynamickej. Na výber je aj päť režimov rekuperácie, pri najsilnejšej možno auto ovládať v podstate iba plynovým pedálom.

Na aute môžu byť aj takéto zaujímavé 21-palcové disky.
Na aute môžu byť aj takéto zaujímavé 21-palcové disky.
Martin Domček

Prvé dojmy: Ku cti dizajnérom slúži, že sa nesnažili – v exteriéri a ani v interiéri – o prehnane futuristický dojem. Na aute pritom nechýbajú výrazné, takmer revolučné riešenia. Patrí k nim hlavne úplne nový vzhľad predných aj zadných LED svetiel, prepojených horizontálnym svetlovodom do jedného celku. Predná maska je zaujímavá, má však klinovitý tvar s pomerne veľkými prázdnymi priestormi po stranách,  čo podľa nás auto opticky príliš zužuje a robí vyšším.

Detailný pohľad na auto:

V interiéri je dominantným prvkom dvojitý horizontálne umiestnený megadisplej, trochu pripomínajúci skejtbordovú dosku. Ten možno nájsť prakticky vo všetkých nových mercedesoch. V EQC j však umiestený viac centrálne a vsunutý do palubnej dosky, čo pôsobí prirodzenejšie. Nový infotainment MBUX umožňuje hlasové ovládanie, reaguje aj na spolujazdca a netreba používať výlučne striktne predpísané frázy.

Takto to vyzerá pod prednou kapotou.
Takto to vyzerá pod prednou kapotou.
Martin Domček

Prvý čisto elektrický mercedes triedy EQ má množstvo originálnych dizajnových riešení, no – najmä pri pohľade spredu, podľa nás trochu postráda eleganciu. O interiéri môžeme povedať pravý opak – veľký displej sa podarilo do prístrojovky zapracovať organicky, minimalistický vzhľad s veľkým dôrazom na kvalitu materiálov a estetiku sa nám naozaj páčil.

Ako auto bude naozaj jazdiť a či deklarované údaje sedia zistíme pravdepodobne až v závere budúceho roku, kedy by k nám malo prísť a určite ho podrobíme redakčnému testu. Ceny zatiaľ nie sú známe, no odhadujeme, že základ by sa mohol pohybovať niekde okolo hranice 70-tisíc eur. 

VIDEO Plus 7 Dní