Aerodynamika jednoducho nepustí. Autá sú pekné, oblé a navrhované tak, aby kládli vzduchu čo najmenší odpor. Čo sa však stane, ak na dovolenkovej ceste za hranice všedných dní potrebujete naložiť viac vecí, na čo je ideálny strešný box, alebo prepraviť bicykle?

Dobré a zlé riešenie

My sme to pred časom zisťovali na trase dlhej dvetisíc kilometrov. Na tri rovnaké autá s priemernou deklarovanou kombinovanou spotrebou 5,8 litra nafty na 100 kilometrov (mimo mesta ešte o liter menej) sme namontovali strešný box, strešný nosič bicyklov a nosič bicyklov upevnený na piatych dverách, respektíve ťažnom zariadení.  Pri porovnávaní spotreby približne rovnako naložených áut sa ukázalo, že jednoznačne najhorší vplyv má na ňu strešný nosič bicyklov, potom truhla (strešný box), zatiaľ čo nosič bicyklov na ťažnom zariadení sa na jej zvýšení prejavil minimálne. Buďme však konkrétni. Po absolvovaných bezmála dvetisíc kilometroch malo auto s dvomi bicyklami na ťažnom zariadení priemernú spotrebu 6,3 litra na 100 kilometrov, auto s truhlou rovných 7 litrov a auto s dvomi bicyklami na strešnom nosiči 7,8 litra. To je približne o tretinu viac v porovnaní s priemernou kombinovanou spotrebou auta bez nákladu na streche.

Ďalšie rozdiely

Zaujímavé je, že aj samotné strešné lyžiny zvyšujú spotrebu. V testoch, ktoré robili Američania minulý rok, sa ukázalo, že po ich demontovaní klesla spotreba vozidla Buick Regal TourX, čo je v podstate európsky Opel Insignia Country Tourer, približne o 7 percent. Aj pri ich testoch jednoznačne najhoršie vyšli strešné nosiče bicyklov, schopné zvýšiť spotrebu o 31 percent. Pokiaľ ide o meranie spotreby so strešnými boxmi a bez nich, existuje niekoľko testov. Ukazujú, že priemerná spotreba pri jazde s truhlou, a to aj s prázdnou, môže narásť o 0,5 až 1,5 litra oproti jazde bez nej. Preto je lepšie hneď po dovolenke ju zložiť, ako s ňou jazdiť dva týždne iba preto, že potom idete ešte stanovať.

Strešný box: V závislosti od jeho typu a tvaru aj od auta zvyšuje spotrebu auta o 0,5 až 1,5 litra na sto kilometrov.
Strešný box: V závislosti od jeho typu a tvaru aj od auta zvyšuje spotrebu auta o 0,5 až 1,5 litra na sto kilometrov.
Zdroj: SHUTTERSTOCK

Treba pripomenúť, že pri autách so slabšími motormi, ktoré sa vo vyšších rýchlostiach viac namáhajú, budú rozdiely ešte markantnejšie. Ak si zvolíte strešný nosič bicykla na auto s litrovým downsizingovým motorom, bez problémov dosiahnete na tej istej trase s rovnako naloženým autom aj o viac než dva litre vyššiu priemernú spotrebu než pri použití nosiča na ťažnom zariadení. Pri dvetisíc najazdených kilometroch to predstavuje rozdiel 40 litrov, čo pri slovenských cenách benzínu, platných v čase písania tohto článku, znamená takmer 50 eur navyše.

Je to rovnaký efekt ako pri využívaní klimatizácie, keď nárast spotreby taktiež závisí od sily motora. Podľa testov nemeckého automotoklubu ADAC bolo v identických podmienkach zvýšenie spotreby pri zapnutí klimatizácie v autách s výkonom okolo 60 kW viac než 2 litre na 100 kilometrov, zatiaľ čo pri výkonnejších modeloch sa pohybovalo okolo 0,8 litra a menej.