Módny svet mu vďačí za nakopnutie značky Chanel, novinári za vtipy a polemiky, ktoré jeho ústa bez servítky vyprodukovali za roky na vrchole biznisu s luxusom.

Geniálny gauner

Bol nechutne elitársky, obdivuhodne sčítaný a šokujúco úprimný. Robil dojem štyridsiatnika a mnohí ťažko veria, že Karlovi Lagerfeldovi ťahalo na osemdesiatšesť rokov, keď v utorok 19. februára 2019 zahraničné médiá ohlásili jeho smrť. Večne mladý dojem robil možno preto, lebo nenávidel stáť na mieste. Chcel neustále inovovať, učiť sa a napredovať. Ako si najslávnejšieho Nemca módy zapamätať? V objatí topmodeliek na móle alebo v zákulisí prehliadok?

Ako pána, ktorý v móde začínal s Yves Saint Laurentom, podmanil si Chanel, a hoci bol vyznávačom luxusu bez limitov, dokázal sa dostať do pop kultúry. Malý Nemec z Hamburgu dokázal preraziť so svojím nezničiteľným germánskym prízvukom v povojnovom Paríži.

Karl Lagerfeld v roku 1976.
Karl Lagerfeld v roku 1976.
Zdroj: gettyimages
Karl Lagerfeld v roku 2003.
Karl Lagerfeld v roku 2003.
Zdroj: gettyimages

Pracant

„Dostal som takú výchovu, že už ako šesťročný som vedel čítať a písať v nemčine, angličtine a vo francúzštine,“pochválil sa v spomienkach na detstvo, ktoré prezradil. O živote s rodičmi a dospievaní za druhej svetovej vojny vypúšťal len anekdoty. Jednou z nich je aj rozprávka o tom, ako sa z neho stal návrhár. „Kresli,“ vraveli mu ako dieťaťu. Vraj to robí menej hluku ako hra na klavíri.

V sladkých osemnástich vyhral Lagerfeld v roku 1954 na medzinárodnej módnej súťaži kategóriu kabát. Bola to doba debutov veľkých postáv luxusu, lebo v tom istom roku získal prvenstvo v inej kategórii - šaty - aj Yves Saint Laurent. Módne domy otvorili obom svoje dvere dokorán.

Lagerfeld nastúpil k Balmainovi, neskôr k Fendi, no po pár rokoch sa rozhodol neviazať sa jednu značku. A darilo sa mu. Zákazky veľkých módnych domov získal aj preto, že sa tváril ako pracant a nie ako zázračné dieťa. V jeho hlave sa však skromnosť bila s výškou zárobku. „Keď som mal 21, mal som svoj prvý Bentley a bol som taký jeb..tý, že som to považoval za prirodzené,“ spomínal si v Le Monde, ako mu sláva stúpla do hlavy.

Revolúcia konfekcie

Kým pre Chloé šil Lagerfeld na mieru, s talianskou značkou Fendi zažila jeho tvorba revolúciu v 60. a 70. rokov. Začal sa venovať konfekcii, čiže   prêt-à-porter. V tom období stretol dizajnér aj jedinú lásku svojho života, salónneho vlka Jacqua de Baschera. Mimochodom, tento mladík stojí za nenávisťou medzi Lagerfeldom a Saint Laurentom. Nemca totiž podviedol so štíhlym Francúzom. Od smrti de Baschera Lagerfeld lásku nehľadal. Osudom sa mu stala od 1982 značka Chanel, ktorú dokázal zmodernizovať.

Hoci rozbehnutú kariéru v roku 1999 pribrzdili problémy s neplatením daní, Lagerfeld po roku 2000 vstal z popola. Obliekol fľašu čierneho kolového nápoja, kývol na spoluprácu so značkou rýchlej módy, urobil reklamu na žlté vesty, keď to ešte nebolo v móde. Navliekol sa do nich v roku 2008 so sloganom, ktorý presne vystihoval lagerfeldovský „karlizmus“: „Je to škaredé, žlté, nehodí sa to k ničomu, ale môže vám to zachrániť život.“ Vynikajúca rada módneho guru.